carburetion Skrevet Januar 6, 2015 Share Skrevet Januar 6, 2015 (endret) Hei! Legger ut min greie bruksbil. Veldig god oppgradering etter den forrige bruksbilen (Mk2 JettaGolf). Da eg kjøpte i Mai 2014 den var den full av diverse feil. Som f.eks Ekstremt utslitt Viskermekanisme, som var "fikset" noken gonger med skolisser. Det såg ut som orginalt understell, alle foringer bak i revo var boss. Demperer bak hadde dårlig funksjon, dunket og small over humper. Motor var nok litt "Godt nok" behandla. Begynnelse på kjederasling, og gjekk veldig dårlig, samme drag ved 2000rpm så ved 5000rpm.Litt rust er det sjølvsakt, var begynt lite hull på Kanal H.Side bak. Sikker begynt på v.side og, men bare ikkje ta for hardt på det Rundt tanklokk er det veldig bra for rust. Noken bobler på bakluka, dører ruster i bunn, på innsida. + Generell bobler pga steinsprut.Bilen - 1994 E34 520i, Singel Vanos, ombygd til M52B28 singel vanos, m/b25 innsug, og fekzen chip. - ca. 250.000km, når eg kjøpte den. No i 2017 280.000. ca. - Grønn Farge, Org Lakk. - Interiøret er mørkgrått/mekanisk stoff. - Utstyret er El-Vinduheis framme, El-Takluke, og nedfellbare seter bak, ellers så er det dårlig med utstyr. Men eg klarer meg massevis - Felger: * Vinter: Alessi 7x15 Et 20, 205/65.15. * Vinter BBS 16" Org 8" felger Style whatever. 245/50 16 * Sommer: MiM 8x16 Et10, 225/55.16. 245/50 16 nestegang. * Sommer: Rial A 8.5x17, 9.5x17, 235/45, 265/40.17. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Gjort Med Bilen (i mitt eige)Motor: - Generell Service, Olje, pluggs, osv. - Skifta bensin pompo til m60 pumpe - Skifta Eksos, fra O2 Sensor og bakover. - Skifta ut Viskosevifta til El-vifte. - Skifita Innsugsslange, + noken vakuum slanger. - Skifta motorfeste H.s. (Pga det knakk) - Skifta Motor. Til M52B28 SingelVanos, B25 Innsug. B28 MAF, Fekzen Chip.Drivverk: . Skifta Hardykobling. - Skifta Alt av oljer, Servo, Girkasse, Diff. - Skifta Girkasse foringer, bakre. - Skifta Eksosfeste ved girkassa. - Montert LSD Diff brems. 3,46Utv, M/Bimmerdiffs 3clutch kit. - Skifta til B25 Clutch og svinghjulKaross: - Skifta Instrument Panel, Pga veldig pixel feil på KM. - Sveist Kanal Høgre S. Bak. - Skifta begge stoff stolene framme til svarte skinnstoler. - Skifta komplett viskermekanisme. - Skifta alle defekte lysperer i dashbord. - Demperer til panser og bakluka. - Skifta El-Låsmotor i førerdør. - Kobla opp noko høgtalargreier. - Montert Tåkelys. - Ny mansjett på Gir og Brekk - Skifta ParkbremsArm i skinn. Understell:Framme - Kappa org-fjører framme, - Skifta Br.Slanger B.S framme. - Skifta Tårnlager Framme. - Skifta Alle berearmer framme, Powerflex i Casterstag - Skifta komplett styremekanisme (endeledd, styrestag osv) - Skifta til 540 Bremser 302x28. - Skifta til Bilstein B8 demperer. Bak: - Skifta 4 Foringer i Berearmer bak. Powerflex svart. - Montert Eibach 30mm Bak. - Skifta Traversforinger til Gule Powerflex bak. - Skifta til Bilstein B8 Demperer. Bak, M/tårnalger og mansjetter. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Større Planer - Sandblåse gammel rust, og tectyl ved traversen bak. Er gjort bra nok - Skifte Ventil Tetninger. - Ny Girkassa, få vekk jævel 520getrag kasso. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bild: Dags dato 2017: Tidligere, -2017: Endret Juli 27, 2017 av carburetion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2015 20 år akkurat varte den originale eksosen. Feis litt overalt, så begynte da med litt stor lekasje akkurat ved skøyten inn på bakre potte. Prøvd tetta med cola boks, fungerte i 2mnd. Endte med dette: Smelta seg fint inn i fangeren Heiv den gamle potta lengst inn i helvette. Begynte så med å lage nytt eksosanlegg fra o2 sensorer og bakover, i singel 2.5" rør. Sveiser med pinner, og skjeldent, så blir voldsomt bra sveising Fra: Til: Ei FlowMaster, og ei Magnaflow. Flowmaster Først, og Magna som bakpotte. Fjerner Katalysatoren. Fungerer best da Heilsveist utenom der med klemma. Endetuten blei Diesel tut lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Januar 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2015 (endret) Skifta begge støtdemperer bak, og tårnlager. Støtdemper på H.side har vore skifta nylig trur eg, men det er best å byte begge på samme tid Støtdemper på V.side var råten. Kunne trykke demper i bunn med vetle-fingeren, så den fungerte dårlig. Tårnlageret var heller ikkje så veldig bra, trur demperen var halveis ut av tårnlageret, Høyrtes iallefall sånn ut. Nytt: Demperer: Bilstein B8 Sport.Fjører: Eibach 30mm senkefjører. Tårnlager: Meyle HD. Div deler,- mansjetter, og gummi til fjør. Som du ser, så er tårnlageret ganske boss Nedre støtdemper feste hang også noke jevlig. Måtte varme innfestninga rødvarm for å få hylsa til demperen til å sleppe berebrua. Endret Januar 7, 2015 av Carburetion S. Gunstad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Januar 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2015 (endret) Skifta høgre kanal bak på bilen Første gang eg skifter kanal, så litt dårlige løysninger er det sikkert Trudde eg skulle klara da med Pinnesveis, men det gjekk ikkje. iallefall ikkje med 2.5mm pinner, og eg amatør sveiser Ny Heil kanal fra Veng?, eg byter bare det som er rusta. (tips!: ikkje legg ny kanal i senga, den er smørt inn med noke olje greier som lukter dritt.) Har sett fleire skrekk bilder av E34 rust, så eg håpte på at denna bilen var bra under. - Skar ut Rusta del, Heldigvis så var kanalen ganske bra innvendig. Sjølvsakt litt rust på jekkfeste, og falsen. Kappa vekk rust på jekkfestet, sveiste ein solid klump på jekkfestet. Men sveiste ikkje inn jekkfestet i ytter kanalen, men sveiste den inn i innerkanalen, så kanskje den forsterker falsen nederst på kanal ? Sveiste og inn ny fals til kanalen. Tilpassing. Sveist på ny kanal, Måtte sveise på kanalen på jobb. Mig fungerer bedre enn pinnsveis på slikt Kobla på ein lenger slange til Taklukedreneringa. Så kanskje denne kanalen varer litt lenger ? Har grist godt med lakk. Det er fordi eg måtte kjøra heim igjen, så dette var bedre enn bart metall Mangler bilde av ferdig kanal, så det skal eg ta bilde av ein dag Resultatet blei ganske bra, blei fornøyd. Endret Desember 17, 2015 av Carburetion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Januar 9, 2015 Share Skrevet Januar 9, 2015 Bra arbeid her Følger med. carburetion reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 9, 2015 Share Skrevet Januar 9, 2015 Gøy å se flere i e34 klanen. Ser veldig bra ut. Det du gjorde med lukedreneringen,er gull verdt. Gjorde det samme på min,da jeg måtte bytte kanal på min. Når du er ferdig med sveis,fyll kanalene godt opp med noe tynnflytende innvendig. Ellers legg ut bilde og info for informativ e34 tråd er gøy.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Januar 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2015 Litt rart takluke dreneringa er så langt oppe inni kanalen egentlig. Var det for å spare meter på slangane? Idiotisk uansett. Ser at vannet renner ut slangen når det regner, så i teorien så skal jo kanalen vera ganske fri for vatten Sausa kanalen med tynn tectyl olje innvendig. Brukte opp ein 500ml boks der, så håper den er godt tilgrist innvendig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Januar 11, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2015 Ville testa ut rasarbilen, og tok êit lite forsøk på å "spinne" litt. Men litt etterpå så begynte det å dunke litt i bakstillinga. Bevegde meg under bilen og såg dei utrulig gode Traversforingane bak Ikkje rart det dunker over alle holer, og ved gasspådrag, her var jo foringen godt slept. Sjekka i serviceheftet, der låg det kvittering frå bavaria, når bilen hadde gått ca. 100.000km så var begge traversforingene skifta. Og no er bilen gått ca.250.000km. Altså 50km over intervallet Bestilte meg noken gule powerflex foringer, og skifta dei gamle bmw foringane. Flekka vekk dei gamle foringane, som gjekk veldig greit. Foringen hang litt på V.side, den var begynt å sleppe litt den og, men ikkje heilt. Men på H.side så var foringen boss. Hylsa i midten på foringen datt ut når eg fjerna braketten under. Montert! Bilen blei litt bedre å kjøra etterpå, mykje fastare på røvo. Og ikkje minst, null dunking. Men detta var før eg skifta demparar, og fjører på bilen. Etter eg skifta demperer, så merka eg ekstrem forbedring på kjøreegenskapane, henger jo fast no Bmw Mathias reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 11, 2015 Share Skrevet Januar 11, 2015 Jeg har gjort det samme. Med nye demper ,fjærer og foringer ,følte jeg at jeg fikk en ny bil. Bra arbeid du gjør. carburetion reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Januar 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2015 (endret) Bilen gjekk så dårlig da eg kjøpte den, Var samme drag ved 2000omdr, som ved f.eks 5000omdr. Veit det er ein 2liter, men så dårlig drag som detta går ikkje an I Følge forrige eiger så var det sjeldent han hadde vore over 4000omdr. Så tenkte kanskje Vanosen var grodd fast, elns. Det var litt raslelyder over 2000omdr, men det høyrtes egentlig mest ut som reg.kjeda, då lyden var litt lenger nede på motoren. Så eg bestillte eit Vanos rep.Kitt Demonterte Toppen, og da ser egentlig ut som at denna motoren har vore litt dårlig behandla, sikkert mykje kaldkjørt, og delvis slurv med oljeskift ? Litt koks, og dritt i toppdekselet, og rundt viker i toppen. Har dårlig med Vanos bilder, men vanosen var egentlig grei. Var ikkje noke slark, men skifta spacer til lageret, og pakning. Men etter det eg fant ut, så treng det ikkje noke spesial verktøy for å ta ut Vanosen. Fekk til å ta ut og inn vanosen bare ved å bruka ein nøkkel nede på veiva, Uten å løyse drev, osv. Kjente på kjeda, den kjentes fast ut forsåvidt. Her var det mykje dritt i toppdekselet, Skrapte vekk mykje dritt. Monterte allt igjen, med nye pakninger til dekselet. Resultatet blei heilt likt, effekten var egentlig lika dårlig. Kanskje pga noke feil eg har gjort med monteringa av Vanosen?, men sidan effekten var heilt lik, så trur eg vanosjobben var vellykka Men sidan motoren sikkert holdt på å haverere, mtp rasjelyden, Så skifta eg Motorolje, og filter (Olje :10W60 Liqui Moly.) Og så kjørte eg bilen litt hardt, ut 1-2 gir, fra 1-6000omdr, omtrent kvar gong eg kjørte bilen. F.eks ut av kryss, osv. Dei første gangene med turtallrus, så var bilen Dau. Men etter ei stund så blei motoren friskare og friskare over 4000omdr. Det begynte faktisk å bli eit merkbart drag når turtallet kom over 4000omdr. Men motoren mista litt effekt igjen ved 6000omdr. Begynte så å ruse til turtall sperra, for å sjekke om det hjalp noke over 6000omdr. - Kanskje litt ? Endret Januar 15, 2015 av Carburetion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet Januar 12, 2015 Share Skrevet Januar 12, 2015 Følger med her! carburetion reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Januar 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2015 Skifta rattet på bilen. Ganske greit ratt. Litt slitt, men det fungerer bedre enn det forrige:) Kjekkare å ratta med. Det gamla rattet var det 4.eikers airbag, bussrattet, som i tillegg var i gummiplastik. Feilen med det gamle rattet, var at gummien var sluppet øverst. Enten så har sola steika på rattet for lenge, og limen har slept. Eller så har noken trudd at rattet har innebygd gasshandtak? Mest tru på det siste Skifta også den Originale girkula. Kula var veldig fjørande, og gav liksom litt etter under giring. Sikkert slept i gummien den og, nett som rattet Gamle Kula: (Illustrasjonsbilde) Ny Kule Kula var i 740ien min. Veit at det er 6.girs kule, men da drit eg i Den er litt lavere enn originalkula, Og den er knallgod å gira med God oppgradering! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Februar 1, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2015 (endret) Endeleg fått tatt noken bilder av sportsbilen Fin og nyvaska Bilen ser heilt grei ut på utsida, Få bulker, men litt skavanker og slikt, litt diverse rust flekker. Som ein bruksbil skal vera. Fekk Vannplaning med bilen her om dagen. Traff begynnelsen på ein støypekant i ca 40kmt. Traff på H.Side Framme. Knuste ein felg. Det var dumt, for den var så jevlig fin :/ Sånn var føret. (Hadde sikkert for stor fart) Camberen blei litt skeiv på H.s.f, der eg traff støypekanten. Håpte det bare var ein berearm som var blitt skeiv, men det er spindelen som har blitt skeiv. Får ikkje hånda mellom fjørbein, og dekk. men hånda går mellom på v.sida. Har liggende fjørbein som passer. Monterer den når eg skal skifte demperer m.m på bilen framme, til sommeren Endret Februar 1, 2015 av Carburetion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Februar 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2015 Prøvde meg på 'ekstrem' akslerasjons test i dag. Hadde bånn gass i 2gir fra ca 20kmt til 80kmt. Men rett etterpå så blei bilen heilt merkelig å kjøra med: Bilen føltes litt rar ut, Motoren kutta av og til, og antente igjen. Når den antente, så gjekk den som normalt. Men så såg eg temperatur nåla, nåla viste Max temp på kjølevatnet, så eg trudde det var multireima, eller vannpumpa som hadde røket, og motoren var varmkjørt. Opna panseret, og sjekka vannpumpa og multireima. Det såg normalt ut, Alt såg normalt ut egentlig. Radiatorslangene var normal temp på og. Forsøkte så å starte bilen igjen, men der var det bare eit klikk fra starteren, Null kinning. Trudde så det var Registerhavari, og stempler og ventiler var most. Heldig vis så stod eg baklengs i ein nedoverbakke. Tok giret i Revers, og trillstarta motoren. Motoren starta då som normalt. Kafaen tenkte eg, Ruste motoren, og var voldsom rasling, og risting i bilen. Motoren var jo heilt laus oppi motorrommet. Spreke bilen har jo fanken meg knekt sund motorfestet sitt. Det festet som Jordingen er festa på, så bilen fekk ikkje jording av og til. Slikt skjer jo også bare når eg er langt vekke i fra heim, og verkstad, så måtte fikses der og da. Festa jordingen midlertidig på registerdekselet. Då starta bilen som eit skudd, og gjekk som vanlig Trudde ikkje slikt gjekk an, Skal ikkje motorfester vera sterke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Februar 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2015 Fekk tak i eit M51 motorfeste til bilen. M51 festet har sjølvsakt heilt annet delenr, men måtte sjekka om det passa Det såg ganske likt ut, Men fysisk så var det ein 'liten forskjell. - Kunne bare festa festet med 3 skruer. - Vinkelen på dusten var alt for bratt. Peiker for mykje nedover. Men måtte få festet til å passe, må jo kunne bruka bilen Så dei blei Proff mekk; 2 stk bremseklosser, og 4 lag med gummi mellom (Luftbelg frå ein lastebil) Durer godt i bilen no ! Trur eg kanskje må få lagd noke bedre som foring. Blir jo bare midlertidig dette her. Men så er det jo sånn at viss midlertidige ting fungerer, så forblir det midlertidig. Det tålte forresten bånn gass i 2gir dette festet, så bedre enn org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå