Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Hadde ett-års jubileum som fornøyd F11-eier i går, på lille julaften. Bilen har nå gått oppunder 18.000 km, still going strong, koser meg fremdeles bak rattet! Jeg har blitt litt vel tung på høyrefoten i det siste, akselerasjonen er vanedannende, selv med en 2-liters diesel... Må ta meg sammen fremover, det får bli et nyttårsforsett.

 

God jul til alle BMW-gærninger her inne! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Skal begynne i ny jobb i mai, og går over fra å dagpendle med bil til å ta toget. F11-en kommer da til å bli stående mye i garasjen... Vurderer å selge den og heller kjøpe en rimeligere kompakt-SUV.

Regner med at det er lurt å selge privat med tanke på å få en god pris? Hvordan er det med evt. innbytte hos forhandler når man "nedgraderer" til et rimeligere bilmerke, regner med at det er vanskelig å få en god innbyttepris? Tips mottas gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg hoppet i det og lagt ut bilen for salg:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70221981

Det er med tungt hjerte jeg selger, for dette er virkelig en fantastisk bil. Har prøvekjørt diverse rimeligere biler de siste ukene, og det er alltid en gedigen nedtur... Når jeg har fått solgt, tror jeg at jeg må leie meg en Ford Fiesta fra 1997 i noen måneder før jeg kjøper ny bil, for å takle overgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller jeg hadde kunne levd med at bilen ble lite brukt enn å gå på det tapet man gjør ved å selge en bil såpass kort tid etter å ha kjøpt den ny. Mye penger rett ut av vinduet med andre ord. Så kommer kjøp av bruktbil og eventuelle reparasjoner og annet ved denne, kontra F11 som er forutsigbart og greit bilhold i 5 år til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror heller jeg hadde kunne levd med at bilen ble lite brukt enn å gå på det tapet man gjør ved å selge en bil såpass kort tid etter å ha kjøpt den ny. Mye penger rett ut av vinduet med andre ord. Så kommer kjøp av bruktbil og eventuelle reparasjoner og annet ved denne, kontra F11 som er forutsigbart og greit bilhold i 5 år til.

 

Ja, du sier noe. Har i grunn ikke så lyst til å selge, men det er dyrt bilhold. Verditapet er stort, pluss at billånet skal betjenes. Så lenge jeg kjører bilen daglig, er det i grunnen ok. Men når den blir stående i garasjen mesteparten av tiden, blir det sure penger.

Også er det flere enn meg som har synspunkter... kona har aldri likt BMW-en; hun synes den er for lav og stor. Hun insisterer på en mindre og høyere bil, dersom hun skal kjøre. I tillegg er det litt pes å passe på ungene som en smed, for at ikke seter skal bli klint inn med søl og innstegslister ripet opp. Må innrømme at det hadde vært deilig med en bruktbil som er grei å kjøre, trygg og som det ikke er så nøye med... har sett litt på brukt Volvo, og det er mengder med både V70, XC60 og XC70 med ok km og anstendig pris der ute. Nei, det er ikke det samme som BMW, så klart, men om man legger sportslighet litt til side, er i grunn Volvo et ok valg, tror jeg.

Nå får vi se hvordan det går. Tror ikke det blir et lett eller raskt salg. Er nok ikke mange om beinet i den prisklassen, spesielt siden hoppet opp til nybil ikke er så enormt, i hvert fall hvis man ofrer en del utstyr. Og jeg selger kun til en anstendig pris. I "verste" fall beholder jeg den noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt annonsen ute en ukes tid nå, og ser at responsen uteblir. Det er en god del annonser ute på tilsvarende biler, de aller fleste fra forhandlere. For å trigge interesse må jeg nok en god del ned i pris. Det er klart at det markedet er villig til å betale ikke står i samsvar med det jeg synes jeg må ha for bilen. Det er mulig det kanskje kan dukke opp en kjøper om jeg lar annonsen ligge ute en stund, men jeg tror vi har fått et riktig inntrykk av prisnivået. 

Vi har derfor tatt en beslutning om å beholde bilen. Det er en løsning jeg fint kan leve med! Dette er den desidert beste bilen jeg noensinne har hatt, med soleklar margin. Det er helt utrolig hvordan BMW har kombinert komfort med sportslige egenskaper...

Så jeg forblir nok F11-eier en god stund til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig fornuftig ut, tror nok ikke du kommer til å angre :) Du finner ikke maken igjen, denne bilen er helt ny og holder du den pent og kjører lite så blir den langt mer aktuell på bruktmarkedet om f eks 3 år. Det kryr av 520d til salgs og man må virkelig godt ned i pris for å få solgt. Mange kjøper også heller ny enn å kjøpe en bil som er ett år gammel :) 

Kos deg med bilen de dagene du bruker den, kjekt å vite at du har en skikkelig godbil som står og venter på deg når du går av toget etter endt arbeidsdag ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW bli noe annet enn Volvo likevel, selv om det nok gjør nytten. Fint å ha en bil i garasjen man glede seg til å kjøre da :)

Og heldigvis finnes det skinnrens som må brukes mer jevnt enn normalt når man har unger baki. Skulle innstegslistene blir for slitt, så er det jo bare å bytte de ut. Blir jo billigere enn å bytte bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med at jeg forsøkte å selge F11-en prøvekjørte jeg noen nybiler i et rimeligere prissegment, bl.a. Skoda Octavia TSI 180hk 4x4 DSG. Det er en behagelig bil på mange måter, med mange gode kvaliteter, men dørgende kjedelig! Jeg synes ikke den gikk spesielt bra, de 180 bensinhestene til tross; den virket litt daff og treg i responsen.

Jeg prøvekjørte også en Peugeot 308 SW med 1,2 liter PureTech 130 hk bensinmotor og 6-trinns automatkasse: drivlinjen på denne bilen overrasket noe helt enormt! Makan til dravillig og kjapp liten bensinmotor! Girkassa hang også brukbart med. Og lyden av den lille tre-sylindrete bensinmotoren var absolutt inspirerende! Automatkassa hang også godt med på moroa. Dette er en drivlinje jeg fint kunne levd med, og den føltes faktisk kvikkere enn 180-hesteren i Skodaen. 

Problemet med denne er som med mange andre franske biler: alle de sære løsningne... Litt kult med tanke på design og visuell fremtoning, men som regel med håpløs betjeningskomfort... De har fjernet nesten alle knappene på dashbordet, og erstattet dem med en trykkfølsom skjerm øverst på midtkonsollen. Trykkflaten er ikke av type iPad/iPhone glassoverflate, men med kapasitiv sensor, slik at man må trykke litt inn for å få respons. Når responstiden på denne i tillegg noen ganger er opp mot sekundet, sier det seg selv at det blir veldig irriterende i lengden, spesielt når man må inn på klimaanlegg-menyen for å stille temperaturen i kupéen.

Ser at BMW leverer tresylindret bensinmotor i innstegsmodellene på flere av de rimeligere seriene. Eneste erfaringen min med BMW tresylindret bensin er i i8, som antakelig ikke er representativ for f.eks. 1- og 2-serien... Er det noen som har erfaring med BMWs drivlinje med tresylindret bensin og automat? Går det bra, eller spiser overvekten som mange av BMWs modeller er plaget av opp mye av potensialet i drivlinja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Da har jeg bestilt helge-bil-spa-opphold hos Talset Autocare for shining av 5-ern. Skal gå for coating i stedet for voks denne gangen (med produkter fra Max Protect). Det loves 42 måneders holdbarhet, så da skal jeg i teorien slippe å tenke på polering på noen år. Det blir stas!

Har noen sjenerende riper og merker på bakfangeren. Burde jeg få fikset opp disse før jeg leverer bilen til shining/coating? Har fått med meg at MPS Micropaint gjør spotlakkering/utbedring av mindre riper og bulker. Noen som har erfaring med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Dweezil skrev:

Da har jeg bestilt helge-bil-spa-opphold hos Talset Autocare for shining av 5-ern. Skal gå for coating i stedet for voks denne gangen (med produkter fra Max Protect). Det loves 42 måneders holdbarhet, så da skal jeg i teorien slippe å tenke på polering på noen år. Det blir stas!

Har noen sjenerende riper og merker på bakfangeren. Burde jeg få fikset opp disse før jeg leverer bilen til shining/coating? Har fått med meg at MPS Micropaint gjør spotlakkering/utbedring av mindre riper og bulker. Noen som har erfaring med dem?

Hei Dweezil - 'Zappa still alive'?  8)

Hvor lenge siden er det du var der sist?
Har du kjørt mange mil?
Hva koster 'coating' kontra 'voksing'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...