Gå til innhold

Kjøreprogrammer og ESP - Sport/Sport+ osv.


mrqlan
 Share

Anbefalte innlegg

Problemet Fredrik er at å skru helt av dtc og antispinn gjør at bilen får comfort modus på gassrespons, styring og fjæring.

Det vil si at i sport+ så har man agressiv gasspedal. Skrur man derimot av dtc i sport+ modus går gaspedal, styring og fjæring tilbake til comfort. Det man ønsker her er å skru av alt i sport+ og fortsatt beholde sport modus på alt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte min F10 530d en hel del på Nurburgring i fjor, bilen har helt standard dekk (245/35 19 og 275/30 19) samt Adaptiv understell med EDC. I Sport+ så tillater bilen at man kjører så bajas man bare orker, men blir sladdene for breie så henter bilen jeg inn selv. Men jeg fikk nok av anledning til å gjøre dette selv uten at bilen griper inn, både med bruk av ratt og gass. Mitt inntrykk er at man med vilje må få bilen til å reagere selv i Sport+, jeg føler at iallflall jeg fikk nok av sjanse til å "kjøre" på egenhånd. Er forøvrig mektig imponert over hvordan en så stor dieselbil som F10 kjører på bane, BMW kan virkelig lage bra chassis :)

Men jeg lurer fortsatt på hvorfor folk skal ha bilen i comfort, man kan da vitterlig skru av all elektronikk i Normal modus.

Hvor finner du normal-modus? Det er ikke noe som heter dette på M550´n ihvertfall. Og dette handler ikke om å sladde og herje villt, men det handler om å kunne kjøre litt aggresivt på vinterføre uten at det blinker og herjer foran deg, og at bilen gjør ting DU ikke ønsker.

 

DTC/ESP er i mange tilfeller farlig, da du selv er i gang med å korrige for hva som skjer, men så skal plutselig bilen finne ut at dette skal den selv ordne opp i. The ultimate driving machine er tydeligvis med et stort men. Har hørt at Audi på noen nyere modeller ikke heller tillater at man kobler alt helt ut, men på ´09 A4´n er det ihvertfall helt mulig. Kan være at siden det var en Allroad du kjørte, p.g.a. høyden på bilen ikke Audi tillater dette, slik var det ihvertfall på begge de Q7´ene vi hadde, der fikk man bare av anti-spinn, men ikke ESP.

 

Skjønner ikke hvordan du har fått bilen din til å sladde noe særlig i det hele tatt, med DTC og xDrive blir du "bremset" med en gang du slenger litt. Småkjedelig å bli rævkjørt på glatta av en A4 med halve motoreffekten, fordi BMW´n hele tiden tror du "herjer" med den og "nein, nein, nein - thiz iz not allowed."

Endret av mrqlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quaife har sånn diff... Leveres til fleste bmwer fra E46(?) Hvorfor trur du at bmw gjør slik? Jo, om alle modellene hadde hatt samme valg og samme setup muligheter, hva er da vitsen med å kjøpe en sinnsyk m5? Da kan man jo kjøpe en 540 eller 550 og døtte en stor presse nedi, og få mer hk, men ha akk samme valg som M5, og spart flere tusen kroner? Det er jo butikk alle driver med. Mercedes, Audi, porsche osv. Gjør jo det samme. er forskjell på oppsettet til en Cayenne diesel og en Cayenne med turbo bensin? Man får det man betaler for.. Mener ikke å angripe deg, men faktum er at sånn har det blitt.

 

Du kan ikke skrive her at en 550M "Er ikke lengre optimalisert for verken fart eller morro" Den får mange til å drite på seg om man får ta noen runder med en flink sjafør på en bane.

Er godt kjent med Quaife sine differ og hvilke BMW modeller man får de til. (Finnes til eldre biler enn E46 også) I tillegg så er jeg kjent med flere av alternativene til Quaife.  Men det hjelper ikke akkurat det fundamentale problemet som ligger i nyere BMW (ikke E46 eller E90).

1. Kjøper man Quaife diff for å kjøre rundt i comfort modus? NEI.... Ihvertfall ikke jeg.

 

2. Når man slår av DSC (/DTC), så aktiveres E-diffen. Om den funksjonen/elektronikken ødelegger/slår inn i kombinasjon med en Torsen diff (f.eks Quaife) så risikerer man at nytteverdien av å ettermontere en Quaife diff ikke kommer til sitt fulle. Jeg vet at eksempelvis at Quaife diff er en god forbedring i kombinasjon med E-diff, men får man utnyttet diffen maksimalt? Eller ødeleigger E-diffen "feelingen"? Hadde man hatt mulighet til å slå av absolutt alt av elektroniske hjelpemidler så hadde ikke dette vært en potensial problemstilling, men BMW tillater ikke at denne funksjonen kan bli slått av. Jeg vil vite at jeg får den ultimate opplevelsen om jeg skal bruke penger på f.eks en Quaife diff.

Uansett så er opplevelsen ganske ødelagt pga at man kjører rundt i comfort.. Så problem 1 må ihvertfall ordnes først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har bilen i Sport+ og går ned ett hakk så kommer jeg til Sport, enda ett hakk og jeg er på Normal. Står ikke på knappen men kommer opp Driving mode: Normal i Idrive skjermen. Går jeg så ned ett hakk til så kommer jeg til Comfort :)

Å få bilen ut i breisladd er det aller minste problem, jeg holder bare DTC knappen inne i 10 sek slik jeg har gjort med alle mine nyere BMWer. Da er det bare å sladde å herje så mye man orker :) Men det er altså uten å trykke noe som helst på EDC knappene slik at bilen står i Normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da går bilen ut fra sport modus og tilbake til comfort. Og det er stor forskjell på de 2 modusene. Bilen min er ikke spesielt stiv i comfort.

Problemet hadde vært løst om man kunne sette bilen i ønsket modus og så skru av DTC og den ble i den modusen man satte den i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sier innstillingene dine om chassis, gassrespons og styring da? Gjør jeg dette så detter bilen ned i Comfort-modus. Uten at man trykker på EDC så står vel bilen automatisk i comfort-modus, det gjør ihvertfall M550´n. Eco-pro, Comfort, Sport og Sport+ er de innstilingene jeg har i farten, om jeg ikke husker feil, står ingenting om Normal der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da går bilen ut fra sport modus og tilbake til comfort. Og det er stor forskjell på de 2 modusene. Bilen min er ikke spesielt stiv i comfort.

Problemet hadde vært løst om man kunne sette bilen i ønsket modus og så skru av DTC og den ble i den modusen man satte den i.

Samme her, den eneste måten jeg har funnet for å få gassresponsen og slikt til å bli kjappere er ved å sette girkassa i Sport, da blir ihvertfall gassresponen noe kjappere.. Men chassis og styring er jo fortsatt i kose-modus.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette gjelder alle F modeller men fra 2011 til 2012 endret de slik at man mistet normal, og fikk da sport+, sport, comfort, comfort+ og eco pro.

Eco pro er jo bare tullball, er jo ikke noe gøy å kjøre med i det hele tatt ;)

 

Skal sies at med eco pro fikk jeg et ganske lavt forbruk på lang kjøring, men da kunne jeg like greit behold 520d'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er håpløst er jo at det tillates at DTC er helt deaktivert i normal, men ikke i Sport/Sport+ når man faktisk kunne trengt det. Da skjønner jeg ikke hvorfor i all verden BMW har gjort det mulig i comfort/normal i utgangspunktet. Rimelig kjedelig å ha M550d f.eks. og ikke kunne få presset ned alle kreftene uten at det blinker... 

 

I all tid har jo det omtrent vært kun BMW som får deaktivert ESP 100% mens de VAG/Audi, MB, osv jeg har kjørt får man bare av antispinn. 

 

Kan ikke se det argumentet er at bilene blir for tett opp mot M-biler så derfor får man ikke slå av DTC i Sport/+. M550d er jo en form for en M-bil så der burde man hvertfall få gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=825869&page=1 

Enda en tråd, og enda flere sider. Ser ut til å være flere kloke svar her enn på forrige tråd jeg la ut. 

Quaife hadde ikke laget en diff til F*** serien om det ikke yter optimalt, Elektronikken på min har blitt mye mindre sensitiv etter at jeg puttet en slik på min ( om jeg har på de hjelpemidlene)

Endret av West320ci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er håpløst er jo at det tillates at DTC er helt deaktivert i normal, men ikke i Sport/Sport+ når man faktisk kunne trengt det. Da skjønner jeg ikke hvorfor i all verden BMW har gjort det mulig i comfort/normal i utgangspunktet. Rimelig kjedelig å ha M550d f.eks. og ikke kunne få presset ned alle kreftene uten at det blinker... 

 

I all tid har jo det omtrent vært kun BMW som får deaktivert ESP 100% mens de VAG/Audi, MB, osv jeg har kjørt får man bare av antispinn. 

 

Kan ikke se det argumentet er at bilene blir for tett opp mot M-biler så derfor får man ikke slå av DTC i Sport/+. M550d er jo en form for en M-bil så der burde man hvertfall få gjøre det!

 

Ja det er  form for M bil, men fortsatt ikke helt M. Det håper jeg at vi alle er enige i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er  form for M bil, men fortsatt ikke helt M. Det håper jeg at vi alle er enige i? 

 

Enig, er jo diesel bla. Men at den ikke kan slå av DTC helt, det er helt sjokkerende egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er Comfort+ på M550´n engang, kun ECO PRO, Comfort, sport og sport+. Dermed er "normal-modus" for denne bilen Comfort. Uansett om det er snakk om differ her, så er det ganske uaktuelt å begynne å skifte differ på en bil som dette, og ihvertfall når hele problemet er en begrensning i software, og ikke i bilen selv. Bilen går så sidelengs som man bare ønsker det, problemet er bare at alt annet som burde være i raskeste modus da er i slow-motion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...