Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Da kom svaret fra BMW, de dekker ingenting. Han jeg pratet med sa at poenget med aksjonen var å hindre at kjedet skulle ryke, ikke utbedre eventuelle ulyder. Ulydene er irriterende, men det er jo at kjedet skal ryke jeg er redd for. De har som sagt byttet øvre kjede, og de sier at de kan dobbeltsjekke om kjedelåsen (?) er montert riktig vei. Skal på Bavaria og få sjekket dette i dag. Da skal jeg også ta en prat med dem og få klarhet i om de tror kjedet kan komme til å ryke sånn som bilen er nå eller om det bare er et lydproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40km er 50min hver vei i dette tilfellet.

Det er mye når nærmeste kjedeverksted ligger et par km unna.

Og det er som kjent fritt verkstedsvalg i Norge.

Liten avsporing der.

 

KRapp:

Ja, det var lite de kunne gjøre, og han skjønte situasjonen man var kommet i.

Jæger Sentrum er jo bare budbringeren i dette tilfellet, og de skal man jo som kjent ikke skyte ;-) hehe.

NAF vil bli kontaktet i hvert fall, så får vi se hvor saken ender.

Har du kommet noen vei med saken?

 

Har også kommet  en litt kjedelig situasjon nå. Øvre kjede ble byttet på aksjon, men ulydene i bilen har blitt verre etter det. De har hatt bilen inne til kontroll igjen nå og byttet øvre kjede igjen uten bedring. Problemet er at BMW ikke vil dekke å bytte alt fordi bilen allerede har vært inne på aksjon, selv om den første aksjonen ikke ordnet problemet.. Kanskje på tide å bli NAF-medlem :P Evt ta en telefon til Gjensidige der jeg har motorskadeforsikring. Kanskje de er motiverte til å krangle litt med BMW sånn at de skal slippe å betale for utbedring.

Endret av Mjukas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ekstra ville det kostet å bytte ut de andre delene som er årsaken til dette problemet? Det er klart at BMW ikke vil ta kostnader som ikke er nødvendige, men for den enkelte bileier er det kanskje snakk om relativt små beløp, når motoren først er demontert? Jeg vil oppfordre andre som er inne med bilen sin i dette ærend, å forhøre seg om prisen for bytte av alle slitedeler i sammenheng med kjedet, og dekke tillegget selv dersom prisen er akseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ekstra ville det kostet å bytte ut de andre delene som er årsaken til dette problemet? Det er klart at BMW ikke vil ta kostnader som ikke er nødvendige, men for den enkelte bileier er det kanskje snakk om relativt små beløp, når motoren først er demontert? Jeg vil oppfordre andre som er inne med bilen sin i dette ærend, å forhøre seg om prisen for bytte av alle slitedeler i sammenheng med kjedet, og dekke tillegget selv dersom prisen er akseptabel.

Å bytte det øvre kjedet er visst relativt enkelt i forhold til de andre. Tror prisen på det er under 10 000. Når de andre kjedene, guides osv skal byttes er det mye mer som må demonteres. Da tror jeg det er snakk om 30 000 eller mer. Så det koster nok en del å "oppgradere" fra bare øvre kjede til hele pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en X3 da 08 model, i fjor høst var jeg en tur nedover i Europa og fikk motor stopp i Østerrike,bilen blei tauet til BMW verksted hvor det blei konstatert turbo havari. Dagen etter blei turboen fikset men fikk beskjed på verkstedet at noe mer er galt.de sa at da turbo havarerte skadet den også motoren slik at den må byttes,dvs total motor havari. Jeg ringte min BMW forhandler i Norge( hvor jeg hadde kjøpt bilen for noen måneder tidligere og hadde ful garanti) forklarte situasjon og de sa at de vill ha bilen i Norge for å kunne se på den. Betalte for meg i Østerrike (cca 3000 euro) for de har allerede byttet turbo og noen dysner og tok flyet til Norge . Bilen blei fraktet til Norge gjennom NAF til Bilsalongen i Skien. Der fikk jeg ny motor og alle mine kostnader refundert( takk til dem veldig god servis). Spørsmålet mitt er skal jeg vare bekymret for ny motor havari og evnt. Hvor lenge garanti skulle jeg hat på jobben de har utført

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en X3 da 08 model, i fjor høst var jeg en tur nedover i Europa og fikk motor stopp i Østerrike,bilen blei tauet til BMW verksted hvor det blei konstatert turbo havari. Dagen etter blei turboen fikset men fikk beskjed på verkstedet at noe mer er galt.de sa at da turbo havarerte skadet den også motoren slik at den må byttes,dvs total motor havari. Jeg ringte min BMW forhandler i Norge( hvor jeg hadde kjøpt bilen for noen måneder tidligere og hadde ful garanti) forklarte situasjon og de sa at de vill ha bilen i Norge for å kunne se på den. Betalte for meg i Østerrike (cca 3000 euro) for de har allerede byttet turbo og noen dysner og tok flyet til Norge . Bilen blei fraktet til Norge gjennom NAF til Bilsalongen i Skien. Der fikk jeg ny motor og alle mine kostnader refundert( takk til dem veldig god servis). Spørsmålet mitt er skal jeg vare bekymret for ny motor havari og evnt. Hvor lenge garanti skulle jeg hat på jobben de har utført

Visst du har fått ny motor fra BMW, uten samme svakhet som 07-08 modellene, så trenger du ikke tenke mer på det. Ellers så får du også 5 års reklamasjonsrett på delene\arbeidet de utførte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en del nevner hvordan lyden er osv. For oss er det litt enklere ettersom vi kobler opp lytteutstyr som vi fester på motorfestet som igjen er koblet opp mot diagnosetesteren. Derifra har vi verdier å gå ut ifra.

Ser mange nevner at motoren må ut for å skifte kjedene. Dette er ikke tilfellet.

Det øvre kjedet (derav aksjonen) skifter man ved å dele det gamle kjedet, linker på det nye og sveiver motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en del nevner hvordan lyden er osv. For oss er det litt enklere ettersom vi kobler opp lytteutstyr som vi fester på motorfestet som igjen er koblet opp mot diagnosetesteren. Derifra har vi verdier å gå ut ifra.

Ser mange nevner at motoren må ut for å skifte kjedene. Dette er ikke tilfellet.

Det øvre kjedet (derav aksjonen) skifter man ved å dele det gamle kjedet, linker på det nye og sveiver motoren.

Er ikke bare kjedet som må byttes men blant annet rails/guides også om det er av gamle typen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heldigvis byttet både øvre og nedre kjede.Eneste BMW ikke dekket var ett reimjul eller noe slikt, uansett det blei bytta. Deleprisen jeg betalte var ca 1300.Forøvrig en 2008mod gått 119000.

Endret av oddgi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skifter komplett register ja. Aksjonen innebærer kun øvre kjedet og strammer. Har gjort begge jobbene x antall ganger

Ok kjenner ikke til spesifikt aksjonen i Norge eller om den er annerledes i andre land, kan godt stemme med det du sier ift når jeg snakket med min tekniker. Jeg fikk tilbud om en total pakke i tilfelle det skjer med min, dvs 5000kr slik at verkstedet da kan bytte det de mener bør byttes. Har ikke gjort dette selv før så det er kult med en på forumet som faktisk gjør jobben i hverdagen :)

 

Samtidig er det litt rart at BMW ikke følger den første PUMA saken som gikk på dette og kom for vel en 4 år siden. Der er det spesifisert at kontakten mellom kjedet og railsene har for stor friksjon. Dermed ble guides/rails re-designet for 184hk utgaven fra mars 2011. Skrev om dette første gangen i 2012 i denne tråden: http://bimmers.no/topic/745659-registerkjede-problemer-n47-motor-kjent-problem/

 

Det er bra BMW tar tak i dette men de tar bare tak i deler av problemet. På en annen side, om bilen er gått en del kilometer så fikser de det slik at den holder "noe mer" til den uansett mest sannsynlig blir spiker. Det er ikke vits å bytte alt om bilen har trillet mye vil jeg tro. Om det er biler med lavere kilometer så hadde jeg byttet guidelines også.

Endret av KRapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skifter komplett register ja. Aksjonen innebærer kun øvre kjedet og strammer. Har gjort begge jobbene x antall ganger

Strengt talt innebærer aksjonen kun å skifte strammer og måle kjedeslakk på øvre kjede.  

Er slakken for stor må øvre kjede byttes ut og klaring mellom registerlåsevertøy og topp måles med svinghjulet låst i ØD.

Har strammeren delt seg må man demontere toppdeksel og måle klaring mellom kamaksellåseverktøy og toppen med svinghjulet låst i ØD. Er denne klaringen for stor før eller etter man har byttet øvre kjede skal registeret byttes komplett (alle kjeder og føringer samt div tannhjul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...