Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har levert bilen min til kontroll i dag. Her er service informasjonen BMW har send ut til forhandlere på hva de skal gjøre på denne "aksjonen". Mekanikren jeg snakket med i dag sa at de skal bare måle om kjede har strekt seg. Men i dette skrivet så står det faktisk at de skal bytte kjedestrammern uansett! Jeg skal ringe de å høre i morgen.recall chain tensioner N47.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn å bytte det, visst det er ikke er ett problem. Ett kjede holder normalt sett hele bilens levetid, og visst det er det øvre de har hatt problemer med. Så bytter de neppe det andre uten grunn.

Jeg har lest at andre her inne har byttet alt sammen og trodde de gjorde det hvis de fant strekk, men jeg ser nå at de vurderer begge kjedene. Og det hadde jo vært greit å få byttet begge når man vet at disse kjedene har vært en problem. Men jeg får stole på at de kan sakene sine og at kjedene holder :) Vet du om man har noen form for garanti eller reklamasjonsrett etter denne utbedring hvis det dukker opp nye problemer med kjedene? F.eks. hvis det ene kjedet ryker om et halvt år, kan jeg da klage til BMW og få skaden utbedret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at andre her inne har byttet alt sammen og trodde de gjorde det hvis de fant strekk, men jeg ser nå at de vurderer begge kjedene. Og det hadde jo vært greit å få byttet begge når man vet at disse kjedene har vært en problem. Men jeg får stole på at de kan sakene sine og at kjedene holder :) Vet du om man har noen form for garanti eller reklamasjonsrett etter denne utbedring hvis det dukker opp nye problemer med kjedene? F.eks. hvis det ene kjedet ryker om et halvt år, kan jeg da klage til BMW og få skaden utbedret?

I norge har du som forbruker 5 år reklamasjonsrett, som Otis over her påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder selvsagt bare på de delene som skiftes.

Det var derfor jeg synes det var dumt at ikke alt skulle skiftes. Om et av de andre kjedene ryker dagen etter at det øvre byttes står jeg der uten rettigheter, selv om de har tatt en vurdering på at kjedene er i god stand og ikke trenger å byttes.. Men jeg regner med at det ikke skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 08 520d skal inn neste uke og mest sansynlig skifte kjede sammen med strammer pga km-stand.

Men er dårlig av BMW sentralt å ikke kalle inn.

De sendte ut brev til noen, og stoler på at Bavaria kaller inn resten når bilene er inne til service....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde turbohavari på min 2009 x3 ved 80 000 km og fikk denne skiftet på bmw-verksted. Nå på kjørte 91' km hørtes en litt mer diesel-lyd. På tur til verksted fikk jeg fullstendig motorhavari. Det viste seg at veivakselen var brukket, samt den "nye" turboen var skadd. Takk og pris hadde jeg forsikret dette, da det ble ny motor og turbo på forsikring.

Synes det er merkelig at bmw ikke sjekket motoren ved turboskiftet, da dette er et tydelig kjent problem.

Nå med ny motor, begynner automatkassen å fuske...girer ikke skikkelih, henger igen og bilen kjennes kjempeslapp ut. Noen som vet hva problemet kan være? Har det "lekt" for mye olje ut av kassen ved demontering av motor?

Tror kanskje det ikke blir bmw mer på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 08 520d skal inn neste uke og mest sansynlig skifte kjede sammen med strammer pga km-stand.

Men er dårlig av BMW sentralt å ikke kalle inn.

De sendte ut brev til noen, og stoler på at Bavaria kaller inn resten når bilene er inne til service....

Du klarer vell å forstå hvorfor de ikke gjør det. Så lenge de har 100% kapasitetsutnyttelse med å ta de som kommer inn automatisk, så fører det ingenting godt med seg å kalle inn alle på en gang. Man skaper bare misnøye pga. lang ventetid.

Vår 08mod 520d skal inn nå mandag, for preventiv utbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer vell å forstå hvorfor de ikke gjør det. Så lenge de har 100% kapasitetsutnyttelse med å ta de som kommer inn automatisk, så fører det ingenting godt med seg å kalle inn alle på en gang. Man skaper bare misnøye pga. lang ventetid.

Vår 08mod 520d skal inn nå mandag, for preventiv utbedring.

Jøss, Kjører du landsbruktraktor CrZyWiz? ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal inn til bmw med min for sjekk 2008 n47. Di tar av kjedestrammer, går inn med et instrument som måler slakken i kjedet og hvis det ikke er noe slakk blir kun kjedestrammern bytta. Problemet lå i kjedestrammern som blei slitt og da kjører folk lenge med slakk kjede som igjen til slutt kan føre til at kjedet ryker fikk jeg beskjed om.

Dette var siste oppdaterte info fra bmw. Var kjedet mitt slakt eller veldig slakt blei øvre kjedet byttet eller i værstefall alt sammen byttet inkludert skinner og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...