stigen Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 Har lest og søkt en del ang fjerne dpf, og montere inn en rørerstatter,. Kanskje et tdumt spm, men ka skjer viss man erstatter dpf med ett rør, tilpasset med sensorer; temp/trykk/lamda. UTEN re-map. (deaktivere regen osv), ?? Noen erfaringer her? feilkoder? mye røyk?
Quadraiz Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 Jeg og en kompis fjernet Dpf på våre biler, E91 og E60 med 3l diesel. Jeg fikk re map+ chip noen dager før røret kom i posten, og han fikk chip uten re map av dpf. Han merket ikke noe på det. ingen feilkoder, ryker ikke heller. Kansje litt når motor er kald. Han fikk re map ganske fort etter røret var kommet på. Vi kjøpte røret på ebay.
stigen Skrevet Mars 6, 2015 Forfatter Skrevet Mars 6, 2015 Men, hva skjer når bilen vil "regenerere" med ett erstattningsrør? (bilen min har BSR tuning installert 285hk,) hvilken type "chip" brukte dere? og kan dpf deaktiveres i etterkant? eller bytter en da hele programmet...?
SweetBMW Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 Er ikke regne du må være obs på. Det er styringen av turbo som er farlig her. Det er ingen normal wastegate som styrer trykket her. Det er elektromotor som justerer spjeld. Turboen kan overspole pga for liten motstand i eksosen som dermed resulterer i feil og evt havari av turbo.
CrZyWiz Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 Stemmer! Ecotune advarte mot å bruke bilen med DPF-delete inntil programvaren var på plass. Nettopp pga det som Sweet over her beskriver.
stigen Skrevet Mars 6, 2015 Forfatter Skrevet Mars 6, 2015 Takker for svar En ting til, mottrykk i dpf. Ligger mellom 25 på tomgang og opp mot 350 mbar.. (mbar mener eg å huske) Er dette høyt og skal ikke det komme opp en feilmelding på dpf etterhvert?
TRF Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 Det mottrykket er helt greit. Det nevnte firmaet har overdramatisert det med overspooling noe. Justering av VNT går i closed loop (altså PID kontrollert og ikke pre Control) stort sett hele tiden ved ladetrykk, og reagerer svært kjapt. Og ja, du vil få feilkoder, og på noen versjoner også noe redusert effekt. Dette fordi mottrykket blir "usannsynlig" og ecu antar derfor at noe er feil.
CrZyWiz Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 (endret) Det mottrykket er helt greit. Det nevnte firmaet har overdramatisert det med overspooling noe. Justering av VNT går i closed loop (altså PID kontrollert og ikke pre Control) stort sett hele tiden ved ladetrykk, og reagerer svært kjapt. Og ja, du vil få feilkoder, og på noen versjoner også noe redusert effekt. Dette fordi mottrykket blir "usannsynlig" og ecu antar derfor at noe er feil. Nevnte firma advarte, men forbød ikke! Dog registrerte jeg meg at bilen røk mye idet jeg rygget bilen ut av verksted, og bort til parkering i påvente av programvaren. Dette var ett ikketema etter flashing. Så noen ting kan umulig bli helt rett med en slik løsning. Men av ren nysgjerrighet, og for framtiden. Vil det ikke kunne gjøre skade mtp overspooling? Eller er sannsynligheten veldig liten eller avhengig av andre faktorer? Endret Mars 7, 2015 av CrZyWiz
Hpi Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 Justering av VNT går i closed loop (altså PID kontrollert og ikke pre Control) stort sett hele tiden ved ladetrykk, og reagerer svært kjapt. Hvorfor er det da så kritisk med en dårlig kalibrert VNT, burde ikke ECU da ha klart å justere til rett ladetrykk allikevel?
Fekzen Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 Jag säger som TRF-Racing , att det som det egentligen handlar om är att systemet har triggerpunkter att när vissa värden uppstår på vissa givare så ska systemet sätta/trigga en DTC. Det man gör i mjukvaran när man gör tex DPF-delete eller DISA-delete, lambdasond delete eller vad det nu må vara är att man tar bort triggern som sätter DTC så att när värdet uppnås - då händer det ingenting med "felkoder osv". Med vänlig hälsning//A.Fekzen
TRF Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 (endret) Fordi alle justeringsfunksjoner fungerer omtrent etter dette prinsippet: 1 - Funksjonen har en "pre control" verdi. Dette vil si at under visse omstendigheter (rpm vs insp mengde) "regner den med" at du trenger la oss si 65% VNT løft. Dette er relativt omfattende og nøye kalibrerte tabeller fra BMW sin side. 2 - Deretter tar "closed loop" kontroll (PID) over ganske kjapt slik at man faktisk når det eksakte ladetrykket man er ute etter, og det kan bety et VNT løft på la oss si 60%. 3 - Det finnes begrensninger på hvor langt utenfor pre control ecu har lov til å justere ifm closed loop (noe forskjellig avhengig av hvilen funksjon man prater om) Et "justeringsvindu" om du vil. 4 - når du da mekanisk dekalibrerer (alstå endrer fysisk på vnt justering på turbo), vil du først justere deg bortifra pre control, mao skape en "bom" i pre control beregningen. Denne har jeg jo sagt at kan tas inn igjen av closed loop / pid kontroll. Du skaper da et større korreksjonsbehov (tar litt mer tid), og du flytter deg lengre mot en side av "justeringsvinduet", og flytter du deg langt nok får du ikke "tatt det inn". Det vil si, du kan flytte deg helt til kanten, og så litt til, uten å få feilkode da det også finnet et "godtatt avviks" vindu. 5 - Når PID tar over, og må justere mye, så ligger det i PID sin natur å justere voldsomt. Altså jo lengre fra målet den er, jo hardere tar den i, som resulterer i at den overskyter / underskyter mer i det den nærmer seg riktig verdi, som fører til mer pulsering og lengre tid til man når riktig verdi. crzy; den vil kunne overskyte ladetrykksmålet ørlite grann over svært kort tid under spool up. Men dette er, i motsetning til hva folk tror, ikke det samme som å overspoole. For å ta noen kjappe definisjoner: Overspooling er når turboen snurrer fortere enn den er lagd for. Dette er relatert til ladetrykk, men ikke avgjørende i seg selv. Dette fordi luftmassen som går gjennom også er helt vesentlig for hvor fort turboen snurrer. Dersom vi setter 1000mg/slag med luft som et resultat av 1,3 i ladetrykk på 2000rpm (teoretiske tall, ikke helt korrekte for den aktuelle motoren) så vil vi se at turboen snurrer ca 172 000rpm, av ca 190 000rpm som er oppgitt som max. Den flower da ca 8,8lbs/min. Man har altså nesten 20 000rpm å gå på innenfor det relativt konservative. Dette utgjør ca 0,3bar mer med ladetrykk, lang mer enn det som faktisk produsere ved "overskyting" pga dpf. Dersom vi nå flytter oss opp på 4000rpm dobles luftforbruket per tid til motoren, på tross av at vi fortsatt sikter på de samme 1000mg/slag med luft. Da er vi egentlig inne i chokeflow området til turboen, og alt over ca 0,8bar ladetrykk vil i praksis overspoole (gitt våre teoretiske tall for eksempelets skyld, ikke helt nøyaktig). Så overspool er noe man ofte gjør konsekvent (innenfor rimelighetens grenser) på høyere turtall. Og problemet som følge av fjerning av dpf er ikke overspool, men at den overskyter målet sitt litt. Dette er ikke helt ønskelig, men har lite eller ingenting med "overspool" å gjøre. Ellers helt enig i det du sier (når man også tar de andre faktorene inn i bildet), at skal man fjerne dpf så programmerer man også. edit: +1 til Fekzen når det gjelder å kvitte seg med pålagte funksjoner som de han nevner Videre, med aktuell motor så ser jeg på en m47n 1,8d (siden den ikke er så langt unna den m47n2 1,8d du hadde crzy). Endret Mars 7, 2015 av TRF-Racing Hpi, RKn og CrZyWiz reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå