Gå til innhold

Vil gearkassen på en 525D tåle oppgradering 235 HK


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha meg ny "bruktbil" å ser på E61 2008-2009 mod, så er det en som har en 525D som er oppgradert hos Ultimo den skal nå ha Ca 235 HK 400nm fra 1300 og 500nm fra 1700rpm å det er vel omtrent det samme som 530D er levert med.

Men vil gearkassen på bilen tåle denne oppjusteringen?

Skrevet

Du vil kunne slite med bunning av vibrasjonedempende fjærer i lock up clutchen lenge før det momentet det prates om over her. Kommer litt ann på hvor "slappe" disse er fra før av.

Skrevet (endret)

Disse er vel levert med 2 forskjelllige girkasser i forhold til om det er en pre-facelift eller en LCI. Går vel et skille rundt 2007 et sted.  De eldste har GA6HP26Z men LCI har GA6HP19Z. Dette er vel den samme som står i 520Da. Du finner på realoem hvilken kasse din bil har

 

GA6HP26Z er vel oppgitt til 600nm mens GA6HP19Z som det her er snakk om er oppgitt til 400nm.  

Endret av Hpi
Skrevet

GA6HP19Z er den levert med, som du sier så er det opp til de som har gjort dette, kjenner ikke til Ultimo, men de har tydeligvis tatt hensyn til når den levere NM

Skrevet

GA6HP19Z er den levert med, som du sier så er det opp til de som har gjort dette, kjenner ikke til Ultimo, men de har tydeligvis tatt hensyn til når den levere NM

 

Vel, nå får man vel ikke økt hester med nesten 40hk uten og røre NM? 525d LCI kommer levert med 400nm originalt.

Skrevet

6hp19 ble oppdatert til 6hp21 ved facelift/e-shift E61, så det stemmer ikke. Girene som sitter i disse bilene er enten 6hp26 eller 6hp28 (e-shift/generasjon 2). Samme girkassene i 530d og 535d, så de tåler fint chip. Det TRF-Racing sier om fjærer i lock-up clutch kjenner jeg meg ikke igjen i, hvis du får problemer med lock-up er dette trolig skyldig ventilhusproblemer som igjen går utover lock-up clutchen. Det har heller ingenting med fjærer å gjøre. Hvis du har sånne problemer med giret skjer det uavhengig av om bilen er chippet eller ikke :)

Skrevet (endret)

Ifølge reaoem.com så sitter det GA6HP19Z i E60 525D LCI.  

http://realoem.com/bmw/partgrp.do?model=NX51&mospid=50104&hg=24&fg=05

 

Om den er oppgradert til GA6HP21Z som du sier så tåler den ifølge ZF 450Nm i forhold til GA6HP19Z som ifølge ZF tåler 400Nm.  Uansett en mye svakere kasse enn 26 eller 28 kassene som ifølge ZF tåler henholdsvis 600Nm og 700Nm

 

ZF

Endret av Hpi
Skrevet

RealOEM tar nok feil der dessverre. 6hp21 er i utganspunktetet samme giret som 6hp19, men i oppdatert versjon med bla e-shift og annen type bellhousing. 6hp19 ble faset ut når denne kom. Du har helt rett i at 6hp26/28 er et mye grøvere gir (selvom 6hp19/21 også er et meget bra gir), det er derfor alle de 6-sylindrede dieselene bruker denne. 525iA derimot bruker 6hp19/21.

Skrevet

Ja den har høyere nm også men det var visst justert når han ga nm i forskjellige gir, dette kan jeg lite om, men det var visst forklaringen fra Ultimo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...