Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Castrol kjørte tidligere to forskjellige spesifiseringer på konsumentmarkedet kontra verkstedmarkedet. Vet ikke om dette gjelder fortsatt.

Forøvrig er det nå Shell som er leverandør av olje til BMW.

http://www.autoevolution.com/news/bmw-drops-castrol-for-shell-as-official-oil-supplier-88737.html

Shell eller Castrol.., det er vel som å banne i kirka, men jeg har kjørt mye Shell olje på mine motorer opp gjennom årene, både løpskjøring og gate, og aldri hatt havarier.

Var ikke klar over at de har dumpet Castrol nei, og det med å måtte vaske ut motor er kanskje og et poeng hvis du bytter olje. Det er ikke lett å vite med organisk kjemi hvilken cocktail en risikerer å lage hvis en blander oljer med vidt forskjellige tilsetninger. Holder meg til Castrol Edge, fungerer veldig bra. Vil tro BMW har gjort dette av rene kommersielle årsaker og evt. skuer mot fremtiden og ser at Shell ligger foran Castrol/BP på området. Ferrari har jo sverget til Shell leeenge

Skrevet

Vil tro det har noe med pris for bmw å gjøre ;) Hvor mange biler som går i motorsport ser du som sverger til Shell olje? (ikke bare kjører med klistremerkene og evt fuel). Og hvor mange kjører castrol? Jeg tror det sier litt, utenom det at alle bilinteresserte liker å se på seg selv som oljeeksperter.

Når det er sagt så har castrol rota det skikkelig til ved navneendringene de hadde. De vet jo knapt selv hva som er hva, og den gode gamle "TWS" finnes angivelig ikke, da denne hadde latterlige høye tilsetningsmengder (av bla zink), som visstnok ikke flyr ift miljøkrav.

Skrevet

Godt å høre at noen kommer til fornuft, som jeg skrev lengre oppe så er det handelsavtaler som gjelder og ikke alltid kvalitet. Jeg har testet en del oljer gjennom tidene (på privaten) og finner altid ut det samme, jeg ser og hører (gange på motoren) forskjell på oljene og hvordan oljen utvikler seg over tid. Der hvor jeg jobbet tidligere tok vi en del oljeprøver, de ga også noen gode pekepinner. Det er nok noen som vil si det er innbilling, ja kanskje, men troa kan løfte fjell.

Aner ikke hvor mange km jeg har kjørt gjennom alle disse åra, men noen er det blitt, med hånda på hjertet så har jeg aldri hatt motorproblemer som kan spores tilbake til oljer, derfor holder jeg meg til et merke. Jeg kjørte 1 år på Castrol på den BMWn jeg har i dag, jeg har nå gått over til et annet oljemerke, de anbefalte også det der hvor jeg tar service på bilen. 

Jeg kjørte noen år på STATOIL, Lazerway, jeg syntes faktisk den var meget bra. Shell hadde et dårlig rykte for en del år siden, men mener den er meget bra i dag. Valvoline er et oljeprodukt også som har bra rykte.

Det er mange meget gode oljer, men jeg liker bare ikke Castrol,

Skrevet

Godt å høre at noen kommer til fornuft, som jeg skrev lengre oppe så er det handelsavtaler som gjelder og ikke alltid kvalitet. Jeg har testet en del oljer gjennom tidene (på privaten) og finner altid ut det samme, jeg ser og hører (gange på motoren) forskjell på oljene og hvordan oljen utvikler seg over tid. Der hvor jeg jobbet tidligere tok vi en del oljeprøver, de ga også noen gode pekepinner. Det er nok noen som vil si det er innbilling, ja kanskje, men troa kan løfte fjell.

Aner ikke hvor mange km jeg har kjørt gjennom alle disse åra, men noen er det blitt, med hånda på hjertet så har jeg aldri hatt motorproblemer som kan spores tilbake til oljer, derfor holder jeg meg til et merke. Jeg kjørte 1 år på Castrol på den BMWn jeg har i dag, jeg har nå gått over til et annet oljemerke, de anbefalte også det der hvor jeg tar service på bilen.

Jeg kjørte noen år på STATOIL, Lazerway, jeg syntes faktisk den var meget bra. Shell hadde et dårlig rykte for en del år siden, men mener den er meget bra i dag. Valvoline er et oljeprodukt også som har bra rykte.

Det er mange meget gode oljer, men jeg liker bare ikke Castrol,

Viktigste er å faktisk vite hvilken viskositet man burde fylle, og bytte olje ofte nok.

Skrevet

Viktigste er å faktisk vite hvilken viskositet man burde fylle, og bytte olje ofte nok.

Helt enig!

Så lenge man ikke kjører med gassen i bånn hele tiden, så er det viskositet og hyppige oljeskift+filter som gjelder.

Selv bytter jeg 1 gang i året. ca 7000 km. Og har bare brukt Castrol, Valvoline Quaker state eller Shell.

Og bare så det er sagt, all motorolje skal være blandbar. Men, kvaliteten blir ikke bedere enn den "dårligste" oljen.

Har ennå ikke hørt om noen dårlige oljer på det norske marked.

Men for noen år tilbake (ca 5 år siden) vet jeg at Mobil 1 ble "bannlyst" av enkelte "tunere/motorbyggere" i Sverige da den førte til turbohavari (Her er det snakk om extrembygg)

Skrevet

Kvaliteten blir fort bedre enn den dårligste. Spørs hva du blander med. Er jo sånn man blander ting i oljeindustrien. Er det noe som ikke møter spec så pøser man på med noe som er over spec og satser på at produktet havner innenfor spec. Så jeg ser absolutt for meg at 50/50 med middels/bra olje er bedre enn 100% middels olje.

Skrevet

Minimum spec som f.eks Longlife 04 og ACEA/API er viktigere enn viskositet

Det er jo en selvfølge i denne diskusjonen...det burde du skjønne.

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet fra forrige side.

Skrevet

Vil tro det har noe med pris for bmw å gjøre ;) Hvor mange biler som går i motorsport ser du som sverger til Shell olje? (ikke bare kjører med klistremerkene og evt fuel). Og hvor mange kjører castrol? Jeg tror det sier litt, utenom det at alle bilinteresserte liker å se på seg selv som oljeeksperter.

Når det er sagt så har castrol rota det skikkelig til ved navneendringene de hadde. De vet jo knapt selv hva som er hva, og den gode gamle "TWS" finnes angivelig ikke, da denne hadde latterlige høye tilsetningsmengder (av bla zink), som visstnok ikke flyr ift miljøkrav.

Shell brukes mest i F1, Scuderia og Sauber, pluss alle de som kjører/kjørte Ferrari-motorer på lisens. Vil tro BMW DTM og co går over til SHell snart hvis de ikke allerede har gjort det. Er vel som du sier, spørsmål om penger og avtaler.

Skrevet

Har fulgt med forbruket nå en stund etter oljeskiften og er overrasket at forbruket har gått ned såpass mye. Ned fra 0,58 til 0,52 på mila. Med akkurat samme kjøremønster til/fra jobb med samme el.forbruk og lufttrykk idekka. I grunnen ganske stor forskjell. Oljen som ble byttet hadde bare trillet 16000 km og det 30000 km intervallet til BMW har jeg mindre og mindre tro på. 

Skrevet (endret)

Det er ett for lite grunnlag, for å hevde at det er årsaken til lavere forbruk.

Endret av CrZyWiz
Skrevet (endret)

Ok, hva forslag har du da?

E.C er inne på noe. Samt hvordan man ubevisst kan endre små detaljer ifbm. kjøringen.

Endret av CrZyWiz
Skrevet

Nei altså det er med kjørecomp. Nullstilt og kjørt 2000 km samme strekning og samme mønster. Kjører veldig likt da det er rutine hver dag samme vei frem og tilbake uten noe kø. Samme skjedde sist gang jeg byttet så varte det en 6 mnd og økte mot 0,58 igjen. Kan jo være tilfeldigheter men rart det skjer hver gang jeg bytter olje. Hadde ikke forventet så mye forskjell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...