Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

295/30-22 og 335/25-22 gir et avvik på hele -1,38%, og dette er nok for mye på xDrive som tåler +/-1% differanse. Det mest ideelle her ville vært å få to nye framdekk i 285/30-22, da dette gir et avvik på 0,33% i rulleomkretsen.

X5 kan originalt bli levert med 285/35-21 og 325/30-21, og dette gir et avvik på -0,63%.

Jeg ville derfor bedt GS Bildeler om å lære seg å sette sammen korrekte hjulpakker, for dette er åpenbart ikke første gang de bommer. Deretter ville jeg krevet nye framdekk umiddelbart på deres bekostning. Nå vet jeg ikke hvor mye som skal til for at systemet blir ødelagt, men jeg ville krevet en eller annen form for kontroll/dokument hvor de påtar seg ansvar for feilen i tilfelle noe skulle ryke som følge av kjøring med feil dekk.

Stemmer! Bare å kreve omlevering av nye dekk, og det kvikt. Jeg overså en faktura på en X3 som fikk ny fordelingskasse, og den var ikke billig. 

Skal du slenge spydigheter kan du gjøre det i PM. Og holde kjeften din her på forumet.

Hårsår kan du være ett annet sted. 

Endret av CrZyWiz
Skrevet

Det har de også. 

Helt tydelig at du ikke helt skjønner dette her. 

Kan du ikke holde deg til det saklige her CrZyWiz?

Jeg forsøker å sette litt fingeren på hvor lite fleksibilitet det er i xDrive i forhold til dekk dimensjoner og til og med slitasje. Det er riktignok stramme marginer på mange produsenters 4x4 systemer. Men ikke like ille hos alle.

Bare for å illustrere hva toleransen på +/- 1% betyr i praksis:

I eksemplet regner jeg med pi=3,141592654

Tar utgangspunkt i at nytt dekk har 9mm mønster.

295/30-22 nytt dekk har rulleomkrets 2311,6mm.

295/30-22 slitt med 1,6mm mønster har rulleomkrets 2265,1mm. Det er 2% mindre rulleomkrets i forhold til nytt.

295/30-22 med halvslitt mønster, 9mm - 3,7mm = 5,3mm. Da er det igjen 3,7mm ned til 1,6mm. Rulleomkrets er da 2288,3mm. Og det er 1% i forhold til nytt.

Bare setter opp tallene som en tankevekker. Jeg må innrømme at jeg selv ble overrasket over at xDrive ikke takler mere enn 1% forskjell. Men det er ikke unikt for BMW. Men 4matic systemet som jeg har mest erfaring med ville fint tålt 3%.

Det var noen kjedelige tall til ettertanke. Dette er jo noe folk flest kanskje ikke vet om. Bortsett fra oss som fortsatt skrur bil selv.

MrBrum, on 06 May 2015 - 14:54, said:snapback.png

Skal du slenge spydigheter kan du gjøre det i PM. Og holde kjeften din her på forumet.

Hårsår kan du være ett annet sted. 

---------

Jaha :-)

Skrevet (endret)

Kan du ikke holde deg til det saklige her CrZyWiz?

Jeg forsøker å sette litt fingeren på hvor lite fleksibilitet det er i xDrive i forhold til dekk dimensjoner og til og med slitasje. Det er riktignok stramme marginer på mange produsenters 4x4 systemer. Men ikke like ille hos alle.

Bare for å illustrere hva toleransen på +/- 1% betyr i praksis:

I eksemplet regner jeg med pi=3,141592654

Tar utgangspunkt i at nytt dekk har 9mm mønster.

295/30-22 nytt dekk har rulleomkrets 2311,6mm.

295/30-22 slitt med 1,6mm mønster har rulleomkrets 2265,1mm. Det er 2% mindre rulleomkrets i forhold til nytt.

295/30-22 med halvslitt mønster, 9mm - 3,7mm = 5,3mm. Da er det igjen 3,7mm ned til 1,6mm. Rulleomkrets er da 2288,3mm. Og det er 1% i forhold til nytt.

Bare setter opp tallene som en tankevekker. Jeg må innrømme at jeg selv ble overrasket over at xDrive ikke takler mere enn 1% forskjell. Men det er ikke unikt for BMW. Men 4matic systemet som jeg har mest erfaring med ville fint tålt 3%.

Det var noen kjedelige tall til ettertanke. Dette er jo noe folk flest kanskje ikke vet om. Bortsett fra oss som fortsatt skrur bil selv.

Det er saklig å påpeke at du helt tydelig ikke har erfaring med dette. 

Pkt 1: Hvert 4x4 system har sine styrker og svakheter, der det enes styrke også kan bli dets svakhet i ett annet scenario.

Pkt 2: Bruker man hodet, så er det ikke noe problem i praksis. Tommelfingerregelen gjelder alle 4x4 system, og det er at du skal ha så likt som mulig forran og bak. Har dog enda ikke sett en troverdig kilde som sier at den absolutte grensen er 1% på X-drive. 

Pkt 3: Visst X5'en er en Pre-facelift E53, så har den ikke X-drive.

Endret av CrZyWiz
  • 3 weeks later...
Skrevet

Har vært i kontakt med GS i dag, og de har solgt utallige hjulsett med disse dimensjonene i 22" til X5, uten at de noen gang har fått tilbakemelding om lignende problem.

Syns hele opplegget er merkelig, men blir nok å gå for 295/30 både foran og bak.

Jeg fikk samme svar fra GS, har ifølge dem aldri vært lignende problem. sendte felgsettet i retur.

Det rare med dette er at et annet 22" felgsett jeg handlet av GS i fjor, ble levert med 285/30-22 foran og 335/25-22 bak (pirelli)

Syns jo godt de burde kunne tilby disse pakkene sine med korrekt dekkdim.

• 1 month later...
Skrevet

Hei.

Jeg har også GS bildeler sine splitt 22" med Pirelli 285/30-22 foran og 335/25-22 bak.

Syntes det er vel mye hakking/"rykking" i bilen ved lav hastighet og full sving under parkering etc.

Er dette vanlig på grunn av bredden? Flere som sliter med dette?

Merket mye mindre til dette med de originale 20" felgene med 275-315 bredde.

Mvh kjetil 

Skrevet

Får ikke dette til å stemme som en kurant dekk dimensjon. Det er 2,06% i differanse på for og bak dekk.

Ikke bra.

Dette er omtalt ihvertfall 2 plasser tidligere her på forumet, om at de også har problemer. Og da var det også gs som var leverandør av felger.

Mao de velger feil dimensjon på oppsettet.

Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Så bare på et tidligere innlegg skrevet av Saltkjelen:

"295/30-22 og 335/25-22 gir et avvik på hele -1,38%, og dette er nok for mye på XDrive som tåler +/-1% differanse. Det mest ideelle her ville vært å få to nye framdekk i 285/30-22, da dette gir et avvik på 0,33% i rulleomkrets."

Er dette feil?

Endret av kjetil E70
Skrevet

Aha, jeg brukte en kalkulator på nettet og den sa 2,06%.

Men Saltkjelen pleier absolutt å ha rett i det gan skriver. Så da vet ikke jeg.

Men jeg tror det er feil på dekk da. Men vanskelig å forsvare det når det ikke skal være.

• 3 weeks later...
Skrevet

Slenger meg på her. Slik som Kjetil e70 nevner over her var det på min 11mod x5 også, rykking/hakking ved lav hastighet og ved sving. 

Leverte bilen inn til Bavaria og det ble uttalt at det var fordelingskasse som var problemet, løsningen var å resette samt bytte olje.

Problemet ble jo borte men hørtes enkelt ut, kjører på orginale 20" med 275/315 med nye dekk. Har snust på 22 splitt felger fra gs, men når jeg leser her og i tillegg allerede har vert inne pga fordelingsk. så bør jeg kanskje ta til takke med det jeg har. Samme tenker jeg rundt dette med chip, noe jeg har vurdert tidligere

• 2 months later...
Skrevet
Slenger meg på her. Slik som Kjetil e70 nevner over her var det på min 11mod x5 også, rykking/hakking ved lav hastighet og ved sving. 

Leverte bilen inn til Bavaria og det ble uttalt at det var fordelingskasse som var problemet, løsningen var å resette samt bytte olje.

Problemet ble jo borte men hørtes enkelt ut, kjører på orginale 20" med 275/315 med nye dekk. Har snust på 22 splitt felger fra gs, men når jeg leser her og i tillegg allerede har vert inne pga fordelingsk. så bør jeg kanskje ta til takke med det jeg har. Samme tenker jeg rundt dette med chip, noe jeg har vurdert tidligere[/quote

Takk for innspill.

Det viste seg å være samme løsning på min bil, Jæger sentrum i Bergen flushet fordelingsboksen og byttet olje.

Dette har løst problemene mine også, i service manualen står det beskrevet at fordelingsboksoljen skal byttes etter behov og ikke ved en gitt km.

Skrevet

Jeg hadde rykking ved gasspådrag i min F15 2014 modell. De byttet olje i fordelerkassa og problemet var borte. Kjører på originale 20" felger. Vurderer å kjøpe vinterfelger i dimensjonen 285/35-21 foran og 325/30-21 bak. Vil disse dimensjonene være innenfor 1% reglen med tanke på xdrive?

Skrevet (endret)

Jeg hadde rykking ved gasspådrag i min F15 2014 modell. De byttet olje i fordelerkassa og problemet var borte. Kjører på originale 20" felger. Vurderer å kjøpe vinterfelger i dimensjonen 285/35-21 foran og 325/30-21 bak. Vil disse dimensjonene være innenfor 1% reglen med tanke på xdrive?

Rulleomkrets: 285/35-21 = 2223,3mm og 325/30-21 = 2209,2mm

Forskjellen er 0,63%. Så det er innenfor toleransen.Men bakhjulet har faktisk mindre omkrets og diameter enn forhjulet.

Endret av MrBrum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...