EvEnN-V Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Hei. Ny her så er min første postTiden en nå inne for meg å ta lappen og kjøpe meg bil. Har vokst opp med BMW, noe som har resultert i at BMW har blitt mitt favorittmerke.Når jeg nå skal gå til anskaffelse av min første bil så tenker jeg å bruke rundt 70.000,-. Ser jeg til den prisen får E46 316i og 318D. Er hovedsaklig diesel jeg er ute etter, men virker som det er mest bensin. Jeg trenger ikke størst motor og mest power dda jeg ikke er interesser i betale en hel formue i forsikring. Mine spørsmål er da:Hvilke BMW modeller til 70.000,- ca er god førstegangs bil? Hvilke motorer i den prisklassen er "gode" og "dårlige"? Hva bør max km stad på bilen være? Hvordan er E46en å dra henger med? Håper på svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 (endret) Hei. Ny her så er min første post Tiden en nå inne for meg å ta lappen og kjøpe meg bil. Har vokst opp med BMW, noe som har resultert i at BMW har blitt mitt favorittmerke. Når jeg nå skal gå til anskaffelse av min første bil så tenker jeg å bruke rundt 70.000,-. Ser jeg til den prisen får E46 316i og 318D. Er hovedsaklig diesel jeg er ute etter, men virker som det er mest bensin. Jeg trenger ikke størst motor og mest power dda jeg ikke er interesser i betale en hel formue i forsikring. Mine spørsmål er da: Hvilke BMW modeller til 70.000,- ca er god førstegangs bil? Hvilke motorer i den prisklassen er "gode" og "dårlige"? Hva bør max km stad på bilen være? Hvordan er E46en å dra henger med? Håper på svar Skal du absolutt ha diesel, så har du ikke mange valg. Dvs hovedsaklig 320d, og noen få 318d. Jeg ville personlig valgt en E46 320i fom 2001, som har den nyere 2,2 Rekke 6'ern med 170hk. Solid motor, med færre komponenter å plages med, kontra en gammel diesel som har gått tilsvarende. Både dieselpumpe, dyser og turbo er kostbart. Endret Mai 20, 2015 av CrZyWiz ///FredriK.S og Sturmtiger reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Du får så mye mer bil i e39 karosseriet, altså 5 serien fra 1996 til 2003. Gå isåfall for facelift utgaven, som kom i midten av år 2000, her ble mye forbedret og nye motoralternativer dukket opp, som f.eks. 520d (136hk), 525d (163hk) og 530d (193hk). Alle de tre alternativene ovenfor er motorer som går langt, de to sistnevnte er rekkeseksere, mens 520d'en er en rekkefirer.. Ikke la deg skremme om bilen har passert 250 000km, du kan først legge fra deg den aktuelle bilen dersom serviceheftet har få stempler fra autorisert verksted og bilen generelt sett ser sliten ut. Jeg har personlig hatt 525d Touring med M-sport pakken og det er en av de mest komfortable bilene jeg har hatt, den er ordentlig sterk med sine originale 350nm og drar lett tunge hengere. Heller ikke veldig dyr og forsikre, kostet det samme som en 1997 e36 320i. Det finnes en god del av disse bilene på finn.no til tider, men slik jeg ser det på finn.no er det utrolig nok ingen veldig gode alternativer innenfor 70 000,-. Men det er kun på dette tidspunktet. En 520d ligger mellom 45 til 55 000,- En 525d ligger mellom 60 til 85 000,- En 530d ligger mellom 70 til 100 000,- Det finnes 525tds med 143hk og 530d med 184hk også, disse ble produsert før de overnevnte og er også OK motorer, men kan ha større problemer med automatkasse og er en eldre konstruksjon. Min anbefaling er og se etter en fin 520d eller 525d med god servicehistorikk, 530d kan bli noe over budsjettet ditt og her tror jeg også forsikringen overgår gjennomsnittet en del.Du får stort sett en bil med mye utstyr kontra en ihjelkjørt e46 fra en tidligere guttunge. Er du litt flink til å prute, kan du jo se hva du får til på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59251898&searchclickthrough=true Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 I utgangspunktet så synes jeg du har valgt deg ut noen fornuftige alternativer, men det er ikke til å komme unna at en 320I med 2,2 liters rekkesekser vil gi deg bedre driftsikkerhet og vesentlig mer kjøreglede. Men problemet er forsikring, er du ung eller ikke har noen bonus så koster det meste over 316i en formue. Hvis du da ikke er så heldig å ha noen snille foreldre En 5-serie av generasjon E39 er også en trygg og solid bil, fungerer veldig greit med samme 2,2 liters rekkeseksen på 170 hester. Som nevnt over her så må du ikke se deg blind på kilometerstand, kjøp heller en bil med 280 000 km og komplett serviceheftet kontra en som har gått 180 000 km med hullete historikk. BMW sine motorer kan gå en million km bare de får korrekt vedlikehold. Sjekk også nøye for rust i nedkant av dører, fremskjermer og rundt bagasjeluke. Sturmtiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturmtiger Skrevet Mai 20, 2015 Share Skrevet Mai 20, 2015 Hvis du tenker på forskikring, så er ukurant nøkkelordet. Fikk 1300kr i måenden på min E36 316i som første gangs bil med 40% bonus noen år tilbake...og neste året fikk eg en E46 318i til 600kr måenden med samme bonus. Varierer enormt fra selskap til selskap. Snakker om E46, hvis eg hadde 70000kr på å bruke på en E46, ville eg ha funnet en modell etter 2001 da det ble fikset mye barndomsfeil etter det årstallet. Helst med 2.2l i bensin da du får bare mer for pengene og tilbake når du skal eventuellt selge den igjen seinere. ++Fredrik's meninger, minus forsikrings delen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvEnN-V Skrevet Mai 20, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 20, 2015 Er ikke et krav med diesel, men hovedsaklig det jeg kunne tenke meg. Har faktisk ikke tenkt på E39, men virker til å være et godt valg det og. E39 er vell dyrere å forsikre enn E46 med tanke på at E39 er 5-serie? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvEnN-V Skrevet Mai 20, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 20, 2015 Du får så mye mer bil i e39 karosseriet, altså 5 serien fra 1996 til 2003. Gå isåfall for facelift utgaven, som kom i midten av år 2000, her ble mye forbedret og nye motoralternativer dukket opp, som f.eks. 520d (136hk), 525d (163hk) og 530d (193hk). Alle de tre alternativene ovenfor er motorer som går langt, de to sistnevnte er rekkeseksere, mens 520d'en er en rekkefirer.. Ikke la deg skremme om bilen har passert 250 000km, du kan først legge fra deg den aktuelle bilen dersom serviceheftet har få stempler fra autorisert verksted og bilen generelt sett ser sliten ut. Jeg har personlig hatt 525d Touring med M-sport pakken og det er en av de mest komfortable bilene jeg har hatt, den er ordentlig sterk med sine originale 350nm og drar lett tunge hengere. Heller ikke veldig dyr og forsikre, kostet det samme som en 1997 e36 320i. Det finnes en god del av disse bilene på finn.no til tider, men slik jeg ser det på finn.no er det utrolig nok ingen veldig gode alternativer innenfor 70 000,-. Men det er kun på dette tidspunktet. En 520d ligger mellom 45 til 55 000,- En 525d ligger mellom 60 til 85 000,- En 530d ligger mellom 70 til 100 000,- Det finnes 525tds med 143hk og 530d med 184hk også, disse ble produsert før de overnevnte og er også OK motorer, men kan ha større problemer med automatkasse og er en eldre konstruksjon. Min anbefaling er og se etter en fin 520d eller 525d med god servicehistorikk, 530d kan bli noe over budsjettet ditt og her tror jeg også forsikringen overgår gjennomsnittet en del. Du får stort sett en bil med mye utstyr kontra en ihjelkjørt e46 fra en tidligere guttunge. Er du litt flink til å prute, kan du jo se hva du får til på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59251898&searchclickthrough=true virket som en flott bil det der ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 20, 2015 Share Skrevet Mai 20, 2015 (endret) Er ikke et krav med diesel, men hovedsaklig det jeg kunne tenke meg. Har faktisk ikke tenkt på E39, men virker til å være et godt valg det og. E39 er vell dyrere å forsikre enn E46 med tanke på at E39 er 5-serie? Ikke nødvendigvis, min erfaring er at det er ca likt. Skal du dra mye tyngre henger, så ville jeg satset på en 5-serie. Ellers ville jeg funnet en så ny som mulig E46, med nevnte 2.2L R6 og manuell. Ett alternativ her kan være å finne en 2002mod eller nyere 318i. Denne har en 2.0l rekke 4 på 143hk. Billigere i drift og forsikring, og går godt nok. 5-serien har ett litt mer avansert hjuloppheng, og er ofte automat. Visst du da legger til at det er en eldre turbodieselmotor, så kan vedlikehold bli dyrt visst du finner en "mandagsbil". Så du vil få avveininger begge veier her Du vil få mer komfort, og en bil som drar tyngre i bytte Endret Mai 20, 2015 av CrZyWiz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReiRud Skrevet Mai 20, 2015 Share Skrevet Mai 20, 2015 Har en 05-mod (e46) 316i touring tilsalgs om du er interressert Gått 107tkm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mai 20, 2015 Share Skrevet Mai 20, 2015 Er du litt flink til å prute, kan du jo se hva du får til på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59251898&searchclickthrough=true Fin den, men der BØR det være prutningsmonn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Mai 20, 2015 Share Skrevet Mai 20, 2015 Helt enig med deg, men han kan vel faktisk ta såpass pga. 18åringene som mener automat bare er tull. De blar vel opp for denne pga. den manuelle girkassen. Burde vært priset til 55 000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 20, 2015 Share Skrevet Mai 20, 2015 Helt enig med deg, men han kan vel faktisk ta såpass pga. 18åringene som mener automat bare er tull. De blar vel opp for denne pga. den manuelle girkassen. Burde vært priset til 55 000,- Alle E39 520d er manuell, så håper ikke det for hans del Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Mai 20, 2015 Share Skrevet Mai 20, 2015 Hehe, stemmer det! Da blir det en annen sak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Mai 20, 2015 Share Skrevet Mai 20, 2015 Hvorfor diesel? Blir vel snart forbudt og kjøre det, i følge media? Nei, det er bensin eller tråsykkel som gjelder! El-drift er forbeholdt husholdningen. (Støvesuger, kaffetrakter, vaskemaskin osv.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvEnN-V Skrevet Mai 20, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 20, 2015 sytes også den 520Den var dyr iforhold til andre på finn. Diesel fordi at dieselen ligger på 1 til 2 kr literen billigere enn bensinen. Bor ikke i by så er heller ikke fare for noe forbud. Men er ikke et krav at jeg må diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå