Gå til innhold

Førstegangs bil

EvEnN-V
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke glem at mye av disse bilene ikke har partikkelfilter, noe som gir en årsavgift på 3500 kr. I tillegg har man ett kjøreforbud for slike dieselbiler hengende over hodet når som helst, iallfall i storbyene. Så er det mer som kan gå i stykker på en dieselbil, ting kan bli dyrt når du må til å bytte turbo og liknende. Da er besparelsen på pumpeprisen allerede brukt opp for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo er ingenting og bekymre seg for.

Et turbohavari kan like godt skje på 90 000km som på 360 000km.

Dette avhenger av kjørestil og om bilen får hvile litt før en parkere bilen, slik at oljen renner ut fra turboen og ikke tørker inn og blir liggende.

Langkjørte biler er også en pluss, men igjen, et godt utfylt servicehefte gir deg masse.

Endret av J.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sytes også den 520Den var dyr iforhold til andre på finn.

Diesel fordi at dieselen ligger på 1 til 2 kr literen billigere enn bensinen. Bor ikke i by så er heller ikke fare for noe forbud. Men er ikke et krav at jeg må diesel

Diesel får høyere avgift etterhvert, så det var ett dårlig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et ganske konkret spørsmål:

Bør jeg gå for bensin eller diesel på E39/E46? Hvilke motorer? Jeg ønsker en bil som er billig i drift, både i forbruk og service. Og ikke koster en formue å forsikre. Er ikke nøye for meg om bilen har toppfart på 180 eller 220 km/t. Foretrekker heller en godt utstyrt bil som jeg kan trives med. Må også kunne kunne dra henger. Bor i Nord-Norge så kalde snørike vintre er med forholdsvis dårlige kjøreforhold er en selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 520D uten tvil, gode og driftsikre biler med svært god fremkommelighet på vinterstid.

Som tidligere skrevet kommer disse kun med manuell, så disse er særdeles sparsommelige på drivstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et ganske konkret spørsmål:

Bør jeg gå for bensin eller diesel på E39/E46? Hvilke motorer? Jeg ønsker en bil som er billig i drift, både i forbruk og service. Og ikke koster en formue å forsikre. Er ikke nøye for meg om bilen har toppfart på 180 eller 220 km/t. Foretrekker heller en godt utstyrt bil som jeg kan trives med. Må også kunne kunne dra henger. Bor i Nord-Norge så kalde snørike vintre er med forholdsvis dårlige kjøreforhold er en selvfølge. 

Ville valgt E46 bensin, og så ny som mulig, Lettere bil, klarer seg med mindre motor = rimeligere i drift. Bor du kalde nord, så er det nok ett poeng i favør bensinmotor. De er somregel ikke like "kranglete" i stivkulda. (Glødeplugger, større batteri, større krav til batteri)

Forsikring og drivstoffmessig vil en E46 316\318 være rimeligst. Helst 2002mod eller nyere, siden du da får den "nye" motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for E39 hvis du vil ha kjøreglede og kjørecomfort :D Ville ha valgt en diesel. Disse er veldig driftsikre, er også drivstoffgjerrige. Hadde en chippa 525 TD(samme motor som TDS) den brukte under literen på langkjøring:) Veldig gode motorer, men som sagt tidligere vær obs på Turboen. Mange som ikke kjøler ned turboen etter kjøring. Med tanke på forsikring så varierer dette veldig. Har hørt at forsikringer er ofte basert på statistikk, det vil si at en 520i kan være dyrer å forsikre enn feks en 523i pga at det er flere som kjører 520 dermed er ulykkestatistikken høyere. Vet ikke om dette stemmer. Kommer jo selvsagt an på km stand også :) Lykke til med bilkjøp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett på de 2 siste der i første omgang.

Sånn litt oppsummert så vil 3-serien i teorien være ett enklere\rimeligere bilhold pga. færre feilkilder.

5-serien vil dog være bedre å dra tyngre henger med. Ikke like morsom å kjøre som 3-serien, men mer komfortabel.

Skal du bare dra henger med snøscooter og lignende, så vil begge delene fungere utmerket. :)

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har sett i overkant mange brukte E46 med motorproblemer på de firesylindrete bensinmotorene, så ville ikke kjøpt en slik. Skulle jeg kjøpt E46 ville jeg faktisk valgt en preface 323i med M52B25.

Men av de du har listet på er den med senket pris, 2002 520d, den absolutt fineste bilen. Hadde ikke hatt problemer med å bruke litt mer på et såpass bra eksemplar. i tillegg er det en bonus at den står litt nærmere hjemmet, så du sparer 50-90 mil kjøring på vei hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i med deg på denne, Werther. Hatt to stk. E46 med n42/n46 (316i) og jeg opplever de ikke som spesielt holdbare.  Begge har vært ryddige biler med servicehistorikk og ordnet eierskap. Kjenner derimot to andre med henholdsvis 325 og 320 som begge har kjørt godt over halvveis til 500 000 km uten nevneverdige motorfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...