oslo_e61 Skrevet Mai 21, 2015 Skrevet Mai 21, 2015 Hei, Jeg er etter noen år på utsiden endelig tilbake i Bimmers-familien igjen. Denne gangen med en F11 2012 525 xdat, gått ca 75'. Fikk den for en ukes tid siden, og så har jeg vært ute og reist. Har kjørt en del de siste dagene uten å skulle noen bestemte steder Jeg har imidlertid til min "bekymring" merket at den i hastigheter over 80 km/t begynner å vibrere litt. Ikke bare i rattet spesielt, men bilen generelt. Tenkte kanskje at det har noe med lufttrykket å gjøre (sitter 245/40/r19), og har forsøkt å fylle 2,2 bar i alle 4. Har aldri kjørt med så lav profil på dekk tidligere. Måleren på luftpumpa på den lokale Statoil er imidlertid ikke veldig presis, så det kan være at det er litt forskjell. Noen teorier om hva som kan være årsaken? Forsøker meg med et bilde av doningen også.
Walkabout Skrevet Mai 21, 2015 Skrevet Mai 21, 2015 Merker du det i rattet, eller i setet? Merker du det i rattet så er det antakelig felgene foran som er skjeve/urunde. Merker du det i setet/bilen så er det antakelig felgene bak det er noe uleven med. Ville stukket innom en dekkforhandler, så får de fort sjekket om det er noe kast eller ujevnheter i felgene.
oslo_e61 Skrevet Mai 21, 2015 Forfatter Skrevet Mai 21, 2015 Takk for raske og gode svar (som vanlig her inne) Jeg tar en tur innom Johs Bjerke (Oslo) til helgen for balansering.
^B^M^W^ Skrevet Mai 21, 2015 Skrevet Mai 21, 2015 (endret) Fyll gjerne 0,1 bar mer, altså 2,3 bar, for å ta høyde for varme dekk og eventuell feilvisning på manometeret Anbefalt lufttrykk (2,2/2,2 og 2,6/2,7 bar fram/bak med hhv. lite og full last) er for kalde dekk og min erfaring er at man må fylle omtrent 0,1 bar ekstra på bensinstasjon for å oppnå ønsket trykk etter at bilen har stått parkert i skyggen et par timer. Jeg tror imidlertid ikke litt for lavt trykk vil gi vibrasjoner som du beskriver, forhåpentligvis er det bare dårlig balansering av et hjul, men det kan være feil/skade på et dekk eller en felg. Det kan muligens også være kast i bremseskiver, som avhengig av tidligere eiers kjøremønster ved 75000 kan være ganske slitt. Endret Mai 21, 2015 av Christian S
mslello Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Jeg fikk problemer med vibrering på min F10 når vinterhjulene ble lagt på i fjor høst. For å utjevne slitasjeforskjell på fram og bakdekk for å mest mulig ut av dekkene (245/45-18) så satte jeg hjulene som hadde stått bak, fram osv. Fikk balansert hjulene på nytt og det ble litt bedre, men ikke mye.. Hadde lest i instruksjonsboka tidligere at man ikke måtte bytte fram og bakhjul, så jeg byttet dermed tilbake og vibrasjonene forsvant. På slutten av sesongen har jeg kjøpt nye dekk og det fortsatte vibrasjonsfritt. Har ikke noen god forklaring på hvorfor, men kan være verdt å tenke over/sjekke.,
oslo_e61 Skrevet Mai 22, 2015 Forfatter Skrevet Mai 22, 2015 Da jeg har vært innom dekkgutta, og forklaringen ble veldig tydelig da de satte hjulene på "rotor". Det er kast i 3 av 4 felger, så de er det bare å kaste... Skuffende i og med at bilen er kjøpt av forhandler som "Premium Selection" bil. Det ser imidlertid til å ordne seg greit med bytte av hjul, men kjedelig å måtte bruke masse tid på sånt. Takk for gode råd og forslag! Godt å være tilbake i Bimmer-familien quandt1960 reagerte på dette 1
E.H.D Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Er det felgene på bildet som det er kast i? Du skriver 245/40/19, men de ser ut som 20", eller tar jeg helt feil. Og jeg trodde Premium Selection bil måtte være helt orginal med orginale felger?
oslo_e61 Skrevet Mai 28, 2015 Forfatter Skrevet Mai 28, 2015 Ja, det var felgene på bildet det var kast i. Enig i at det kan se ut som 20 på bildene, men det var 19. Har ikke tenkt så nøye over at Premium Sel burde leveres med originale felger, men det gir jo mening.
Espen Aass Skrevet Mai 28, 2015 Skrevet Mai 28, 2015 (endret) Da jeg har vært innom dekkgutta, og forklaringen ble veldig tydelig da de satte hjulene på "rotor". Det er kast i 3 av 4 felger, så de er det bare å kaste... Skuffende i og med at bilen er kjøpt av forhandler som "Premium Selection" bil. Det ser imidlertid til å ordne seg greit med bytte av hjul, men kjedelig å måtte bruke masse tid på sånt. Takk for gode råd og forslag! Godt å være tilbake i Bimmer-familien Kan dem ikke repareres da? Jeg fikk reparert mine BBS felger hos Østfold Felgteknikk. Fikk beskjed på dekkverksted at felgene var ubrukelige. Endret Mai 28, 2015 av Espen A.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå