Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er etter noen år på utsiden endelig tilbake i Bimmers-familien igjen. Denne gangen med en F11 2012 525 xdat, gått ca 75'.

Fikk den for en ukes tid siden, og så har jeg vært ute og reist. Har kjørt en del de siste dagene uten å skulle noen bestemte steder :)

Jeg har imidlertid til min "bekymring" merket at den i hastigheter over 80 km/t begynner å vibrere litt. Ikke bare i rattet spesielt, men bilen generelt. Tenkte kanskje at det har noe med lufttrykket å gjøre (sitter 245/40/r19), og har forsøkt å fylle 2,2 bar i alle 4. Har aldri kjørt med så lav profil på dekk tidligere.

Måleren på luftpumpa på den lokale Statoil er imidlertid ikke veldig presis, så det kan være at det er litt forskjell.

Noen teorier om hva som kan være årsaken?

Forsøker meg med et bilde av doningen også.

post-58242-0-00099000-1432212434_thumb.j

post-58242-0-44221700-1432212559_thumb.j

post-58242-0-00099000-1432212434_thumb.j

post-58242-0-44221700-1432212559_thumb.j

Skrevet

Merker du det i rattet, eller i setet? Merker du det i rattet så er det antakelig felgene foran som er skjeve/urunde. Merker du det i setet/bilen så er det antakelig felgene bak det er noe uleven med. Ville stukket innom en dekkforhandler, så får de fort sjekket om det er noe kast eller ujevnheter i felgene.

Skrevet (endret)

Fyll gjerne 0,1 bar mer, altså 2,3 bar, for å ta høyde for varme dekk og eventuell feilvisning på manometeret ;) Anbefalt lufttrykk (2,2/2,2 og 2,6/2,7 bar fram/bak med hhv. lite og full last) er for kalde dekk og min erfaring er at man må fylle omtrent 0,1 bar ekstra på bensinstasjon for å oppnå ønsket trykk etter at bilen har stått parkert i skyggen et par timer.

Jeg tror imidlertid ikke litt for lavt trykk vil gi vibrasjoner som du beskriver, forhåpentligvis er det bare dårlig balansering av et hjul, men det kan være feil/skade på et dekk eller en felg. Det kan muligens også være kast i bremseskiver, som avhengig av tidligere eiers kjøremønster ved 75000 kan være ganske slitt.

Endret av Christian S
Skrevet

Jeg fikk problemer med vibrering på min F10 når vinterhjulene ble lagt på i fjor høst.

For å utjevne slitasjeforskjell på fram og bakdekk for å mest mulig ut av dekkene (245/45-18) så satte jeg hjulene som hadde stått bak, fram osv.

Fikk balansert hjulene på nytt og det ble litt bedre, men ikke mye..

Hadde lest i instruksjonsboka tidligere at man ikke måtte bytte fram og bakhjul, så jeg byttet dermed tilbake og vibrasjonene forsvant.

På slutten av sesongen har jeg kjøpt nye dekk og det fortsatte vibrasjonsfritt.

Har ikke noen god forklaring på hvorfor, men kan være verdt å tenke over/sjekke.,

Skrevet

Da jeg har vært innom dekkgutta, og forklaringen ble veldig tydelig da de satte hjulene på "rotor". Det er kast i 3 av 4 felger, så de er det bare å kaste...

Skuffende i og med at bilen er kjøpt av forhandler som "Premium Selection" bil. Det ser imidlertid til å ordne seg greit med bytte av hjul, men kjedelig å måtte bruke masse tid på sånt.

Takk for gode råd og forslag! Godt å være tilbake i Bimmer-familien :)

Skrevet

Er det felgene på bildet som det er kast i? Du skriver 245/40/19, men de ser ut som 20", eller tar jeg helt feil.

Og jeg trodde Premium Selection bil måtte være helt orginal med orginale felger?

Skrevet

Ja, det var felgene på bildet det var kast i. Enig i at det kan se ut som 20 på bildene, men det var 19. Har ikke tenkt så nøye over at Premium Sel burde leveres med originale felger, men det gir jo mening.

Skrevet (endret)

Da jeg har vært innom dekkgutta, og forklaringen ble veldig tydelig da de satte hjulene på "rotor". Det er kast i 3 av 4 felger, så de er det bare å kaste...

Skuffende i og med at bilen er kjøpt av forhandler som "Premium Selection" bil. Det ser imidlertid til å ordne seg greit med bytte av hjul, men kjedelig å måtte bruke masse tid på sånt.

Takk for gode råd og forslag! Godt å være tilbake i Bimmer-familien :)

Kan dem ikke repareres da?

Jeg fikk reparert mine BBS felger hos Østfold Felgteknikk.

Fikk beskjed på dekkverksted at felgene var ubrukelige. :-k

Endret av Espen A.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...