Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Supert! Trenger ikke være verre en det. La den stå fram til du får byttet, der etter en lengre tur med belastning for å generere varme.

 

Hehe. Ja skal prøve å ikke bruke den. Måtte desverre kjøre en del mil i helgen da dette skjedde da jeg var på en lengere tur. Skar litt i hjerterota.

Skrevet

Vist jeg da tolker deg rett så me gåen termostater så går filteret gaske raskt tett?

Slik er det værtfall i mitt hode. får ikke motoren/eksosen høy nok tempetatur så får filtert aldri renset seg.

 

For at regenerering skal starte, er det flere kriterier som må være møtt. Minst 75 grader er en av de, i tillegg må man visstnok ha kjørt X antall minutter eller km med hastighet over Y km/t. Iallfall det jeg har lest, aldri lest eller forsøkt å finne et offisielt svar. Er filteret derimot alt for tett, kan det i ytterste konsekvens medføre en regenerering ikke er tilstrekkelig. 

Skrevet (endret)

Hei

Etter noen hodeløse år med Mercedes gikk jeg i vinter over til BMW igjen. Endelig. :)

 

Det ble en E61 535D som jeg er strålende fornøyd med. Går som en kule. Helt til nå.

Etter at jeg merket forbruket var noe høyt på langkjøring og under en del forbikjøringer merket jeg at bilen gradvis gikk dårligere.

Etter noen dager bre det bare værre å værre. Det veksler veldig om han drar eller ikke. Og når den gjør det så ryker det skikkelig svart bak. 

Har også merket at forbruket på lankjøring har gått opp litt og motortemperatur (når jeg fant ut hvor jeg kunne lese av det) ligger på 75grader som er alt for lavt for regenerering av den DPFen. Så må få byttet termostater.

 

Fikk etter hvert lest av feilkoder og dette kom opp:

3FF1 Not Present.  Air-mass flow sensor

480A Present  Particulate-filter system

481A Present  Particulate-filter system

 

Ut fra dette er det vell partikkelfilteret som er tett?

Her i lande skal dem jo ha heroin og kokain for et slkt filter. så satt å søkte litt på ebay, og ble litt forvirra. Er det dette som er filteret?

http://www.ebay.com/itm/Original-DPF-Dieselpartikelfilter-Ruspartikelfilter-BMW-335d-535d-635d-X5-X6-/151629874834?pt=LH_DefaultDomain_77&fits=Make%3ABMW&hash=item234dd84692&vxp=mtr

 

eller dette:

http://www.ebay.com/itm/BMW-535d-3-0-09-04-01-07-E60-E61-Filtro-Particulado-Diesel-Dpf-/141310816349?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item20e6c7f05d

 

Og om man velger å kjøpe et erstatningsrør istede for det jævla filteret. Må man da omprogramere noe eller er det bare å bytte??. Ser de selger rstetningsrør også i tyskland

http://www.ebay.com/itm/70mm-DPF-OFF-Downpipe-Vorkatersatzrohr-fur-BMW-5er-Touring-E61-535D-210kw-/151621933283?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item234d5f18e3&vxp=mtr

 

 vill jo ungå feilbestilling :)

 

Mvh 

Tommy

Hvis difftrykket målt med sensor før og etter DPF når en viss verdi vil bilen gå i en fast regenereringsmodus noe som antagelig har skjedd med din bil utifra feilkodene du skriver. Når dette skjer vil bilen gå i en nødmodus og iverksette en regenerering hver 500km og hvis du tar av bilen mens den holder på avbryter den regenereringen og begynner på nytt etter nye 500 km. Den vil da bruke en del ekstra diesel. Dette kan fort bli en ond sirkel hvis ikke du kjører en lengre tur. Min regenerer gjennomsnittlig hver 7500 kjørte km og dette avhenger av hvilken kjørestil du har. BMW DPF har en minstelevetid på 160000km. Det er ikke sikkert du må bytte din ennå. Jeg anbefaler at du kjører en normal langtur hvor du prøver å holde bilen over 60 km i timen over minst 20 minutt. Da har temperaturen ved DPF blitt så høy at den begynner å brenne av en god del av partiklene som tetter. Når du har kjørt den god og varm ville jeg gitt på som F. Finn deg en lang oppoverbakke og brenn på. Dette vil kunne gjøre underverker. ;)

 

I siste instans kan man høre med BMW service om de kan iverksette en rens. Noen bytter vekk hele greien men det er ikke så bra for nærmiljøet og jeg ville sjekket med de nye EU kontrollene om de kontrollerer NOx og andre svevepartikler.

Endret av FJPopp
Skrevet

Hvis difftrykket målt med sensor før og etter DPF når en viss verdi vil bilen gå i en fast regenereringsmodus noe som antagelig har skjedd med din bil utifra feilkodene du skriver. Når dette skjer vil bilen gå i en nødmodus og iverksette en regenerering hver 500km og hvis du tar av bilen mens den holder på avbryter den regenereringen og begynner på nytt etter nye 500 km. Den vil da bruke en del ekstra diesel. Dette kan fort bli en ond sirkel hvis ikke du kjører en lengre tur. Min regenerer gjennomsnittlig hver 7500 kjørte km og dette avhenger av hvilken kjørestil du har. BMW DPF har en minstelevetid på 160000km. Det er ikke sikkert du må bytte din ennå. Jeg anbefaler at du kjører en normal langtur hvor du prøver å holde bilen over 60 km i timen over minst 20 minutt. Da har temperaturen ved DPF blitt så høy at den begynner å brenne av en god del av partiklene som tetter. Når du har kjørt den god og varm ville jeg gitt på som F. Finn deg en lang oppoverbakke og brenn på. Dette vil kunne gjøre underverker. ;)

 

I siste instans kan man høre med BMW service om de kan iverksette en rens. Noen bytter vekk hele greien men det er ikke så bra for nærmiljøet og jeg ville sjekket med de nye EU kontrollene om de kontrollerer NOx og andre svevepartikler.

I helgen da bilen begynte å gå markant dårligere så hadde jeg en kjøretur på 50mil. i et strekk. Eneste jeg merket var at på slutten av turen så gikk den litt lettere og nesten normalt ved pådrag. Nå etter noen dager med vanlig småkjøring er det samme igjen.  Bare tre ganger på turen klarte jeg å få motortemperaturen over 80 grader. Da var det opp noe bakker/ små fjelloverganger. men problemet er her nord at det går fort ned igjen så temeraturen var aldri over 80 grader i mer en 10min. stort sett mellom 70 og 75Tengte på å legge noe forran en del av radiatoren for å få opp driftstemperaturen litt. Men hadde ikke verktøy for å få av den dekslet over radiatoren.  Så må nokk få byttet de to termostatene først. Selv om man mister litt mote da det ikke er plass til en finger mellom noe som helst under huven på den bilen. Men får ta tiden til hjelp å gå på med friskt mot. :)

Skrevet

Behold 

 

I helgen da bilen begynte å gå markant dårligere så hadde jeg en kjøretur på 50mil. i et strekk. Eneste jeg merket var at på slutten av turen så gikk den litt lettere og nesten normalt ved pådrag. Nå etter noen dager med vanlig småkjøring er det samme igjen.  Bare tre ganger på turen klarte jeg å få motortemperaturen over 80 grader. Da var det opp noe bakker/ små fjelloverganger. men problemet er her nord at det går fort ned igjen så temeraturen var aldri over 80 grader i mer en 10min. stort sett mellom 70 og 75Tengte på å legge noe forran en del av radiatoren for å få opp driftstemperaturen litt. Men hadde ikke verktøy for å få av den dekslet over radiatoren.  Så må nokk få byttet de to termostatene først. Selv om man mister litt mote da det ikke er plass til en finger mellom noe som helst under huven på den bilen. Men får ta tiden til hjelp å gå på med friskt mot. :)

Behold motet. Husk at det er en bra bil du har. Ja de kan jo streike litt men det gjør jo alle av og til.

 

BMW har smart temperaturstyring, hvis en termostat er gåen har man fremdeles en til som skal kunne bidra med råverdi for regulering av ventilen i kjølekretsen. Hvis begge er gåen så ja da vil bilen kjøle maks hele tiden og du vil ikke klare å nå er fornuftig temp. Diesel utvikler en god del mindre varme enn en bensiner.

 

Det som er viktig er ikke kjølekretsen men eksostemperaturen. Den må over 500 grader og nettopp derfor skjer regenereringen, den gjør at man når forbrenningstemp raskere. Det finnes forskjellige løsninger for det men på BMW så sprutes det ekstra drivstoff inn eksossystemet.

 

Sjekk EGR kretsen din og hvor mye olje og sot det er der. Ved regenerering er motoren avhengig av god luftflow.

 

Fra BMW litteratur:

Diesel particulate filter (DPF) The diesel particulate filter is monitored by means of the differential pressure sensor. If the filter is defective, the differential pressure before and after the filter will be lower than for a new filter. Monitoring starts when the flow of exhaust gas and the diesel particulate filter temperature exceed certain values. A fault is detected when the differential pressure drops below a defined threshold for a certain period of time. Conversely, an overloaded/clogged diesel particulate filter is detected when the differential pressure exceeds a defined value for a certain period of time. When regeneration of the diesel particulate filter is started, the time required until the exhaust temperature before the DPF reaches 250 °C is measured. This time is set to zero if the engine runs for a longer period of time at idle speed or in overrun mode. A fault is detected if a defined time is exceeded before the temperature of 250 °C is reached. In this way, the response characteristics of the increase in exhaust temperature for DPF regeneration are monitored. The system also monitors whether the exhaust gas temperature before the diesel particulate filter corresponds to the expected value after a defined period of time. If this is not the case although the control system has reached its limits, a fault is detected. Also in this case, each of these faults is stored reversible. If the fault is determined in two successive driving cycles, an irreversible fault is stored and the MIL is activated.

Skrevet (endret)

I påvente av nye termostater å litt hast me å få bilen i stand så gikk jeg til skikkelig etterforsking på DPF`en. 

Fant ut at min bil har DPF`en under bilen som stemmer med det som ligger i ETK på gsbildeler.no. Har tilgang på bukk så det var bare å heise opp og med to 13mm nøkkler å 10min senere var DPF`en nede. Letteste eksospotte jeg noen gang har demontert fra en bil. 

 

Ved det blåtte øye kunne jeg se at dette filteret ikke kunne være mye åpent. Så gikk til det skrittet å spylte det med høytrykksspyler med 120 grader varmt vann. 

Tok nesten 10 min med spyling før noe vann kom ut motsatt ende. Spylte godt begge veier til det kun kom sån noenlunde klart vann igjennom. 

Brukte trykkluft for å tørke ut det verste av vannet. Monterte tilbake og slettet feilkoder.  Skjønner at dette er en midlertidig løsning men bedre en ett potte tett et.

 

Prøvekjørte bilen og jeg kunne endelig trekke på smilebandet igjen :)

 

Bilen fjusker enda på lett pådrag under 1800 omd og ryker da litt svart. Men over dette så kommer den som en kule og ingen røyk. Akkurat samme følelsen som da jeg prøvde bilen for første gang. :D

Så i dag skal jeg få sjekket AGR ventil. Så er et godt stykke på vei i vertfall. :)

Endret av Tommynyl
Skrevet

Kjøp nytt orginalt enten ny eller brukt. Har selv testet erstatningsrør, kommer aldrig til å skje igjen ;)

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Noen grunn til at du ikke kommer til å bruke erstatningsrør igjen? Har ikke hørt noen si det før.

Skrevet

Hvis difftrykket målt med sensor før og etter DPF når en viss verdi vil bilen gå i en fast regenereringsmodus noe som antagelig har skjedd med din bil utifra feilkodene du skriver. Når dette skjer vil bilen gå i en nødmodus og iverksette en regenerering hver 500km og hvis du tar av bilen mens den holder på avbryter den regenereringen og begynner på nytt etter nye 500 km. Den vil da bruke en del ekstra diesel. Dette kan fort bli en ond sirkel hvis ikke du kjører en lengre tur. Min regenerer gjennomsnittlig hver 7500 kjørte km og dette avhenger av hvilken kjørestil du har. BMW DPF har en minstelevetid på 160000km. Det er ikke sikkert du må bytte din ennå. Jeg anbefaler at du kjører en normal langtur hvor du prøver å holde bilen over 60 km i timen over minst 20 minutt. Da har temperaturen ved DPF blitt så høy at den begynner å brenne av en god del av partiklene som tetter. Når du har kjørt den god og varm ville jeg gitt på som F. Finn deg en lang oppoverbakke og brenn på. Dette vil kunne gjøre underverker. ;)

 

I siste instans kan man høre med BMW service om de kan iverksette en rens. Noen bytter vekk hele greien men det er ikke så bra for nærmiljøet og jeg ville sjekket med de nye EU kontrollene om de kontrollerer NOx og andre svevepartikler.

Hvor lang tid tar en slik avbrenning av filteret? Gitt at man ligger i 6 giret med rpm på rundt 2000 :)

Skrevet

Der var agr demontert og rengjort. Oppdaget da at det var lekarsje mellom Egr og innsug. Fikk lakt litt pakningstoff på oringen midlertidig. Bilen sluttet å fjuske:)

Oppdaget også litt smørolje i innsugslange som kommer fra intrcooler. Dette tyder vel på sliten turbo??

I så fall er det vell den lille turboen som er sliten siden den er mest aktiv??

Skrevet

Der var agr demontert og rengjort. Oppdaget da at det var lekarsje mellom Egr og innsug. Fikk lakt litt pakningstoff på oringen midlertidig. Bilen sluttet å fjuske:)

Oppdaget også litt smørolje i innsugslange som kommer fra intrcooler. Dette tyder vel på sliten turbo??

I så fall er det vell den lille turboen som er sliten siden den er mest aktiv??

Litt olje er helt normalt, så ville ikke bekymret meg stort over dette.
Skrevet

Der var agr demontert og rengjort. Oppdaget da at det var lekarsje mellom Egr og innsug. Fikk lakt litt pakningstoff på oringen midlertidig. Bilen sluttet å fjuske:)

Oppdaget også litt smørolje i innsugslange som kommer fra intrcooler. Dette tyder vel på sliten turbo??

I så fall er det vell den lille turboen som er sliten siden den er mest aktiv??

Nei det er normalt og kommer fra EGR kretsen. REturslangen er koblet før turbo så du vil se slik oljesørje i turbinen på turboen og hvis du hadde åpnet og sett. Det er lett å mistolke det for ødelagt turbo. Det er all avdampingen fra veivhuset som kommer med i innsuget igjen og det meste samler seg nederst i intercooleren.

 

 

Hvor lang tid tar en slik avbrenning av filteret? Gitt at man ligger i 6 giret med rpm på rundt 2000 :)

 

Det er ikke godt å si da det vil avhenge av hvor mye dritt som er der men en god langttur på en time-to vil nok gjøre susen. Da vil temperaturen komt opp i forbrenningsstadiet. Men den forbrenner ikke alt og det lagrer seg ca. 5-10gram per 1000 km som aldri vil bli brent av. Normal levelengde på BMW DPF ligger i omrdet 160-220000km med gjennomsnittlig normal kjøring.

Skrevet

Nei det er normalt og kommer fra EGR kretsen. REturslangen er koblet før turbo så du vil se slik oljesørje i turbinen på turboen og hvis du hadde åpnet og sett. Det er lett å mistolke det for ødelagt turbo. Det er all avdampingen fra veivhuset som kommer med i innsuget igjen og det meste samler seg nederst i intercooleren.

 

 

 

Det er ikke godt å si da det vil avhenge av hvor mye dritt som er der men en god langttur på en time-to vil nok gjøre susen. Da vil temperaturen komt opp i forbrenningsstadiet. Men den forbrenner ikke alt og det lagrer seg ca. 5-10gram per 1000 km som aldri vil bli brent av. Normal levelengde på BMW DPF ligger i omrdet 160-220000km med gjennomsnittlig normal kjøring.

 

Okei. For 30 min hvor man ligger mellom 130-145 i 6. giret med rpm på 2200-2300 burde generere nok varme til at det brennes fortere enn ved å ligge i samme giret i 90 med rpm på 1500. :) 

Skrevet

Bedre og ha 4 gir da?

6. gir som jo veldig høy fart!

 

Evt hekte på en henger :)

 

4 gir i den hastighet vil jeg ikke ha i 30 min. Da snakker vi altor høyt turtall. Da var jo ikke akkurat det jeg mente heller. Mye større belastning ved å ligge i et så tungt gir i "høy" hastighet enn med samme gir men lavere hastighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...