Gå til innhold

Coilovermontering - hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

De var 18mm alle sammen tror jeg. Er mulig vanlige sjapper ikke har det liggende. Jeg kjøpte som sagt på GS. Koed har det også.

Du kan sjekke type på delekatalogen, da får du delenummeret også. Delekatalogen finner du bl.a hos GS, Koed og på realoem.com

Skrevet

18mm er hodet på bolten!!
 

Tykkelsen på bolten er 12mm, og vil mest sannsynlig ha 19mm hode om du kjøper uorginal på biltema f.eks 

 

Jeg hadde ikkje brukt biltema sine. Hadde heller brukt de som stod i om det ikkje er helt for jævlig opprusta. Evt kjøpt org. 

Om du skulle finne på å kjøpe nye på biltema, dobbelt sjekk at boltene som står montert org har bruddstyrke 8.8 eller 10.9 før du kjøper. 

Skrevet

Hmm, okei. 

 

Jaja, tenkte på hodestørrelse, sånn at jeg vet at jeg har riktig bit til skralle og riktig skiftenøkkel. 

 

Hvis biltema sine ikke er noe tess, så kunne jeg kanskje tatt sjansen på å bruke de originale. I verste fall om noen av dem er veldig dårlige, så lar jeg bilen stå til mandag og kjøper på Bilia da. Er alt for utålmodig nå :lol:

 

Dynke i fettløser og smøre på litt kobberfett når de skal inn igjen, kanskje?

Skrevet

Tar du på kobberpasta får du feil moment når du strammer. Lurer på om det ikke er loctite på originalboltene, basicly det motsatte av kobberpasta. Rengjør godt med rustløser du.

Ellers er 1000-kr tipset å ha av brekket når du skal ta ut fjæra bak, samt løsne demperbolten selvfølgelig.

Skrevet (endret)

Demperbolten? Og håndbrekket mitt funker ikke uansett.. Viktig med riktig moment? Har ikke momentnøkkel per se. 

Endret av Gabz
Skrevet

Greit å ha riktig moment, men er selvsagt mulig å ta på følelse om man har skrudd litt. Enkelte overstrammer ting noe jævlig, er ikke bra det heller.

Den bolten som fester demperen til bærearmen bak. Da kan du få skåla et par cm lenger ned. Om man kun bytter fjærer eller tar fjærer først er det ikke nødvendigvis innlysende.

Skrevet (endret)

Tar du på kobberpasta får du feil moment når du strammer. Lurer på om det ikke er loctite på originalboltene, basicly det motsatte av kobberpasta. Rengjør godt med rustløser du.

Ellers er 1000-kr tipset å ha av brekket når du skal ta ut fjæra bak, samt løsne demperbolten selvfølgelig.

 

Loctite smører på lik måte som kobberpasta, går ikke til pulverform før den har hatt noen minutter uten tilgang på luft. Er ikke noe problem å smøre ting, men da må man følge med på hvor mye rotasjon bolthodet får etter det er helt nede mot anleggsflaten.

 

Forstillinga er det ingenting originalt mtp smøring eller loctite, og det er ikke behov for noe heller. Eneste du trenger er arbeidslyst, jobben er rett fram og så lenge du bruker verktøyet slik det skal brukes har du ikke behov for momentnøkkel. Stram boltene med måte med en vanlig fastnøkkel, så går det bare fint.

Endret av Håskjold
Skrevet (endret)

Jekk høyt på venstre så setter du bukken under traversen.

 

Somregel ruster ikke kanalene helt bakerst, altså bak traversen der hjulbuen går ned. Går nok fint å sette bukken der også om du har litt gummi imellom.

Endret av Håskjold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...