Gå til innhold

Høylytt tikking ved kaldstart

loffmeister
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny på dette forumet her, og lurte på om noen kunne være behjelpelige med ett spørsmål?

bilen har begynt å utvikle en tikkelyd ganske høy tikkelyd ved kaldstart. Motoren vibrerer og jeg kan høre tikkinga innvendig. Hva kan dette være? Problemet forsvinner når bilen har begynt å bli litt varmere. Tikking varer i ca 5 minutter. Denne tikkelyden går i ett med motor.

Håper dere kan hjelpe meg! Er min første bmw og jeg håper på at det kun er gunk ifra gammel olje som jeg må fjerne og ikke noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du bytter olja så kjører du Omega 907 motorrens, så taper du ut gamle olja og hiver på en billig Biltema olje med riktig viskositet til din motor. Så kjører du en god tur før du på ny tapper ut Biltema olja, så bytter du oljefilter og bruker ny Castrol Magnatech 5W 40. Da skal tikkinga være borte, hvis ikke så bytter du veivhus ventilasjon. Tikker den fortsatt så er det de hydrauliske ventilløfterene som rett og slett er slitt, de må da byttes. Da ville jeg også sjekka at oljetrykket er som det skal på motoren :)

Min M50B20 tikka bittelitt ved kaldstart, kjørte motorrens, oljeflusch, filter bytte og ny Castrol. Ble MYE bedre, men den begynte å tikke igjen ved kaldstart så da bytta jeg veivhus ventilasjon. Det fjerna nesten alt av den resterende tikkinga men jeg var fortsatt ikke fornøyd, så da ble løftere byttet. Nå maler motoren silkemykt fra første sekund, uansett utetempratur. Forbruket gikk litt ned og den trekker litt bedre på høyere turtall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min m50b20 lagde og en satans lyd fra motor. Høyfrekvent tikking som følge av løftere. 

Mobil1 olje 5-30 så ble det bedre. Addet også Prolong så forsvant lydene. Prolong er magnetisk og fester seg i all metall. Det bevises gjennom videoen at Prolongen drar seg gjennom vann og fester seg rundt metall. 

Prolong har vært brukt i industrien siden 80 tallet. Nå for tiden får hvermansen kjøpt dette over disk:)  Oljerigger bruker Prolong på borehodene, slik at de varer lengre. Du finner og SINTEF papirer på nett som viser at prolong minsker friksjon mellom metaller med ca 30%..

Tror jeg har brukt prolong på alt av kjøretøy, snøscootern min hadde ren prolong som ekstern smøring til veivakslingen da jeg kobla ut oljepumpa. Alle som har skrudd før og kan litt, vet at om veiva ikke smøres så havarerer dette etter et par hundre meter. Så jeg kan trygyt anbefale det til deg!

Bytt i allefall oljen. med filter seff.  Stikk på europris å kjøp mobil1.  Castrol, koster mye. Er jo en bra olje, men er bare ren markedsføring at alle BMW skal ha castrol..

Mercedes bruker selv Mobil1 og da tror jeg nesten at vi alle kan tørre å kjøpe den;)

Har selv alltid kjørt mobil1. Billig og bra:) 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for supre svar alle sammen :D dette blir min første bil jeg skrur på, så man må jo lære ett sted :D men hvordan gjør jeg dette i og med at jeg har en single vanos motor? som sagt så har jeg aldri skrudd på bil, men har god teknisk innsikt :) hva om jeg eventuelt må bytte ventil løftere? ;O er det mye arbeid? og hvor får jeg kjøpt prolong :)?

Endret av loffmeister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å lære seg å skru på en bmw! BMW er ryddige, logiske løsninger, registerkjede (istedet for det evindelige reg.reimskifte). 

Først og fremst så bytter du olje og sjekker om det hjelper. 

Prolong er blitt mer tilgjengelig for folk di siste årene. Du finner en liste her  Det er ikke det billigste i verden, men heller det en å kjøpe noe på statoil som ikke funker. For stortsett så er alle "lurium produkter" bare crap. Folk er ganske skeptiske, men prolong har ganske så mange refferanser.

Maritime bedrifter kjenner til eller bruker selv prolong f.eks.  

Om du finner ut at du skal bytte løfterne, så finnes det masse info her inne, google og youtube.! Med litt pågangsmot, et par kalde og god musikk, så er jeg helt sikker på at du skal klare jobben;) Ikke mist motet når du er i gang, det er første bud. Da legger du verktøyet bort og neste gang du starter går alt mye lettere! Det gjør jeg selv på verkstedet. 

Her har du noen fine DIY av singelvanos motor.

vanosremoval part 1

Part 2

Løftere inn og ut

Fikse ulyd vanos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en meget kurrant kilometerstand! Skjelden man ser e39 som har gått så lite:)

Hvis bilen har fått sine servicer opp gjennom årene, så tror jeg at lydene løser seg greit med oljeservice. 

Siden lydene gir seg når oljen er blitt varm, så tyder det på rævva olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal gjøre ett forsøk! har også problemer med kamsensoren, (forrige eier sa at han byttet den, men lyden ble ikke borte) men han kjøpte en sensor fra ebay, noe som jeg tror ikke er helt kurant, så jeg vil gjerne finne en legit bosh enhet hvis noen kan noen gode sider, mens jeg har dere på tråden :I har også en kode som sier :auxillary water pump..men varmen funker som den skal, og ikke noe tyder på feil, og airbag lys, det er alt som er feil med bilen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også fikk den feilkoden på min e46 med auxillary thermostat eller water pump husker ikke nå i farta men en av di tingene var det værtfall. Men jeg hadde fortsatt varme i bilen som du også sier. Men etter jeg skiftet termostat og vannpumpe ble faktisk feilkoden borte.

Anngående kamsensor så kan du sjekke feks www.koed.no eller www.gsbildeler.no 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min m50b20 lagde og en satans lyd fra motor. Høyfrekvent tikking som følge av løftere. 

Mobil1 olje 5-30 så ble det bedre. Addet også Prolong så forsvant lydene. Prolong er magnetisk og fester seg i all metall. Det bevises gjennom videoen at Prolongen drar seg gjennom vann og fester seg rundt metall. 

Prolong har vært brukt i industrien siden 80 tallet. Nå for tiden får hvermansen kjøpt dette over disk:)  Oljerigger bruker Prolong på borehodene, slik at de varer lengre. Du finner og SINTEF papirer på nett som viser at prolong minsker friksjon mellom metaller med ca 30%..

Tror jeg har brukt prolong på alt av kjøretøy, snøscootern min hadde ren prolong som ekstern smøring til veivakslingen da jeg kobla ut oljepumpa. Alle som har skrudd før og kan litt, vet at om veiva ikke smøres så havarerer dette etter et par hundre meter. Så jeg kan trygyt anbefale det til deg!

Bytt i allefall oljen. med filter seff.  Stikk på europris å kjøp mobil1.  Castrol, koster mye. Er jo en bra olje, men er bare ren markedsføring at alle BMW skal ha castrol..

Mercedes bruker selv Mobil1 og da tror jeg nesten at vi alle kan tørre å kjøpe den;)

Har selv alltid kjørt mobil1. Billig og bra:) 

Europris har vel ikke mobil1 men mobil 3000 og det er vel ikke helt den samme oljen etter det jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...