Gå til innhold

318is sedan - restaureringsprosjekt.

Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk et lite innfall om at jeg ville ha BMW i stedet for audi, som nummer 2 bil. Laget en tråd for å bytte Audien mot en BMW og da dukket denne opp som et bytteforslag. Audien var forresten en 1998 A6 2,4 Quattro sedan.

Dro til Sogndal forrige søndag og byttet om på bilene og kjørte hjem igjen.

Slik så den ut:

post-49688-0-49141500-1436735159.jpg

post-49688-0-54649400-1436735158.jpg

Sånn den ser ut per 15.juli:

post-49688-0-26879400-1436974654_thumb.j

post-49688-0-72049100-1436974656_thumb.j

post-49688-0-93393800-1436974658_thumb.j

post-49688-0-22047500-1436974660_thumb.j

post-49688-0-38574800-1436974700_thumb.j

post-49688-0-43908900-1436974702_thumb.j

post-49688-0-26245300-1436974704_thumb.j

CD spilleren som fulgte med hang løst og utfor, var heller ikke noe bra lyd fra den. Monterte en 2015 mod Kenwood spiller (bildet over) med DAB+ og bluetooth til å streame Tidal/Wimp Hifi. Byttet også alle høyttalerne i bilen med Kenwood elementer. Noen av elementene spilte ikke i det hele tatt, ledningsnettet bak spiller var klippet og limt en del, og et av elementene var revnet i membranen. Nå spiller det jevnt og fint i hele bilen, mangler bare bassen :P Ikke minst går spilleren av/på med bilnøkkelen.

Bare ignorer diskantene i dørpanel. Dørpanelene skal byttes og diskantene monteres på baksiden i de nye. Måtte bare ha en kjapp løsning nå.

post-49688-0-12867200-1436974706_thumb.j

Én original lykt på plass :)

post-49688-0-88113700-1436974707_thumb.j

Bråker noe inst i helvete dette anlegget. Billig DTM potte, montert på hjemmelaget rakrør av litt bredere dimensjoner på rørene :P Tør ikke kjøre rundt i nabolaget med den, før eksosanlegget blir byttet til noe bedre og penere. Diffuser er også kappet en del i, men den skulle byttes uansett.

Denne skal inn....:

post-49688-0-92804700-1436974057_thumb.j

....og denne skal ut:

post-49688-0-56069700-1436974272_thumb.j

post-49688-0-25050700-1436974099_thumb.j

Første jeg gjorde var å vaske den i 5-6 timer, innvendig. Var skamskitten og inngrodd. Er fortsatt ikke helt ren, så må hardere til verks :P

Deretter fjernet jeg øyelokkene og byttet frontlyktene til originale. De som sto på var ulovlige xenon-lykter.Bilen hadde også et sportsratt som ble demontert ved henting, da jeg foretrekker ratt med airbag :P

Foreløpig er planene:

* Bytte hele eksosanlegget

* Bytte forskjermer

* Bytte panser

* Bytte bakluke

* Bytte et par av dørene

* Bytte låsekasse førerdør

* Bytte baklykter til like, uten sprekker.

* Sveise litt på dempertårn

* Sveise litt på kanaler

* Pusse ned drittlakken, ta det som er av rust og lakkere den Space Gray Metallic

* Fikse litt på ledningsnett i motorrom, legge opp kabler til tåkelys osv.

* Bytte alle pakninger i dører og takluke

* Bytte alle dørpanel

* Finne nytt og helt, evt. delvis helt interiør, slik at alt matcher og blir mest mulig strøkent.

* Bytte blinklys foran

Det som er gjort tidligere:

* Nyoverhalt motor, ned til stempelringene :)

* Nyoverhalt girkasse, byttet simring osv.

* Byttet understell og bremser

Andre kosmetiske planer:

* M3-look diffuser

* M3 sideskjørt

* Sorte nyrer

* Noen fine 16-17" sommer- og vinterfelger med dekk.

* Bakpotte med doble stusser, stille og med strake endestusser (ikke DTM) TIps mottas!

Motivasjon/Mål:

DSC03744.jpg

Bilen er, forresten, originalt en brokatrot metallic 318i.

Er litt som skal gjøres for å få den fin og strøken igjen, men den må hvert fall reddes fra skroten :)

Får begynne med å selge/bytte monstertruck-hjulene.

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja! :D så jo ut som et greit utgangs punkt! ^^
men skjønner ikke det hysteriet angående lykte senkerne på e36 syns helt ærlig ikke det ser så gærnt ut! :D

blir da morsomt og følge med på denne også! :D du tar jo godt vare på bilene dine! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyelokkene hadde elendig passform. Ser det godt på venstre side av det første bildet i tråden. Står du over bilen og ser rett ned, så sto den ca 2cm ut fra blinklyset :P Men liker de fortsatt best uten. Hehe

Takk for det! Prøver nå å gi dem et verdig liv :)

Skal bli så fin atte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nei så det nå! det var jo litt teit! :P men er jo smak og behag! :P trur faktisk e36 er eneste bilen jeg veit om som jeg faktisk syns kler øyelokk xD

jammen det er bra! :D den blir nok bra! planene høres hvertfall skuddsikre ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et bra prosjekt dette her! :) Liker planene også. Personlig ville jeg ha valgt en litt mer "spennende" farge enn grå, men nå er det ikke min bil eller mitt prosjekt, hehe. :) Kommer nok til å følge med her!

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilliten, folkens :)

@Daniel: Grå kan fort bli kjedelig, ja, men akkurat denne fargen elsker jeg på E36 :P Skulle jeg hatt den i mange år selv, så hadde jeg valgt noe litt mer spenstig. Hvis svigermor tar over vognkortet, så vil den bli sjeldent vasket og da gjelder det å ha en praktisk (og finest mulig) farge. Hvis ikke, så er det fortsatt en flott farge å leve med, en periode :)

@Julian: Ja, gode ideer her nå! :) Hadde valgt gull hvis ikke jeg var så redd for landeveisrøvere, og laksetrapp er litt sketchy med all lakselusen som florerer for tiden. Har ikke kapasitet til å kjøre rundt med lusekam og lusekofte, hele tiden!

Edit: Har funnet et ganske pent og komplett sort skinninteriør i sportsversjon. Hvis det fortsatt er til salgs i neste måned, så slår jeg til, etter litt skambud :P  Stikker snart til USA, og det er ikke akkurat billig, så jeg har veldig lite penger til overs de neste par ukene :P 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bytte luftfilteret til det originale i går, men det var neppe originalt til denne bilen :P 

Boksen satt som et skudd, men innsulgsbelgen var totalt skivebom. Vet ikke om hverken belgen eller luftfilterboksen egentlig er til 318 eller 318is. Hvis noen klarer å se det med det blotte øyet, så er det bare til å skrike ut :P 

Et annet problem er at jeg ikke helt klarer å finne ut hvor beholder for servoolje skal monteres på en 318is. På bilder på google, så står den nede med luftfilteret et sted, men får ikke sett braketten eller hvor denne festes. Problemet på min, er at det er skrudd rett inn i rammevangen, der luftfilterboksen skal stå, så boksen passer ikke nedi når beholderen for servoolje står der. Her også er det bare å skrike ut om noen vet noe, eller har bilder som forteller litt mer :) 

Håper jeg bare trenger en ny belg, med riktig vinkel :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...