Gå til innhold

E34 525i kontra E28 528i


tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg tenkt mye på det å bytte bil!

Jeg har i dag en E28 528i som jeg synes er helt fantastisk, men bilen brukes bare i "sol og medvind". Jeg synes faktisk den er for fin til å brukes daglig,..

Etter å lest om Fredrik90 og sveigis entusiasme for E34, har jeg begynt å tenke på denne modellen som en verdig etterfølger til min E28. Aller helst kunne jeg tenkt meg en 535i, men hva med en 525i!? Kan dette være et lykkelig kompromiss mellom både økonomi og drivstofføkonomi, herlig lyd, fleksibilitet og "litt" styrke?  Bilen skal evt brukes litt mer til daglig, men kun på sommerhalvåret.

 

Jeg er ikke ute etter en racerbil (er 50+ år..), men jeg må si at jeg er blitt glad i fleksibiliteten og ikke minst lyden i min 528i. 

Hvordan vil E34 525i oppleves i forhold? Jeg tenker da både på motoren, chassiet og komforten - og ikke minst støy!

Som sagt; fleksibilitet og lyd er delig, men da motorlyd og ikke vindstøy!

 

Hvordan er sittestillingen i E34? Den er jeg IKKE fornøyd med i min E28...

 

Jeg er i utgangspunktet ute etter en så gammel bil som mulig (88-90), men er det noen facelifter og motoroppgraderinger som er vesentlige og viktige?

 

Jeg kommer, dersom det blir aktuelt, til å lete etter bil i utlandet (hovedsaklig Tyskland), og ønsker en bil med lav kilometerstand, servicehistorikk og det rette utstyret. Den skal blant annet ha air condition og manuell kasse!

 

Kom gjerne med anbefalinger og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 520i E34, ikke 525i, og har aldri vært i en E28, men jeg vil si at E34 er en ganske komfortabel bil. Jeg har komfort stoff seter. Selv min mor som har litt problemer med rygg o.l (som gjør at det ikke er så komfortabelt å kjøre over lengre tid) snakker varmt om komforten i den. :)

Jeg personlig ville ha gått for en 525i med M50 motoren. Husker ikke hvilket årstall den kom i. 90 eller 91 kanskje. Skuddsikker motor, og den gir bra lyd. :) 192hk sparker sikkert bra ifra.

Har ikke så mye info å tilby, så håper noen med mer erfaring osv. kan svare deg bedre. [emoji14]

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev på e34 norge på facebook ,er der stor forskjell på sittestilling /rattstilling på e34 kontra e28.

Jeg har hatt begge deler og jeg personlig mener det ble et skikkelig løft da e34 kom.

Du sitter mer behagelig ,rattet er mer mot deg enn på e28en.

En 525i fra 88 til 90 kom jo med denne m20b25 motoren på 170hk.

Forsåvidt en grei motor og går helt greit i dette karroseriet.

Men når du først skal til på leting i utlandet etter e34 ,da hadde jeg med letthet valgt en 525i 24v fra 1991 istedet for den du tenker på.

Da får du en 24v motor på 192 hk som er mye mer moderne og som går bra.

Er og lettere å finne "rette "utstyret som du vil ha på en litt nyere e34.

Vil samtidig si at finner du en e34 som er godt passet på,vil du få en bil som er nydelig å kjøre :).

Når jeg kjøpte min,var understell og det meste vrak,allikevel god å kjøre,når jeg byttet demper,fjærer og foringer ,ble den som ny og kjøre.

Lykke til med leting av e34.

Du vil ikke angre (Selv om jeg er e28 mann:).)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg trenger vel ikke fortelle at E34 er helt suverene biler, selv ratter jeg kun en 520I med du verden hvor mye glede den har gitt oss og fortsatt gir. BMW er de eneste som lager biler som fortsatt lever opp til slagordet "Feude am fahren" etter at bilen er over 20 år, ikke dårlig. Fordelen med E34en er også at det er en utrolig allsidig modell, den er gammel nok nå til å gi den gode "gammel BMW" følelsen men moderne nok til å brukes som en hvilken som helst moderne bil. Jeg tør påstå at jeg har godt grunnlag for å si dette ettersom jeg eier og bruker daglig E34 og F10 som er siste utgave av 5-serien :) Det er helt fasinerende hvor godt denne nå 27 år gamle konstruksjonen tåler tidens tann og henger med dagens høyteknologiske 5-serie, både hva komfort og kjøreegenskaper angår.

Når dette er sagt så holder jeg med deg i å velge en bil i mellom 1988 og 1990, dette har med avgift å gjøre. På disse bilene er bruksfradraget så stort at på en 535i er det snakk om noen tusenlapper for å få skilter, det er heller ikke mange årene før bilen blir veteran. Men jeg ville ikke valgt 525I med mindre det er M50B25, så i ditt tilfelle ville jeg uten tvil letet opp en 535I. Da snakker vi også om en bil som vil være som en investering å regne, er ikke gitt at verdien på en pre 1990 525I vil holde seg. Glem heller ikke at E34 kom i disse årene som 530I med rekkesekser og 188 hester, dog noe mer sjelden å finne. Det er viktig å finne en verdig arvtager til din strøkene E28, er ikke noen tvil om at 535I er passelig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...