leifarneb Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Hei, Jeg har en fin-fin 2014 Facelift F11 520D Xdrive Automat 184HK som jeg gjerne skulle hatt litt mer krutt i. Etter lengre tids googling og forumlesning blir jeg ikke klok på hvilke alternativer til chipping/tuning/boks som er å anbefale. Kan noen hjelpe meg med en anbefaling til hva jeg burde gjøre? Viktige kriterier for meg er; 1) Beholde/videreføre garanti 2) Effektøkning min 30HK 3) Pris helst under 10 000,- Jeg forstår det er visse motstandere av bokser kontra tuning. Men som en "enkel" bilfører bryr jeg meg ikke hvilken løsning jeg velger så lenge de tre kriteriene over er i behold. Takk for innspill!
OveN Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 AC Schnitzer er vel gode greier. De tar over garantien i 2 år/100.000km står det. Pris aner jeg dog ikke. http://preisliste.ac-schnitzer.de/acs_kpl/hp_kpl/bmw_engl/preisliste_ausgabe_motor_daten_engl.php?Modell=5er-F10/F11&Teile_Nr=121490170&ID_NR=7081 (En lure-boks hadde jeg aldri i mitt liv finni på å sette i en ny dyr bil, og jeg hadde ikke kjøpt en bruktbil jeg visste det hadde vært installert en sånn boks i...)
Maxmek Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 (edited) Hei, Jeg har en fin-fin 2014 Facelift F11 520D Xdrive Automat 184HK som jeg gjerne skulle hatt litt mer krutt i. Etter lengre tids googling og forumlesning blir jeg ikke klok på hvilke alternativer til chipping/tuning/boks som er å anbefale. Kan noen hjelpe meg med en anbefaling til hva jeg burde gjøre? Viktige kriterier for meg er; 1) Beholde/videreføre garanti 2) Effektøkning min 30HK 3) Pris helst under 10 000,- Jeg forstår det er visse motstandere av bokser kontra tuning. Men som en "enkel" bilfører bryr jeg meg ikke hvilken løsning jeg velger så lenge de tre kriteriene over er i behold. Takk for innspill! Hei, 1. bokstuning gjør du ikke på en slik bil.FY!!! Ingen garanti!! Tar I værste fall knekken på bade motor og girkasse. 2. Bmw orginal tuning M-Performance gir deg ca 200 hk og +40Nm full garanti ca25000,-, men økt Nm er mer moro enn økt hk. 3. Under 10" spør TRF her på forumet, han har tuning for din bil som er blant det beste du kan finne til din BMW. Edited July 30, 2015 by Maxmek
danskiii Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 (edited) AC Schnitzer er vel gode greier. De tar over garantien i 2 år/100.000km står det. Pris aner jeg dog ikke. http://preisliste.ac-schnitzer.de/acs_kpl/hp_kpl/bmw_engl/preisliste_ausgabe_motor_daten_engl.php?Modell=5er-F10/F11&Teile_Nr=121490170&ID_NR=7081 (En lure-boks hadde jeg aldri i mitt liv finni på å sette i en ny dyr bil, og jeg hadde ikke kjøpt en bruktbil jeg visste det hadde vært installert en sånn boks i...) Jeg fikk pris på ACS tuning fra min forhandler, og med rabatter kom det på 20k..... litt anerledes motor men blir nok i det sjiktet der. Om du vil registrere effekten så km det på 4-7k ekstra' Men som Maxmek sier, spør TRF Edited July 30, 2015 by danskiii
leifarneb Posted July 30, 2015 Author Posted July 30, 2015 Hei, 1. bokstuning gjør du ikke på en slik bil.FY!!! Ingen garanti!! Tar I værste fall knekken på bade motor og girkasse. 2. Bmw orginal tuning M-Performance gir deg ca 200 hk og +40Nm full garanti ca25000,-, men økt Nm er mer moro enn økt hk. 3. Under 10" spør TRF her på forumet, han har tuning for din bil som er blant det beste du kan finne til din BMW. Hva med ESS eller DTE da, er det innafor?
Maxmek Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 (edited) Hva med ESS eller DTE da, er det innafor? DTE er en tuningbox (kan ikke sammenlignes med en omprogrammering). ESS er vel bra, men leverer vel ikke tuning til din bil tror jeg. Autopower kan tune slike biler, men holder en knapp på TRF. info@trf-performance.no Edited July 30, 2015 by Maxmek
CrZyWiz Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 2. Bmw orginal tuning M-Performance gir deg ca 200 hk og +40Nm full garanti ca25000,-, men økt Nm er mer moro enn økt hk. Det blir litt teit å si, siden HK = NM x Turtall. Altså økt dreiemoment, fører til flere hestekrefter på samme turtall. Ergo det er økt hk som er morro.
kortstokk Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Nå er jeg på tynn is, men det tallet vi forholder oss til er jo max(hk). Siden max(Nm) og max(hk) som regel ikke inntreffer ved samme turtall kan man få mye moro av å endre momentkurven uten nødvendigvis å endre max(hk) veldig mye. Er det ikke slik "norgesmotorene" har blitt trimmet ned, ved å redusere Nm ved høyere turtall?
Maxmek Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 (edited) Godt mulig det var teit å si, ja Nm og Hk henger sammen, men det er ikke så rett frem. På min bil er det 560NM fra 1500-3000 Rpm for så å falle ved høyere Rpm. Hk øker til 4000rpm før den faller. Så det er ofte styrt av programvaren hvordan kraften fordeles. Edited July 30, 2015 by Maxmek
ogee1 Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 (edited) Godt mulig det var teit å si, ja Nm og Hk henger sammen, men det er ikke så rett frem. På min bil er det 560NM fra 1500-3000 Rpm for så å falle ved høyere Rpm. Hk øker til 4000rpm før den faller. Så det er ofte styrt av programvaren hvordan kraften fordeles. Det er egentlig helt rett fram. Hestekrefter = moment * turtall / 5252. Programvaren kan ikke redusere momentet på et visst turtall uten at hestekreftene reduseres også på samme turtall. Men du har forsåvidt rett i at mye er styrt av programvaren. På konas X3 xDrive30d med 211 hester er det sammen moment som på standardversjonen med 258 hester. Hvis man hadde hatt dreiemomentkurver for disse to motorene ville man sett at 211-hesterens kurve faller brattere enn 258-hesterens momentkurve når de passerer 2750 omdreininger. Edited July 30, 2015 by ogee1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now