Gå til innhold

Hvordan minske skarphet i høyttalere?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har akkurat montert nytt frontsett i bilen min, men merker at det spiller ganske skarpt når jeg skrur litt høyt (men ikke høyere enn jeg pleier å høre). Er det noe tips og triks til å få dempet dette?

Er snakk om GZRC13XII frontsett koblet på en Ground Zero TA 4125X-B 4-kanaler, og med Pioneer DEH-X5500BT spiller.

Prøvde litt fram og tilbake på HPF men det utgjorde ingen forskjell. Prøvde å koble ut høyttalerne i hattehylla (som er koblet på samme forsterker, er noe ukjente 140W høyttalere), ble da bare verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt i e36 er det en slags skumgummi "lomme" bak høytaleren, den har jeg positive erfaringer med å fjerne. Da får høytaleren litt mere plass å leke seg i. Tror derimot når du sier "skarpt" så er det for mye trøkk på de høyfrekvente tonene (diskant) du tenker på. Delefilterene dine har trolig 3 forskjellige nivåer, prøv det laveste. Kan også prøve å gå inn i equalizeren på spilleren å stille ned alt over 7k khz ett par hakk.

ellers, hvordan har du gjort det med justering av gain og delefilterene på spiller?

Men du har handla med en av norges fremste på bilstereo, er ikke noe å sture her etter når du har spisskompetanse til rådighet.

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt han så mye spørsmål fram og tilbake i det siste, så vil ikke mase, men kan nok ta et siste spørsmål til han om jeg ikke får løst det på egenhånd. Må prøve og feile litt selv, ellers lærer jeg nok ikke så mye.

Men er nok diskanten, ja. Et eksempel på når jeg merker skarpheten mest, er når folk i sanger uttaler ord med S-lyd.

Er ikke så mye justeringsmuligheter på spilleren. Har bare rørt subwoofer-kontrollen, men det er på egne signalkabler. 4-kanaleren har egne signalkabler og er kun koblet til høyttalerne. EQ-preset på spiller står på "natural", gain har jeg ikke rørt på spilleren. Høypassfilter står av. Har prøvd å stille litt på det, men fikk ikke noe bra resultat. Hva skal jeg eventuelt stille det til, hva pleier å være passelig til frontsett? Delefilterne på forsterker, mener du? Forsterkeren tok Nautiluz å stilte kjapt når jeg kjøpte den, så skal være hvertfall noenlunde riktig, har ikke justert noe på den i etterkant.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skal man lære må man prøve seg fram, det har du helt rett i :)

Hvilken spiller har du? har en en litt kjip spiller er det ikke sikkert du kan gjøre noe i det hele tatt. Prøv å gå ett hakk videre forbi "EQ", så står det kanskje "EQ2" EQ parameter elns. Så får du kanskje opp "low" "mid" og "high". Prøv da å sett "high" noen hakk nedover. (litt vanskelig å forklare når jeg ikke veit hvilken spiller du har)

På frontsettet justerer du HPF, det som skjer er at du filtrerer gradvis bort tonene under antall hertz du setter det til. I ditt tilfelle ville jeg satt det til 80hz, men om du hører at mellomtonene sliter så prøver du 100hz. (lavere hz = mere mellombass)

På forsterkere bruker jeg å sette HPF helt i bånn på HPF for mellomtone, og på monoblokker foreksempel setter jeg LPF helt på maks. Da slipper du at delefilterene på spiller, og delefilterene på forsterkeren ligger å plager hverandre, mye enklere (og bedre) å forholde seg kun til spiller. Blir du usikker på om HPF/LPF skal max/min, så bare still inn spilleren og hør. Du hører det med en gang om du vrir feil veg.

På subben har du det motsatte, LPF. Da filtrerer du gradvis bort tonene over det du setter det til. Sett det på 80hz.

Tenkte på delefilterene som følgte med høytalersettet, det som skiller signalet fra forsterker til mellomtone og diskant. Dem har ofte en liten bryter som du kan grovt justere nivået på diskant med.

Anbefaler deg å lese dette når det gjelder gain:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9998

Det er ikke ei perfekt metode, men den gir deg en veldig god pekepinn på hvor du skal legge deg. Grunnen til at folk flest gruser elementene sine er at de roter med gainjustering.

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Pioneer DEH-X5500BT, som nevnt i førstepost. Den har veldig lite justeringsmuligheter. Den har HPF, men ingen andre. Den har på en måte LPF i form av "subwoofer control", som jeg har satt til "normal" og 80hz. Så bassen er grei. Monoblokka har jeg også stilt til et passelig sted, men 4-kanaleren har jeg ikke rørt.

Synes ikke å huske at det var justering på de delefilterne, og vil gjerne unngå å måtte ta ned hele nedre dashbord IGJEN. Men hvis jeg husker riktig så prøvde jeg å stille fram og tilbake på HPF, uten at det gjorde så mye forskjell. Tror jeg prøvde alt fra 50hz til 200hz. Kan gi det et forsøk til neste gang jeg er i bilen, men har troa på at det kanskje er noe annet. Høyttalerne burde tåle å spille enda høyere enn der skarpheten slår inn nå, så er noe gærent her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren din har 5 bånds grafisk equalizer, så bare gå inn der og still ned alt over 10khz. Hør hva som skjer, og gi tilbakemelding om du synest det blir noe bedre.

edit:

Tok en liten research, delefilterene har justering av både nivå og brattheten på delefilteret. Er 5 forskjellige nivåer etter hva jeg ser, jeg ville starta der. E36 har håpløs mellomtoneplassering originalt, så blir ikke overaska om du må ganske langt ned før det blir bra.

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt dummere enn jeg husket, hadde helt glemt at equalizeren har to "custom"-settinger. Var vel en 6 forskjellige ting å stille på. Helt til venstre sto den på 80hz, regner med at det er bassen. Og helt til høyre sto den på 7khz, så regner med at det er diskanten. Hjalp veldig på skarpheten å vri ned sistnevnte med 4-5 hakk. Ble litt dårlig lydbilde helhetlig, men tror det kan bli bra når jeg finjusterer litt. Så da fant jeg heldigvis en løsning, takk for god hjelp! :)

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, men har du sjekka diskantlevelen i delefilterene som følgte med i komponentsettet? Equalizing er jo generelt sett en finjustering, det skal låte greit selv uten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til sverige en dag. Så skal jeg vise deg litt om hvordan du skal justere :) Men en typisk grund til at det høres "spist" ut når du spiller høyt er at mellomtonene ikke henger med. Det er ikke nødvendigvis mellomtonene sin skyld, men "kassen" dem står ikke ikke er god nok. altså dør/kickpanel bør dempes og være så tett som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...