dbekken Skrevet August 10, 2015 Skrevet August 10, 2015 Jeg tror det er clutchen som har ryki på min BMW 335i x-dive 2008 modell. Jeg kjørte hjem torsdag kveld og alt var normalt. Clutchen slurret ikke og bilen gikk som den skulle. Det skal sies at denne er tunet til litt over 400 HK - forsterket clutch skal være byttet for ca 20 000 KM siden. I det jeg begynte å kjøre dagen etter merker jeg at clutchen plutselig tar så mye lenger ut. Helt ut faktisk. Jeg får girt, men i det jeg gir gass så øker turtallet og lite av kraften går ut på hjulene. uansett gir, så går turtallet opp uten kraft ut på hjul. Kan dette være noe som helst annet enn clutch? Det høres så utrolig rart ut at den skal ha ryki over natten også når det skal være satt inn forsterket clutch tidligere. Håper på svar.
Otis Skrevet August 10, 2015 Skrevet August 10, 2015 Det kan jo være oljelekkasje, som gjør at clutchen slipper. Men igjen det forklarer jo ikke pedal vandring. Kanskje noe har kilt seg på aksling mot girkasse slik at clutchen ikke får fridd skikkelig, men at den bare såvidt er borti..? Tror nok det må demonteres uansett.
dbekken Skrevet August 10, 2015 Forfatter Skrevet August 10, 2015 Det kan jo være oljelekkasje, som gjør at clutchen slipper. Men igjen det forklarer jo ikke pedal vandring. Kanskje noe har kilt seg på aksling mot girkasse slik at clutchen ikke får fridd skikkelig, men at den bare såvidt er borti..? Tror nok det må demonteres uansett. Hei. Ja, demonteres må det uansett. Kan lite når det kommer til girkasse, clutch etc. så setter pris på svaret her. Men er dette et typisk tegn på at clutch har gått? Det er ikke noe problem å få den i gir, bare at clutchen tar helt ytterst. Pluss dette med at turtallet bare øker uten så mye krefter ut på hjulene.
carburetion Skrevet August 10, 2015 Skrevet August 10, 2015 Høyres ut som utslitt clutch. Forsterket clutcher slites også ned med stygg bruk.
Fidelio Skrevet August 10, 2015 Skrevet August 10, 2015 Om det er dobbelmasse svinghjul på din. Så kan det bli slark i fjærene som sitter der. Om du må bytte den, så setter du inn singel.
dbekken Skrevet August 10, 2015 Forfatter Skrevet August 10, 2015 Om det er dobbelmasse svinghjul på din. Så kan det bli slark i fjærene som sitter der. Om du må bytte den, så setter du inn singel. Men er det ikke slik at jeg skal merke at den hopper, eller rister om svinghjulet har gått? Kan det jeg beskriver indikere noe annet enn slitt clutch? Hvorfor skal jeg sette inn singel, hva er forskjellen her? Takker for svar!
dbekken Skrevet August 10, 2015 Forfatter Skrevet August 10, 2015 (endret) Høyres ut som utslitt clutch. Forsterket clutcher slites også ned med stygg bruk. Det er begrenset hvor stygg bruk det har vært her, ettersom bilen har x-drive og man ikke kan spinne på alle hjulene. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Er det forresten noen som vet hva en original clutch tåler? Jeg har hørt med GS bildeler, BMW og de får ikke opp hvor mye NM denne tåler. På GS bildeler snakker jeg med en som har en 2002 M5 med rundt 400 hk orignalt. Han har satt inn kompressor og har rundt 600 HK. Allikevel kjører han på original clutch og har gjort det rundt 70 000 km. Holder det med en original clutch for meg? bilen har jo 306 HK originalt, men nå over 400. Vet noen om hva jeg eventuelt bør vurdere? Sterkere trykkplate? Håper på svar og takker for forhånd. Endret August 10, 2015 av dbekken
Fidelio Skrevet August 10, 2015 Skrevet August 10, 2015 Men er det ikke slik at jeg skal merke at den hopper, eller rister om svinghjulet har gått? Kan det jeg beskriver indikere noe annet enn slitt clutch? Hvorfor skal jeg sette inn singel, hva er forskjellen her? Takker for svar! Forskjellen er mer følsomhet, man merker at man bytter gir og griper raskere, og det er holdbart. mer turtallsvillig om du velger ett som er lettere enn orginalt. E
warg Skrevet August 11, 2015 Skrevet August 11, 2015 (endret) Høres usansynlig ut at clutchen din skal ryke i løpet av en dag. Normalt sett vil du merke at clutchen tar dårligere å dårligere i løpet av gjerne ett halvt år i forveien. Jeg holder en knapp på lekasje/luft i slave eller oljelekasje på veivsiden slik at det er kommet olje på clutchplaten. Dual Mass Flywheel er der bare for en myk overgang når du slipper clutchpedalen, hadde denne vert slitt ville du hatt en rykkete overgang eller hatt en voldsom ubalanse i motor. Ikke bare bytt clutchen fordi noen på ett forum tror at det er denne som er defekt. Få noen som har peiling på BMW til å se på dette da det er mye arbeid bak å bytte clutch på bilen din. Endret August 11, 2015 av warg
dbekken Skrevet August 11, 2015 Forfatter Skrevet August 11, 2015 Høres usansynlig ut at clutchen din skal ryke i løpet av en dag. Normalt sett vil du merke at clutchen tar dårligere å dårligere i løpet av gjerne ett halvt år i forveien. Jeg holder en knapp på lekasje/luft i slave eller oljelekasje på veivsiden slik at det er kommet olje på clutchplaten. Dual Mass Flywheel er der bare for en myk overgang når du slipper clutchpedalen, hadde denne vert slitt ville du hatt en rykkete overgang eller hatt en voldsom ubalanse i motor. Ikke bare bytt clutchen fordi noen på ett forum tror at det er denne som er defekt. Få noen som har peiling på BMW til å se på dette da det er mye arbeid bak å bytte clutch på bilen din. Om det er luft eller lekkasje i slave eller olje på veisiden, hvordan finner jeg ut av dette? Den må jo uansett demonteres og girkasse må ut? Skal turtallet øke uten effekt av dette slik det gjorde og clutch lukte svidd? Men jeg har null risting eller noe, så det kan ikke være dette dual mass flywheel. Har bestilt verkstedtime på BMW, men er dessverre litt ventetid der. Bare det å demontere alt koster jo en formue her :-/ Setter forresten veldig stor pris på svar her, så takk!
warg Skrevet August 11, 2015 Skrevet August 11, 2015 (endret) Ja, vil bare at noen ser på det så du ikke begynner å bytte deler i hytt å gevær. Ottis er inne på noe da han nevner giroverføring, diff/drivaksling men dette forklarer ikke vandring på clutch. Men er vell gjerne sånn at det kan føles som slitt clutch. Skulle fått alle dekk av bakken å vridd på hjulene og sett om det er bevegelse på drivakslingene. Sjekk om mellomaksling er i bevegelse, legg kamera under og prøv å kjør litt fremover. Endret August 11, 2015 av warg
TRF Skrevet August 11, 2015 Skrevet August 11, 2015 (endret) Det er begrenset hvor stygg bruk det har vært her, ettersom bilen har x-drive og man ikke kan spinne på alle hjulene. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ehmm.... nettopp. Det betyr hardere belastning på clutch ettersom det ikke er noe som gir seg andre steder når du tar løst hardt/tullete. Hard trykkplate og relativt normalt lamell er ofte det beste. Endret August 11, 2015 av TRF-Racing
dbekken Skrevet August 11, 2015 Forfatter Skrevet August 11, 2015 ehmm.... nettopp. Det betyr hardere belastning på clutch ettersom det ikke er noe som gir seg andre steder når du tar løst hardt/tullete. Hard trykkplate og relativt normalt lamell er ofte det beste. Godt poeng, det tenkte jeg faktisk ikke på. Tenkte mer på at jeg ikke har spint avgårde i hvert lyskryss eller rundkjøring. Hva er lamell? Kan det faktisk tenkes at det er noe annet enn clutch som "warg" sier?
bmwmaxi Skrevet August 12, 2015 Skrevet August 12, 2015 (endret) Du kan jo være så heldig som at det er noe tull med returen av bremsevesken fra slave sylinder. Ville startet med og lufte. Og mulig det ligger noe og tetter for den strupeventilen som sitter på slangen. Mange som fjerner den for og få mer vanlig føling med clutchen. Du kan jo begynne med og skru opp lufte skruen på slavesyl. og se om den står trykk på når ikke pedalen er trykket inn. Endret August 12, 2015 av bmwmaxi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå