Gå til innhold

Autobahn i 200+


Cab3serie2009
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen problemer med å kjøre fort... også 280+ Km/t... bare man gjør dette der det er lovlig. Alt annet er totalt uansvarlig både for en selv og alle andre som ferdes på veiene. Det jeg reagerer sterkt på er at noen prøver å gi et inntrykk av at det er OK å kjøre i 280+ Km/t på de danske motorveiene. Det er det helt klart ikke og jeg har forklart hvorfor. Hvis vi alle på denne måten skulle gradbøye lover og regler etter eget ønske ville det ikke gå lang tid før alt er bare anarki og kaos på veiene. 

 

Kjøre ordentlig fort kan man gjøre på Autobahn når forholdene tillater det eller f.eks på baner som Nürburgring... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i fartsgrensene...og fortell heller hvor fort dere kjørte når dere ble forbikjørt....

 

Lå i 200 med volvoen....og ble forbikjørt av en e46.....det var rimelig spesielt....

 

Ble ikke forbikjørt i 200+, men i marsjfart 170-180 kom det en jevn strøm med biler. Ikke akkurat susende forbi, men noe raskere.

 

Det argumentet har jeg hørt i 10 år. Likevel kjører jeg A7 tvers gjennom Tyskland hvert år. Stort sett med fri fart.

Beklager, men argumentene dine dukker opp med to års mellomrom. Det beste argumentet er co2-utslipp, men det er antagelig ikke et like stort problem om ti år. Og EU trenger Tyskland mer enn Tyskland trenger dem, så eu-harmonisering kan du skyte en lang pil etter.

 

Hvor er det naturlig å starte på A7 om man kommer med fly og skal kjøre leiebil?

 

Den generelle fartsgrensen på Autobahn er ubegrenset, men dette betyr ikke at man ubetinget kan kjøre så fort man vil overalt. Jeg tror at ganske mange misfortår dette og kjører for fort der det faktisk er fartsbegrensninger. Spesielt ved større på og avkjørsler, og disse er det flere av på A7 mellom Flensburg og Hamburg, er det fartsgrenser. I tillegg kommer naturligvis div. fartsgrenser pga. veiarbeider. Store deler av denne strekningen har automatisk regulering av hastigheten pga. mye trafikk spesielt i helgene.

 

Bare for å trekke en parallell til Danmark så er den generelle farten på motorveiene 130 Km/t. Dette er ikke opplyst med egne skilt, men det er derimot fartgrensen på 110 Km/t rundt de store byene samt enkelte partier der motorveiene ikke er egnet til 130 Km/t (f.eks ved de store broene). Man må med andre ord se etter skiltene som forteller at 110 Km/t er opphevet (rundt hvitt skilt med fire sorte striper på skrått) før man lovlig kan kjøre i 130 Km/t. De samme reglene gjelder på Autobahn i Tyskland, men der betyr skiltet som opphever fartgrensen at det igjen er fri hastighet. Det er mange slike skilt på A7 mellom Flensborg og Hamburg. Ergo har det også vært fartsgrenser og ikke hele tiden fri hastighet.

 

Hvilken strekning er etter din oppfatning best egnet til mest mulig kontinuerlig frifartkjøring på Autobahn?

 

Jeg har sett en del på tyske dashcam-videoer på youtube, og jeg blir litt oppgitt av at kamerabilen (som legger ut klipp og forklarer hvor idiotiske alle andre sjåfører er) ofte kjører veldig aggressivt, og presser andre biler unødvendig i venstrefeltet under forbikjøring. Det virker som de i raske biler mener de har mer rett på veien enn de som kjører forbi lastebiler i "bare" 140 km/t.

Når jeg kjører fort/gris på motorvei (norske og utenlandske) lar jeg i hvert fall sjåføren foran bli ferdig med forbikjøringen så lenge den gjennom føres etter boka. Venstrefelts-komabilister er en annen sak, de kjører jeg bare forbi i høyre uten å bruke energi på blinking med fjernlys og irritasjon.  

Autobahn vil ikke bli noe mindre trafikkert i årene fremover nå som de skal importere 1 million muslimer inn hvert år. Så det blir nok ikke så lett å kjøre jevnt fort over tid mellom kl 06 og 20 i fremtiden heller.

 

"Venstrefelts-komabilister" Treffende og humoristisk skrevet! :bmw:

 

Jeg bor i Danmark og jeg har fortalt deg hva grensen er forutsatt at det ikke er skjerpende omstendigheter. Selvfølgelig er straffen progressiv avhengig av hvor mye over fartsgrensen man kjører, trafikkmengde, kjøreforholdene generelt (tørt, regn, sne etc), hvordan man kjører (ordentlig, tulling etc.) osv. Jeg tror helt klart at du skal snekre paller i noen måneder i et åpent fengsel hvis du blir tatt i 280 Km/t. Hvis du blir tatt i 180 Km/t mister du trolig lappen i minst et halvt år. I begge tilfellene skal du kjøre opp på nytt for å få lappen tilbake (les: du har jo åpenbart ikke skjønt reglene) og dette koster noen kroner. I tillegg kommer boten på mellom 9000 og 15500 danske kroner.

 

Synes du stort sett svarer fornuftig, men man kan spare seg sarkasme i tilsvar slik du gjør når du insinuerer at noen ikke forstår eller har satt seg inn i regler. Dette er tross alt et forum for bilfolk - ikke et samtaleforum for redaksjonsklubben i Store Norske Leksikon.  ;)

Endret av awt
Bruk multisitat!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du stort sett svarer fornuftig, men man kan spare seg sarkasme i tilsvar slik du gjør når du insinuerer at noen ikke forstår eller har satt seg inn i regler. Dette er tross alt et forum for bilfolk - ikke et samtaleforum for redaksjonsklubben i Store Norske Leksikon.  ;)

 

Hvis du trenger et leksikon for å finne ut hva som er gjeldende fartsgrenser på motorveiene eller alle andre veier for den saks skyld har du ikke gjort deg fortjent til et førerkort. Fartsgrensene skal og bør respekteres... og ihvertfall ikke i den grad ignoreres med hele 115% over fartsgrensen... noe man gjør hvis man kjører 280 Km/t der det er 130 Km/t fartsgrense. Selv om dette er et bilforum er det ikke nødvendig å gi et inntrykk av at man er helt tulling og ikke forstår hvor grensene går.

 

Sorry for at jeg er litt spydig, men akkurat denne delen av diskusjonen begynner å bli ganske idiotisk. Vi hverken oppfordrer eller støtter såpass alvorlige lovbrudd her inne. Husk også at bimmers.no er et åpent forum og det er mange forskjellige mennesker som frekventerer her inne. Alt fra barn, alminnelige bilentusiaster, til politiet (noe som er ganske sikkert iom. at bimmers er et av Norges største bilforum). Vi har dessverre hatt noen kjedelige historier opp igjennom årene der politiet har vært involvert.

 

Hvilken strekning er etter din oppfatning best egnet til mest mulig kontinuerlig frifartkjøring på Autobahn?

 

Dette er mye mer interessant og min erfaring er at A38 mellom Göttingen og Leipzig via Nordhausen har lange partier med relativt ny Autobahn som egner seg bra for virkelig høye hastigheter. Jeg har kjørt denne strekningen noen ganger og da har det også vært liten trafikk der. I sommer kjørte vi på A28 mellom Bremen og Papenburg (grensen til Nederland) og der er det også partier som egner seg for høye hastigheter (dog ikke så lange som på A38). Selv om vi kjørte der i fellesferien var det relativt liten trafikk.

 

Det finnes mange andre strekninger som også egner seg for høye hastigheter, men utfordringen er at det ofte er mye trafikk... spesielt på de sentrale gjennomfartsveiene nord-syd og øst-vest. Et generelt godt råd er å kjøre om natten, men dette krever etter min mening ekstra erfaring hvis man skal kjøre veldig fort. Sikten er begrenset i forhold til dagtimene og avstander kan derfor være vanskeligere å beregne.

 

Før i tiden kunne man kjøre temmelig lange strekninger med full gass såfremt trafikken tillot det, men nå har man med vilje lagt inn "sjikaner" i form av seksjoner med fartsbegrensninger for å roe ned tempoet. Dette gjøres bl.a for å forhindre at sjåførene blir fartsblinde og/eller lar seg rive med for mye hvis kappkjøringer oppstår. Flere og flere strekninger får også automatisk trafikkontroll med fjernstyrte hastighetsskilt og åpning/lukking av veibaner samt videoovervåking 24/7.

Endret av awt
Du også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...