Gå til innhold

E61 525d med høy KM stand


Ceekaay
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Første gangen jeg poster her inne, så usikker på om dette er gått inn i detalje i et annet inlegg, beklager isåfall!

 

Hvertfall, vurderer å kjøpe en e61 525d pre face!

Den har 163hk (chippet ned), noe som tydeligvis er vanlig på disse.

 

Den har fortsatt orginal turbo, ikke fjernet swirl flaps eller gjort noe spess med DPF, og KM standen er 275 000km!

 

Er dette et risikabelt kjøp med tanke på så høy KM stand? Er disse motorene slitesterke nok til å holde ut mye lengre osv?

 

Vil gjerne høre deres synsvinkel på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært veldig bekymret nei. Men det er klart at ting er jo da tross alt brukt lengre, og at turbo etc kan vare 40 000km til, eller 200 000km til. Ingen vet. Samme gjelder egentlig alt.

 

DPF er nok mode for utskifting og aller helst fjerning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært veldig bekymret nei. Men det er klart at ting er jo da tross alt brukt lengre, og at turbo etc kan vare 40 000km til, eller 200 000km til. Ingen vet. Samme gjelder egentlig alt.

 

DPF er nok mode for utskifting og aller helst fjerning.

Blir det kjøp så blir DPF og swirl flaps fjernet ganske hurtig tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen klarer ganske sikkert ikke de nye avgasskravene i de kommende EU kontrollene (fom 2016) uten et partikkelfilter (DPF). Såvidt jeg vet er et nytt DPF relativt kostbart så det bør du ta høyde for i bilbudsjettet. Det er også ganske mye annet enn motor og drivverk som blir slitt ettersom kilometertallet blir høyere. Støtdempere, foringer og diverse lagere skal også skiftes og er heller ikke helt billig når alt legges sammen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 275000 Km er i seg selv ingenting for denne motoren (forutsatt skikkelig vedlikehold og langkjøring), men det er mange ting på resten av bilen som krever litt ekstra oppmerksomhet etterhvert som bilen går over i en godt brukt fase. Spesielt understelet krever mer vedlikehold og utskifting av deler når man passerer en kvart million kilometer (vet av egen erfaring). Husk også at det er forskjell på en bil med denne kjørelengden som har hatt én eier og en bil som kanskje har hatt 3-4 forskjellige eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For din del kanskje, men for de fleste andre er det siste punktet relativt avgjørende. Er DPF fjernet vil det gi en melding i OBD og/eller vekke mistanke i form av sot ut eksosrøret når testmannskapet ruser motoren opp til 4000-4500 rpm. Dette vil utvilsomt føre til en mistanke om at DPF er fjernet og/eller at noe annet alvorlig er galt med motoren... og det igjen vil føre til at EU-kontrollen ikke bli godkjent. Det er også verdt å legge merke til at man nå ikke bare kan kjøre videre til en annen kontrollstasjon hvis man ikke liker resultatet fra den første.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel.. Jeg har heldigvis veldig god greie både på hva som kommer ut via OBD og bilens eksosrør  (med min siste software vel å merke). En bil som _både_ består avgasstest og OBD test skal man slite med å stryke på avgass.

Grenserverdier for sot har eks ikke endret seg med ny PKK.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men med et fungerende partikkelfilter skal det ikke komme ut sot ved pådrag ved motorens maksimale effekt (iallefall ikke etter Euro 5 anno 2009). Det nye er at kontrollørene nå er forpliktet til å forfølge denne feilen og dermed evt. underkjenne bilen ved kontrollen hvis partikkelfilteret mangler eller ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis skal man skrive mangler på avgassutstyr om man ser dem. Slikt er eier helt ansvarlig for selv at er iorden.

Det er dog ikke "noe nytt" som skal følges opp, det er akkurat som før, og det er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...