Ceekaay Skrevet August 11, 2015 Share Skrevet August 11, 2015 Hei! Første gangen jeg poster her inne, så usikker på om dette er gått inn i detalje i et annet inlegg, beklager isåfall! Hvertfall, vurderer å kjøpe en e61 525d pre face! Den har 163hk (chippet ned), noe som tydeligvis er vanlig på disse. Den har fortsatt orginal turbo, ikke fjernet swirl flaps eller gjort noe spess med DPF, og KM standen er 275 000km! Er dette et risikabelt kjøp med tanke på så høy KM stand? Er disse motorene slitesterke nok til å holde ut mye lengre osv? Vil gjerne høre deres synsvinkel på dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 11, 2015 Share Skrevet August 11, 2015 Hadde ikke vært veldig bekymret nei. Men det er klart at ting er jo da tross alt brukt lengre, og at turbo etc kan vare 40 000km til, eller 200 000km til. Ingen vet. Samme gjelder egentlig alt. DPF er nok mode for utskifting og aller helst fjerning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ceekaay Skrevet August 11, 2015 Forfatter Share Skrevet August 11, 2015 Hadde ikke vært veldig bekymret nei. Men det er klart at ting er jo da tross alt brukt lengre, og at turbo etc kan vare 40 000km til, eller 200 000km til. Ingen vet. Samme gjelder egentlig alt. DPF er nok mode for utskifting og aller helst fjerning. Blir det kjøp så blir DPF og swirl flaps fjernet ganske hurtig tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 11, 2015 Share Skrevet August 11, 2015 (endret) Bilen klarer ganske sikkert ikke de nye avgasskravene i de kommende EU kontrollene (fom 2016) uten et partikkelfilter (DPF). Såvidt jeg vet er et nytt DPF relativt kostbart så det bør du ta høyde for i bilbudsjettet. Det er også ganske mye annet enn motor og drivverk som blir slitt ettersom kilometertallet blir høyere. Støtdempere, foringer og diverse lagere skal også skiftes og er heller ikke helt billig når alt legges sammen. Endret August 11, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 11, 2015 Share Skrevet August 11, 2015 Det fasinerer meg stadig hva folk mener er HØY kilometerstand Med tanke på hva en M57 motor er kapabel til så vil jeg si denne knapt er innkjørt, har vært tilfeller hvor disse motorene har gått en million kilometer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 11, 2015 Share Skrevet August 11, 2015 Ja... 275000 Km er i seg selv ingenting for denne motoren (forutsatt skikkelig vedlikehold og langkjøring), men det er mange ting på resten av bilen som krever litt ekstra oppmerksomhet etterhvert som bilen går over i en godt brukt fase. Spesielt understelet krever mer vedlikehold og utskifting av deler når man passerer en kvart million kilometer (vet av egen erfaring). Husk også at det er forskjell på en bil med denne kjørelengden som har hatt én eier og en bil som kanskje har hatt 3-4 forskjellige eiere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Link til hva du prater om med kommende avgasskrav? Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ceekaay Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 Takker for mange gode og hjelpsomme tilbakemeldinger! Skal dra og se på den idag, og sjekke opp servicehefte og hvordan alt ser ut, satser på at det ikke er ille! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 TRF: http://www.dinside.no/932608/innforing-av-nye-eu-kontrollpunkter-utsatt http://www.aftenposten.no/bil/Strengere-EU-kontroll---Bra-for-trafikksikkerheten-546101_1.snd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Kan ikke se at dett betyr noe for de som evt fjerner verken dpf eller egr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Mao intet nytt vedr nevnte problemstilling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 (endret) For din del kanskje, men for de fleste andre er det siste punktet relativt avgjørende. Er DPF fjernet vil det gi en melding i OBD og/eller vekke mistanke i form av sot ut eksosrøret når testmannskapet ruser motoren opp til 4000-4500 rpm. Dette vil utvilsomt føre til en mistanke om at DPF er fjernet og/eller at noe annet alvorlig er galt med motoren... og det igjen vil føre til at EU-kontrollen ikke bli godkjent. Det er også verdt å legge merke til at man nå ikke bare kan kjøre videre til en annen kontrollstasjon hvis man ikke liker resultatet fra den første. Endret August 12, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 (endret) Nuvel.. Jeg har heldigvis veldig god greie både på hva som kommer ut via OBD og bilens eksosrør (med min siste software vel å merke). En bil som _både_ består avgasstest og OBD test skal man slite med å stryke på avgass. Grenserverdier for sot har eks ikke endret seg med ny PKK. Endret August 12, 2015 av TRF-Racing Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Nei, men med et fungerende partikkelfilter skal det ikke komme ut sot ved pådrag ved motorens maksimale effekt (iallefall ikke etter Euro 5 anno 2009). Det nye er at kontrollørene nå er forpliktet til å forfølge denne feilen og dermed evt. underkjenne bilen ved kontrollen hvis partikkelfilteret mangler eller ikke virker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Naturligvis skal man skrive mangler på avgassutstyr om man ser dem. Slikt er eier helt ansvarlig for selv at er iorden. Det er dog ikke "noe nytt" som skal følges opp, det er akkurat som før, og det er poenget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå