Nob Skrevet August 30, 2015 Share Skrevet August 30, 2015 (endret) Hallo igjen, Håper dere tar dere tid til å lese et lengre innlegg da jeg virkelig trenger innspill. Jeg har for ikke lenge siden kjøpt meg en 316 2004 mod (første gang reg 11.11.2003) og 200ooo km ved kjøp tidspunkt, litt mer nå. Begynner å små angre litt nå som jeg har blitt kjent med bilen. Lurer på om jeg har noen muligheter til heve kjøpet, noen som har erfaring med det? Her er grunnen. Selgeren opplyste om at bilen er godt vedlikeholdt (den var i tillegg EU godkjent 26.06.2015 frem til 31.05.2017) så det virket som et godt kjøp.. Det var før jeg lot en mekaniker titte på bilen.. Jeg spurte selgeren om bilen brukte olje og han sa at alle BMW bruker olje, denne ingen unntakk, men at det ikke var så voldtsomt mye. I kontrakten ble det skrevet "noe olje forbruk". Han mente også at det var ingen lekasjer. Så.. etter å ha kjørt rundt 200km så en mekaniker på bilen. - Det var lite olje som var igjen og forrige eieren ble plutselig usikker på hva slags olje han hadde fylt, bortsett fra at det var noe som var tykkere, så jeg valgte å bytte olje og olje filter for å være på den sikre siden. Fylte på 4.3L 10-w40 (fult opp på pinna). Nå etter å ha kjørt 650km er det så mye igjen (se bildet) - Mekanikeren konstandterte også at det er olje lekasje fra bunnpanna som fører til at det henger en dråpe litt lenger ned mot girkassa. La merke til noen små flekker på parkerings plassen også. - Stramme hjulene til reima er det slark i, og det strammehjulet som er i senter driver og vingler litt når motoren går. - Det er en liten eksos lekasje fra pakningen mellom grenrøret og det "lange røret" (håper dere skjønner beskrivelsen) samt lekasje fra overgangen til lyddemperen, der har nok rørene bare sklidd fra hverandre men alikevel... - Det er også slapt håndbrekk, bilen står i en veldig slakk nedoverbakke, men med en gang det er ordentlig bakke triller den. - kan også sies at det kommer noen rare lyder ved oppstart når bilen er kald, men det fikk jeg ikke vist til mekanikeren da bilen var varm... Alt i alt sa mekanikeren at han var overasket over at bilen i det hele tatt gikk gjennom EU. Hva synes dere? Han jeg kjøpte bilen av mente han var en mekaniker (trolig som har vært i lære perioden da han var ung) Har jeg noen muligheter nå? Eller er det bare jeg som er urimelig kresen nå og det overnevnte må forventes av en bil til 45 tusen? Her er bildet av oljepinnen. Endret August 30, 2015 av Nob Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet August 30, 2015 Share Skrevet August 30, 2015 Står det noe sted i annonsen om "selges som den står"? Ville tatt med forbrukerombudet jeg altså. Er enklere og høre med de om hvilke muligheter du sitter med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nob Skrevet August 30, 2015 Forfatter Share Skrevet August 30, 2015 Det står det ja.. Men som en kamerat av meg sa, kan du kjøpe bilen som den "ikke står"? Han mente altså at å skrive det i kontrakten ikke fritok selgeren for ansvar..Etter litt googling fant jeg denne linken. Der var det mye nyttig info som underbygde hans påstand. http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article768612.ece Det er jeg lurer på i sin hovedsak er om deres biler bruker tilsvarende av olje og om det er "normalt", samt om de feilene er noe man må forvente/leve med, evnt deres synspunkter rundt emnet som sådan. Men å ringe til forbrukerombudet var ingen dårlig ide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 30, 2015 Share Skrevet August 30, 2015 Det finnes utallige tråder som omhandler dette temaet her inne, så en kjapp runde i søkemotoren ville generert mange treff. Selgers ansvar bortfaller ikke i sin helhet ved å selge tingen "as is", men den er med på å begrense det. For å definere om dette er noe som bør være påregnelig, er det helt essensielt å vite hvilken bil det er snakk om og kjørelengde, og hvordan disse områdene posisjonerer seg i forhold til kjøpesummen. Tatt prisen i betraktning høres det ut som en gammel bil, og man kan derfor forvente mindre av den også. Du sier ingen ting om det er en privatperson eller forhandler du har kjøpt av, noe som er rimelig adekvat informasjon ettersom det er snakk om to forskjellige lovverk som regulerer handelen. Å heve kjøpet fordi man angrer seg foreligger det ingen hjemmel for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nob Skrevet August 30, 2015 Forfatter Share Skrevet August 30, 2015 (endret) Det finnes utallige tråder som omhandler dette temaet her inne, så en kjapp runde i søkemotoren ville generert mange treff. Selgers ansvar bortfaller ikke i sin helhet ved å selge tingen "as is", men den er med på å begrense det. For å definere om dette er noe som bør være påregnelig, er det helt essensielt å vite hvilken bil det er snakk om og kjørelengde, og hvordan disse områdene posisjonerer seg i forhold til kjøpesummen. Tatt prisen i betraktning høres det ut som en gammel bil, og man kan derfor forvente mindre av den også. Du sier ingen ting om det er en privatperson eller forhandler du har kjøpt av, noe som er rimelig adekvat informasjon ettersom det er snakk om to forskjellige lovverk som regulerer handelen. Å heve kjøpet fordi man angrer seg foreligger det ingen hjemmel for. Angrer jo kun grunnen manglene og høyt olje forbruk, hadde jeg viste det fra starten ville jeg lett videre eller kjøpt en dyrere bil dersom alle er sånn. Er meget fornøyd med bilen ellers. Men ser at jeg mangler en del vesentlig informasjon, nå som du sier det. Saken dreier seg om en 2004 model 316 (første gang reg i 11.11.2003) km stand ved kjøpt tidspunkt litt over 200oookm, 201600 km per dags dato. Endret August 30, 2015 av Nob Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 30, 2015 Share Skrevet August 30, 2015 Har du fått et kostnadsoverslag på hva manglene vil koste å utbedre, og hvor stor andel disse utgjør av kjøpesummen? Igjen er det avgjørende å vite hvilken posisjon du besitter (forbruker, privatperson, bedrift og tilsvarende) for å benytte riktig lovverk. Ved hevningsspørsmål er det vesentlige forskjeller i de forskjellige lovverkene. På generelt grunnlag kan man for øvrig si at hva som er sagt og gjort i forbindelse med handelen og avtalen/kommunikasjon/annonse er det som må tas i betraktning når man skal finne ut av hva slags rettigheter man har i forbindelse med en mangel. Varens alder, tilstand og pris er også sentrale momenter som må vektlegges. Selv om varen har en mangel, gir ikke dette automatikk i at kjøpet kan heves. Det følger av rettspraksis at det er relativt mye som skal til før en avtale kan oppheves slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 30, 2015 Share Skrevet August 30, 2015 (endret) Når det står skrevet i kontrakten at bilen har "noe oljeforbruk" så stemmer jo det med virkeligheten. Normalt at eldre biler bruker litt olje, det at din bil har brukt 1.5cm på 60 mil med oljelekkasje er mere enn normalt, men ikke nødvendigvis noen grunn til å mistenke motorhavari heller. Når du sier du har oljelekkasje så kan man ikke kommentere noe rundt standen på motor. Ville ordna lekkasja først, så tatt det derifra. Slakt håndbrekk er helt vanlig på en bil som er 12 år gammel og har runda 200 000km. Eksoslekkasje er også normalt, trolig kan du bare etterstramme litt. Strammehjul er også en slitedel, og er egentlig bare å bytte. Synest egentlig du rører storm i ett vannglass, utenom bunnpanna så er ikke det store kostnadene selv på ett verksted. Dette er derimot relativt enkle mekanismer som du fint klarer å ordne selv med litt arbeidslyst. Det at du må ordne litt småfeil på en eu godkjent 2004 modell til 45k er ikke noe å miste nattesøvnen for synest nå jeg ivertfall. Endret August 30, 2015 av Håskjold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popza Skrevet August 30, 2015 Share Skrevet August 30, 2015 Du kan jo prøve, men det vil bli en lang prosess tror jeg. Mer pes en hva det er verdt. Fiks oljelekkasjen og behold bilen, siden den er bra ellers og du er fornøyd med den. Bruktbil er bruktbil. Kjøpte en bruksbil som var: "bruktbil i perfekt stand, kun litt overflate rust, servicer blablabla" fra jallafirmaet "xxxxxxxx" i Kristiansand i mars. Da jeg kom hjem og fikk inspisert bilen litt hadde jeg en lang liste med feil: - Støtdempere foran og bak var dårlige - Fjærer bak var bare å kaste - Stabilisatorstag foran og bak hadde sikkert aldri vært byttet, dårligste jeg har sett noen gang - Bærearmer måtte byttes begge sider foran - strammehjul begynte å lage lyd på vei hjem - og litt småtteri til Tenkte at "jaja, dette er en gammel bruktbil med over 230.000km på telleren, kan ikke forvente all verden". Bilen kostet meg ca 60.000kr. Kjøpte deler for ca 10000kr og fikset alt selv. Nå er bilen i god stand Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nob Skrevet August 31, 2015 Forfatter Share Skrevet August 31, 2015 Takk for alle innspill. Kanskje det virkelig er jeg som er urimelig kresen, mtp på de andre små feilene. De er jo i bunn og grunn enkle å fikse på en kveld, såfremt alle delene ligger klart. Kjenner jeg bare irriterer meg grønn av det med olje lekkasje og forbruk. For han løy jo til meg, rett og slett. Jeg gjorde det klart at jeg har styrt unna biler som hadde 1L olje på 1000km selv om BMW forhandlerne mente i enkelte tilfeller at det er "normalt". Allikevel valgte han å si at bilen brukte langt mindre enn det og at det ikke var noen lekkasjer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet August 31, 2015 Share Skrevet August 31, 2015 Takk for alle innspill. Kanskje det virkelig er jeg som er urimelig kresen, mtp på de andre små feilene. De er jo i bunn og grunn enkle å fikse på en kveld, såfremt alle delene ligger klart. Kjenner jeg bare irriterer meg grønn av det med olje lekkasje og forbruk. For han løy jo til meg, rett og slett. Jeg gjorde det klart at jeg har styrt unna biler som hadde 1L olje på 1000km selv om BMW forhandlerne mente i enkelte tilfeller at det er "normalt". Allikevel valgte han å si at bilen brukte langt mindre enn det og at det ikke var noen lekkasjer! Lekkasjen ville du vel sett om du tittet under bilen ved prøvekjøring/besiktelse?! Og at bilen bruker litt mer olje enn hva selger sa er nok ingen grunn for å heve kjøpet. Skal man ha en bil fra 04 med 200,000km til 45,000kr bør man undersøke bilen nøye evt. ta med noen som kan sjekke bilen for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nob Skrevet August 31, 2015 Forfatter Share Skrevet August 31, 2015 (endret) Ja, jeg kan ikke mye om bil. Pleier å stole på de jeg kjøper av. Lærer først nå.. Jeg tittet under og det var noe som fikk meg til å mistenke oljelekkasje, det var ikke lett å se da det er sånn svær aluminiumsplate som dekker undersiden. Når jeg konfronterte selgeren med det sa han at det ikke var noe å bry seg om, at det var det som hadde samlet seg ila 200tusen km. Så naiv som jeg er stolte jeg på han.. Det er først når jeg fikk skrudd av den aluminiumsplaten og vist alt det som var vått at jeg innså at jeg ble lurt.. Jeg synes at når bilen bruker nesten en liter på 650 km så defineres ikke det som "noe olje forbruk" men som "jævla høyt olje forbruk". Tar jeg feil? Endret August 31, 2015 av Nob Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet September 1, 2015 Share Skrevet September 1, 2015 Man kan desverre ikke stole på noen lenger i dagens samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet September 1, 2015 Share Skrevet September 1, 2015 (endret) Etter din fremstilling ville jeg ha kontaktet selgeren for et lite prisavslag på grunn av oljelekkasjen. Sjekk først med et verkested hva det vil koste, om du ikke vil fikse det selv, og foreslå at selgeren dekker den andelen du mener tilsvarer så mye mer lekkasje det er enn det som ble informert om. Hvis den lekker 75 prosentpoeng mer, så dekker selgeren 75 prosent av reparasjonen. I og med at han angivelig er mekanikker/lærling, så bør han få mulighet til å utbedre mangelen selv. Altså ikke reparer skaden før du har snakket med ham. Endret September 1, 2015 av Basse Lusk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 1, 2015 Share Skrevet September 1, 2015 Ikke bare bør man la selger få muligheten til å rette eventuelle feil og mangler, men selger har faktisk rett til å få muligheten til å utbedre feil og mangler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nob Skrevet September 1, 2015 Forfatter Share Skrevet September 1, 2015 (endret) Han solgte bilen fordi han skulle studere til ingeniør i Tønsberg. Så tviler på at han har mulighet til å fikse det selv, men skader såklart ikke å prøve. Spiller jo ingen rolle hvordan det blir fikset sålenge det slutter å lekke og olje forbruket roer seg ned..Men jadda. Har forsøkt både å ringe og sende melding og forklare situasjonen, men ingen respons. Får vente og se til imorgen. Hva hadde dere gjort videre dersom vedkommende nekter å inngå dialog? Rett til forbruker ombundet da? Snakket med samme mekaniker som hjalp meg med å avdekke lekkasjen og han anslo ca 6 tusen for jobben. Rundt 3 timer + pakning og olje. Endret September 1, 2015 av Nob Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå