badsha Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 (endret) Har en 2012 model x5 e70 med 82.000 på telleren som jeg tenkte jeg skulle ta full service på, Startet med å bytte girkasseoljen selv om bilen girte helt fint, Ble overrasket hvor skitten longlife olja var samt hvor mye skit som lå i bunnpanna! Se mangnerene feks! Olja skal være lyse rød eller grøn, men var ingen av delene:) Har nå fått flusha girkassa fullstendig og skal si bilen føles helt ny på giringa! Endret September 4, 2015 av badsha Hpi reagerte på dette 1
Alpejohn Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Overasker meg at du ble overasket over at oljen så sånn ut etter 80 000 km .. RATS anbefalte bytte hver 60 000 km. Longlife olje er bare BS. Flott du bytter og tar vare på den!Jeg fikk bytta på min når den hadde gått ca 200 000 km, svart olje, men lukta ikke brent og BMW verkstedet sa at magnetene ikke hadde så mye dritt på seg heldigvis.
Hpi Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 (endret) Ja fant et bilde hos Automatgearservice i Bergen av en X5 med 89000km på telleren og den var også kullsvart. Virker som de anbefalte 60.000km er smart ja. De anbefaler helt ned i 40000-45000km ved hardt bruk. Her er 2011 X5 3.0D med ZF 8-trinns kasse og 89000km på telleren: Endret September 4, 2015 av Hpi badsha reagerte på dette 1
Otis Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Ser også at ZF selv sier 80-120kkm, men aldri senere enn 8 år på sine gir kasser: ZF automatic transmissions are filled with specially developed oils. At very high operating temperatures, the oil ages faster than under normal conditions. Depending on the driving style (e.g., many trips at high speeds or sporty driving), ZF recommends a transmission oil change every 80 000 to 120 000 km, or after 8 years at the latest. Ref
E.C. Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 ZF er ganske flinke på å gi detaljerte beskrivelser på hvordan man skifter olje, samt legge ut videoer. Det er definitivt tommel opp, skulle ønske at flere produsenter drev med det samme.
Hpi Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Ser ZF skriver at kassene er fylte med spesialutviklet olje.Slik var det også i sin tid med Esso LT71141 olja som ble spesielt utvikla som "lifetime" olje og brukt i bl.a GM 5L40E i E39, E46 og E53 diesel Men endel av egenskapene denne olja har er jo å kunne vare lenge, si la oss si at en ikke har bruk for disse "lifetime" egenskapene men vil ha den olja som smører best fordi en likevel bytter olja på f.eks 60.000km. Er da denne ZF spesialolja beste valg eller LT71141 for GM kassene? Noen som har noe formening om det? Jeg hadde min egen GM kasse til ombygging og forsterkning for et par år siden og den ble fylt opp med Mobil 1 SHC olje og ikke LT71141. SHC olja var den beste olja for min kasse sa de hos Automatgearservice og jeg skal opp i nærmeste fremtid for et oljeskift nå etter at olja nærmer seg 50.000km
E.C. Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 5HP18 som har vært på noen av de senere E34 og E36 har også hatt Esso LT71141 "lifetime"-olje. Jeg har den formeningen at de oljene som er offisielt godkjent for girkassen kombinert med fornuftig intervaller er veien å gå. Er de innenfor spec så er de innenfor spec, det er ingen i oljebransjen som gidder å levere produkter som overskrider spec, det er penger ut av vinduet. Lager man et produkt som er vesentlig bedre så får man godkjent det som noe som holder til høyere krav og tar seg betalt deretter.
Kjell Z3 Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 (endret) Jeg byttet olje og flushet kassen på min 634ci i Tyskland på 90.000 km, de anbefalte bytte av evighetsoljen hver 100.000 km. Kassen giret perfekt før oljeskift og selvsagt like bra etter flush/oljeskift, merket ingen forskjell. Det betyr at oljen ble byttet tidlig nok. Endret September 4, 2015 av Kjell 645ci (tidl. Z3) Petterv reagerte på dette 1
E.C. Skrevet September 5, 2015 Skrevet September 5, 2015 Trykk på linken Otis postet? Otis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå