Torkild Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Jeg har aldri intressert meg i og sette meg in i felger samt deres begrep.Prøvd å lete meg litt rundt på nett, men ble ikke lurere.Inpress (ET) osv..Tenkte så og sjekke hva det står i de felgene som fulgte med bilen som vinterfelger. Her finner jeg ikke noe ET noe sted. Se bilder under Dekk dim. på alle 4 hjul er som følger 225/60 R17 Den siste her vet jeg ikke om det er 28 eller 87 det egentlig står på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 IS er en forkortelse for det tyske ordet einpresstiefe, og er det samme som innpress, ET etc. Altså, disse er ET32. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Skrevet September 4, 2015 Forfatter Share Skrevet September 4, 2015 IS er en forkortelse for det tyske ordet einpresstiefe, og er det samme som innpress, ET etc. Altså, disse er ET32. Takk for kjapt svar har googlet meg ihjel etter hva IS på en felg betyr. Fikk en følese av at det kunne være det samme. Så 17x7 1/2 betyr da 17x7,5 ? Ser bmw sine 17" er 17x8 med ET30 Så vil disse dekkene og felgene passe bilen bra ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Det betyr at de er 7,5" brede ja. Uten at jeg har erfaring med verken nevnte bil eller felger vil jeg tro det går bra ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Skrevet September 4, 2015 Forfatter Share Skrevet September 4, 2015 (endret) Det betyr at de er 7,5" brede ja. Uten at jeg har erfaring med verken nevnte bil eller felger vil jeg tro det går bra ja. Takk igjen Har prøvd å søke litt rundt, med blandet hell. Utifra denne siden ser det bra ut, men jeg for feilvisning på speedo som er større avvik en hva bmw fleger/dekk hadde gitt. Sommer dekk (tatt utgangspunkt forran) er 245/45 R18 med ET 30 http://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=245-45-18X8ET30&wheel2=225-60-17X7.5ET32&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm Med flaks kansje noen andre har erfaringer / meninger Endret September 4, 2015 av Torkild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Når du har avklart at bredden og innpress stemmer noenlunde overens så er det egentlig bare å passe på at rulleomkretsen ikke avviker mer enn 5% fra originalt. Den originale rulleomkretsen er bl.a oppgitt i vognkortet, videre kan du bruke http://www.dekkalkulator.com/ for å sjekke om det er innenfor eller ikke. Ellers er det verdt å få med seg at rulleomkretsen skal ikke avvike mer enn 1% mellom front- og bakaksel om man har xDrive hvis man velger å gå for hjul med forskjellig dimensjon foran og bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Skrevet September 4, 2015 Forfatter Share Skrevet September 4, 2015 (endret) Når du har avklart at bredden og innpress stemmer noenlunde overens så er det egentlig bare å passe på at rulleomkretsen ikke avviker mer enn 5% fra originalt. Den originale rulleomkretsen er bl.a oppgitt i vognkortet, videre kan du bruke http://www.dekkalkulator.com/ for å sjekke om det er innenfor eller ikke. Ellers er det verdt å få med seg at rulleomkretsen skal ikke avvike mer enn 1% mellom front- og bakaksel om man har xDrive hvis man velger å gå for hjul med forskjellig dimensjon foran og bak. Iflg http://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=245-45-18X8ET30&wheel2=225-60-17X7.5ET32&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm og linken din havner jeg da på gode 4% så da er den delen sjekket ut også. Jeg har ikke x-drive, men det er 245/45 R 18 forran og 275/40 R18 bak. Burde alikevel gå bra. Er det noe annet jeg kan ha oversett her som gjør at det ikke er lurt og bruke dekkene/felgene? Dimisjon på bolter skruer, er det hva som står på felgen i det første bilde "ys1205" ? samme som 5x120? Ikke noe som skal tilsi at man må bruke sentreringsringer eller annet ? Endret September 4, 2015 av Torkild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Ser ut som F10 har også navdiameter på 72.5 som en del andre bmw'er, men boltene er m14 og ikke m12. Ellers er det greit å sjekke at boltene går inn minst 6 runder, men samtidig ikke blir for lange. Har opplevd at mine originalbolter ble for lange på et felgsett jeg hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Originalt er det 225/55/17 dekk på 8x17 ET30 felger på f10, så de du har kommer ikke fra en f10. Uten å ha sjekket, tipper jeg de kommer fra en X3. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Originalt er det 225/55/17 dekk på 8x17 ET30 felger på f10, så de du har kommer ikke fra en f10. Uten å ha sjekket, tipper jeg de kommer fra en X3.Du kunne kjøpe F10 med 245/45-18 og 275/40-18. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Du kunne kjøpe F10 med 245/45-18 og 275/40-18. Ja, er klar over det, men siden her var snakk om 17" så oppga jeg kun spesifikasjonene til 17". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Ja, er klar over det, men siden her var snakk om 17" så oppga jeg kun spesifikasjonene til 17".Ser nå at jeg misforsto deg. Sorry! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Skrevet September 5, 2015 Forfatter Share Skrevet September 5, 2015 Vet de ikke er orginale til bilen, derav spørsmålet rundt om de passer eller enda mer relevant, er det bra for bilen, altså trygt med tanke på slitasje og ikke minst sikkerhet? Setter også stor pris på kunnskapen mange av dere har på området. Har liksom aldri helt vært super intressert i felger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Siden innpresset bare er 2mm "mer inn" enn orginale 17" felger så kan jeg ikke skjønne at det ikke skulle passe. Synes personlig 225/60/17 dekk blir veldig ballong, men har sett andre f10 med et hakk for store dekk så de skal ikke to borti noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Skrevet September 7, 2015 Forfatter Share Skrevet September 7, 2015 Siden innpresset bare er 2mm "mer inn" enn orginale 17" felger så kan jeg ikke skjønne at det ikke skulle passe. Synes personlig 225/60/17 dekk blir veldig ballong, men har sett andre f10 med et hakk for store dekk så de skal ikke to borti noe. Da går vi for det en så lenge. Ser det for dumt ut, for en heller bite i det å kjøpe noen nye som passer bilen. Ser jo at GS har en fin kampanje her: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-f10-sedan-520d/dekk_og_felg-felgpakker_vinter-18/felgpakke_gs_split_18_m_245_45_18_continental_piggfritt_f070_f101007__2209337 Men, må en da ha ekstra dekk-trykk sensor?! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå