STiX Skrevet September 9, 2015 Share Skrevet September 9, 2015 (endret) Hei litt info først: 1993 325i cab med manuell gir. Har hatt bilen ett par år og den har vært litt kranglete i perioder særlig vinter og ved mye regnvær. Ved start av kald motor tenner den bare på fem sylindre, men den siste slenger seg på etter 10-20 sekunder. Den drar også noe ugjevnt, særlig på lave turtall. Rett før helga (etter mye regnvær) tente den bare på fem igjen, men denne gange ble det ikke noe forbedring slik som tidligere. Åpnet panseret og kikka rundt, mye fuktighet og oppsamling av vann flere steder så jeg lot den gå nesten 5 minutter for å bli varm og tørke opp. Oppdaget at det kom røyk fra plastdekselet over coilene og stoppet motoren. Åpnet opp og fant fort fram til coil nr 2 som var mye varmere enn resten, tok den opp og så at den hadde smelta, så ut som popcorn på den ene siden under. Har nå bytta coilen og sjekka pluggene, men nå tenner den ikke på sylinder 2. Håper noen der ute sitter med kunnskapen jeg mangler om hva som skal sjekkes og hvordan for å finne feilen Takker for svar Stian Endret Oktober 7, 2015 av STiX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 9, 2015 Share Skrevet September 9, 2015 Kan det være at det har vært så varmt der så loddinger i kontakten er ødelagt. Dvs at det rett og slett er brudd i kontakten til coilen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STiX Skrevet September 24, 2015 Forfatter Share Skrevet September 24, 2015 Kan det være at det har vært så varmt der så loddinger i kontakten er ødelagt. Dvs at det rett og slett er brudd i kontakten til coilen... Takk for svar, tok sin tid men nå har jeg fått sjekka litt mer. kontakten er fin og hel, det samme er ledningene så langt jeg kommer til oppå motoren. Virker som om det er en kortslutning på den ene ledningen som går til den kontakten ett sted lengre inn i bilen. Neste steg er vel da å spore denne ledningen.. forhåpentligvis uten å måtte demontere hele bilen :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet September 24, 2015 Share Skrevet September 24, 2015 gjør en veldig lett ting først, kryssbytt plugg på cyl 1 og 2, hvis bilen har gått med deff coil så kan pluggen ha surna skikkelig, rett og slett blitt ødelagt, selvom den ser tilsynelatende grei ut. så ser du om symptoma flytter seg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STiX Skrevet September 24, 2015 Forfatter Share Skrevet September 24, 2015 gjør en veldig lett ting først, kryssbytt plugg på cyl 1 og 2, hvis bilen har gått med deff coil så kan pluggen ha surna skikkelig, rett og slett blitt ødelagt, selvom den ser tilsynelatende grei ut. så ser du om symptoma flytter seg ikke. vil ikke tenningstidspunkt bli feil på begge coilene da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STiX Skrevet September 24, 2015 Forfatter Share Skrevet September 24, 2015 vil ikke tenningstidspunkt bli feil på begge coilene da? Ops, leste litt feil der! bytt plugg og ikke ledning Har allerede prøvd det, stadig sylinder nr 2 som ikke vil selv om jeg prøver med de andre pluggene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tonyku Skrevet September 24, 2015 Share Skrevet September 24, 2015 Da ville jeg tatt en kompresjonstest. Min har begynt sånn den og. Fuel cut of syl 2. Stopp og start så fungerer den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Har du forsøkt å bruke diagnose verktøy på den? Tipper det ligger noe der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STiX Skrevet Oktober 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2015 Hei igjen, takk for forslag! jeg har hatt lite tid til feilsøking og siden jeg mangler endel utstyr så tok jeg kontakt med et lokalt verksted. De har kikka på den og funnet ut at det er hjernen som er gåen. Tidligere eiere har chippet den og ikke vært nøye nok med å tette igjen boksen så det har kommet fuktighet inn i den. Nå er jeg på jakt etter en "ny" hjerne som ikke koster mer enn bilen og i den sammenheng lurer jeg på om det er mulig å ta en hjerne fra en tilsvarende bil (eller bil med samme motor, M50B25) Regner med at startsperra blander seg inn her også...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 (endret) Det skal gå bra med hjerne(DME), EWS(startsperre), tenningslås og nøkler fra samme bil. Og som samsvarer med motortypen din. Om det er mulig å reprogrammere en tilfeldig hjerne(DME) i denne årgangen kan hende. Det er jeg sikker på andre her inne vet noe om....? Endret Oktober 7, 2015 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 (endret) Hadde akkurat samme problem jeg også etter en motorvask en gang! Ene utgangen på hjernen var brent. Ny hjerne og coiler så var bilen bedre enn noengang Er det siemens eller bosch hjerne på denne? Jeg fikk tak i en med samme delenr bare. Var ikke noe startsperre på min iaff. Hvilken type nøkkel har du? De tynne flate trur jeg ikke har sperre iaff. Mener sperre ble vanligere på nyere modeller. Endret Oktober 7, 2015 av space-ace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Du kan kjøpe en hjerne som har startsperra kodet vekk, muligens må du kutte en kabel bak hanskerommet i tillegg. Eventuelt kan du bruke en hjerne + startsperre fra en annen bil med lik motor. Da har du alternativet som MrBrum nevner med å bytte tenningslås og nøkler, eller enda greiere: flytte transpondere fra medfølgende nøkler over til dine nøkler, så slipper du å ha en annen nøkkel til dørene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STiX Skrevet Oktober 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2015 (endret) Det skal gå bra med hjerne(DME), EWS(startsperre), tenningslås og nøkler fra samme bil. Og som samsvarer med motortypen din. Om det er mulig å reprogrammere en tilfeldig hjerne(DME) i denne årgangen kan hende. Det er jeg sikker på andre her inne vet noe om....? Tenkte meg at det var en av løsningene ja men dette virker som både mye jobb og penger? Er startsperre (EWS?) en egen kontrollboks? hvor finner jeg eventuellt den? Hadde akkurat samme problem jeg også etter en motorvask en gang! Ene utgangen på hjernen var brent. Ny hjerne og coiler så var bilen bedre enn noengang Er det siemens eller bosch hjerne på denne? Jeg fikk tak i en med samme delenr bare. Var ikke noe startsperre på min iaff. Hvilken type nøkkel har du? De tynne flate trur jeg ikke har sperre iaff. Mener sperre ble vanligere på nyere modeller. Det høres lovende ut! Jeg har to nøkler, en tynn (gammeldags) og en litt tjukkere med lys i. Er det da ikke startsperre? Bilen står på verkstedet så jeg får ikke sjekka hjernen før imorra. Er det mange forskjellige typer av disse? *Edit - Nr på hjernen er 0 261 200 413* Du kan kjøpe en hjerne som har startsperra kodet vekk, muligens må du kutte en kabel bak hanskerommet i tillegg. Eventuelt kan du bruke en hjerne + startsperre fra en annen bil med lik motor. Da har du alternativet som MrBrum nevner med å bytte tenningslås og nøkler, eller enda greiere: flytte transpondere fra medfølgende nøkler over til dine nøkler, så slipper du å ha en annen nøkkel til dørene. Jeg er for de enkle alternativene her Hvor får man kjøpt eller kodet om hjernen? Håper det går an å skaffe brukt siden nyprisen er mer enn 2 månedslønninger (student) Endret Oktober 8, 2015 av STiX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå