Kennethe34 Skrevet September 29, 2015 Skrevet September 29, 2015 forstår det slik at du jobber på BMW? jeg kontaktet Bavaria i Stavanger i juli, tilfeldigvis den dagen den tidligere aksjonen gikk ut og de ventet på en ny. Er det denne aksjonen du kjenner til? Jeg fikk "ingen aksjon" på min bil/VIN da jeg spurte om den nye aksjonen som kom sentralt fra BMW. Nå skal det sies at min bil er produsert 09/09, så regner med den er derfor den faller utenfor. Er det VIN-avhengig hvilken bil de sjekker, siden det "kun" er omtrent samtlige med N47 før 09? Er VIN avhengig ja, har ikke sett aksjonen på noen biler produsert i 09 eller nyere. KRapp: Med den tekniske aksjonen har Bmw innrømmet at det har vært en feil med registerkjedet på en original motor, når de har innrømmet en "feil" på biler de har produsert må de dekke denne uavhengig av tuning o.l For å ta ett eksempel om hvor seriøst de tar disse aksjonene/tilbakekallingene var det for ca ett år siden en som fikk dekt en ny motor til sin 04 116i med 120.000km. På denne hadde registeret hoppet over. Grunnen til at det ble dekt var at det tidligere hadde vært en teknisk aksjon på å bytte kjedestrammeren på denne motoren (innrømmelse av feil på registeret). Dermed dekte Bmw reparasjonen. Man skal få aksjonen dekt selv om bilen er tunet, er det noen som sier det ikke blir dekt er det rett og slett fordi de ikke vet bedre. Når en N47 kan rasere og strekke registeret helt original, rolig kjørt og fulgt serviceintervaller, så blir det ikke noe verre med tuning. Hvem hos "Bmw sentralt" er det du har snakket med? Forveksler du goodwill/garanti med tekniske aksjoner? Tror du Bmw hadde nektet å betale for å bytte +kabeldeksel på en E60 om det hadde f.eks vært montert +kabel til stereoanlegg på det aktuelle punktet? And-reas reagerte på dette 1
m5_klaus Skrevet September 29, 2015 Forfatter Skrevet September 29, 2015 Fikk kjørt på bilia i dag. Etter de hadde målt kom de fram til å bytte ''alt'' sa han. Jeg fikk høre de måtte ut med motoren. Må ha bilen i 3 dager. Tar kontakt med TRF
Øyvind L. Skrevet September 29, 2015 Skrevet September 29, 2015 Hei. \\ Har nylig kjøpt meg en 120d manuell 177hk. Gått 100.000 km. Det jeg ønsker å gjøre er å ''trimme'' bilen mer enn bare chip eller programmering. Som feks, åpent luftfilter, fjerne dpf, egr, swirl flaps, større IC, kanskje turbo bytte og programmering i benk... Lest å hørt noe her og der om forskjellige firmaer men ikke blitt noe klokere på hvem jeg skal kontakte. Er det noen her som driver med sånt, eller om noen har erfaringer eller vet om noen som skal være bra? Setter veldig pris på litt hjelp her. Send en PM eller en epost til TRF-Racing her på forumet. Da får du et kikkelig svar og ikke bare masse annet piss. TRF er nok den som mest kunnskap om BMW diesel på forumet. Har selv fått omprogramert min E87 av TRF-Racing og han kan anbefales på det varmeste..
quandt1960 Skrevet September 30, 2015 Skrevet September 30, 2015 Er VIN avhengig ja, har ikke sett aksjonen på noen biler produsert i 09 eller nyere. KRapp: Med den tekniske aksjonen har Bmw innrømmet at det har vært en feil med registerkjedet på en original motor, når de har innrømmet en "feil" på biler de har produsert må de dekke denne uavhengig av tuning o.l For å ta ett eksempel om hvor seriøst de tar disse aksjonene/tilbakekallingene var det for ca ett år siden en som fikk dekt en ny motor til sin 04 116i med 120.000km. På denne hadde registeret hoppet over. Grunnen til at det ble dekt var at det tidligere hadde vært en teknisk aksjon på å bytte kjedestrammeren på denne motoren (innrømmelse av feil på registeret). Dermed dekte Bmw reparasjonen. Man skal få aksjonen dekt selv om bilen er tunet, er det noen som sier det ikke blir dekt er det rett og slett fordi de ikke vet bedre. Når en N47 kan rasere og strekke registeret helt original, rolig kjørt og fulgt serviceintervaller, så blir det ikke noe verre med tuning. Hvem hos "Bmw sentralt" er det du har snakket med? Forveksler du goodwill/garanti med tekniske aksjoner? Tror du Bmw hadde nektet å betale for å bytte +kabeldeksel på en E60 om det hadde f.eks vært montert +kabel til stereoanlegg på det aktuelle punktet? BMW Sverige som forøvrig håndterer goodwill blant annet på vegne av Skandinavia. Så på mail med BMW Norge AS og med BMW Tyskland. Kan forsåvidt være jeg ikke har peiling og jeg jobber ikke for BMW men regner med de jeg fikk beskjed av har det. Finner forøvrig svaret logisk nok, om det er slik du sier så er det vel bare for folk å kjøre på med andre tuningmetoder. Grunnen var at jeg vurderte vanlig plug and play chip mot M performance til BMW med blant annet bedre kjøler. Der spurte jeg spesifikt om hvordan det forholder seg med garanti og evt saken med registeret. Ønsker ikke spekulere mer i dette, håper du forstår poenget mitt at det ikke er hvem som har rett eller feil men at hver og en bør sjekke dette skriftlig med sitt BMW verksted før de kjører på med tuning. Med BMW Performance vet jeg 100% at du beholder alle rettigheter som om bilen ikke hadde vært tunet. Du forkorter levetiden til kjedet betraktelig jo mer du tar ut av motoren ift hva den er orginalt hadde i effekt. Affected vehicles: All BMW diesel vehicles Note: In principle, the same thing also applies to spark-ignition engines and for all other tuning issues. Procedure: Please make sure that this information reaches all members of staff in the service and sales departments. The customers of diesel vehicles should be informed about the situation described above during sales discussions and if any interest is shown. Our advice is to use the enclosed customer information sheet. Please refer to Enclosure. Warranty and goodwill claims should be rejected immediately if there is any suspicion of chip tuning. If tuning is performed despite these warnings, this information, together with the vehicle identification number and the extent of tuning should be sent to BMW AG, Dept. VS-31 or VS-13 for the German market.
Kennethe34 Skrevet Oktober 1, 2015 Skrevet Oktober 1, 2015 Poenget mitt er at tekniske aksjoner og goodwill/warranty er to svært forskjellige ting og det ligger dermed forskjellige kriterier til grunn for hver av de. I denne sammenheng er din bil totalt irrelevant da det ikke ligger en teknisk aksjon inne på den. CrZyWiz reagerte på dette 1
Netlandet Skrevet Oktober 1, 2015 Skrevet Oktober 1, 2015 Har en original Hartge boks til denne motoren om det er interessant Komplett plug & play med bruksanvisning, kostet 18 000kr ny. Tar ut 209hk/415nm. Har selv brukt den på min 120d og det var STOR forskjell. Toppfart på 250 km/t og 0-100 på 7,2 sekunder målte jeg. Ta kontakt på tlf 97077741 om du er interessert Mvh Thomas
m5_klaus Skrevet Oktober 4, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2015 Hei takk for tilbudet. Men frister å hente ut litt mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå