Gå til innhold

Tuning av BMW 120d manuell 177hk

m5_klaus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

\\

Har nylig kjøpt meg en 120d manuell 177hk. Gått 100.000 km.

Det jeg ønsker å gjøre er å ''trimme'' bilen mer enn bare chip eller programmering. Som feks, åpent luftfilter, fjerne dpf, egr,  swirl flaps, større IC, kanskje turbo bytte og programmering i benk... 

Lest å hørt noe her og der om forskjellige firmaer men ikke blitt noe klokere på hvem jeg skal kontakte. 

Er det noen her som driver med sånt, eller om noen har erfaringer eller vet om noen som skal være bra?

Setter veldig pris på litt hjelp her. 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp BMW Performance kit til bilen, koster deg ca 18k ferdig montert så får du garanti på jobben og. Gir deg ca 204 gamp og 400Nm dreiemoment eller hva det var.

Du kan lese mer om det på hjemmesiden til bmw. bmw.no

Ikke noe vits å betale så mye når bilen er utenfor garanti tiden. Det føler jeg er bortkastet penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vits å betale så mye når bilen er utenfor garanti tiden. Det føler jeg er bortkastet penger...

Grunnen til at jeg anbefaler det er grunnet problemer med N47 motoren som du har. Noen serienumre er utsatt for feil på kjedet som kan gjøre at det strekker seg, hopper av eller ryker. Om du trimmer bilen utenom BMW kan du glemme noen form for hjelp fra BMW uten å punge ut selv.

Om du kjøpet orginal BMW performance vil du beholde den utvidede kampanjen BMW har  på disse motorene det er jeg sikker på. Hør gjerne med BMW selv. Uansett, det jeg vet helt sikkert er at om du trimmer utenom BMW så vil de ikke ta det på kampanjen om det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg anbefaler det er grunnet problemer med N47 motoren som du har. Noen serienumre er utsatt for feil på kjedet som kan gjøre at det strekker seg, hopper av eller ryker. Om du trimmer bilen utenom BMW kan du glemme noen form for hjelp fra BMW uten å punge ut selv.

Om du kjøpet orginal BMW performance vil du beholde den utvidede kampanjen BMW har  på disse motorene det er jeg sikker på. Hør gjerne med BMW selv. Uansett, det jeg vet helt sikkert er at om du trimmer utenom BMW så vil de ikke ta det på kampanjen om det skulle skje noe.

Uenig i det du sier der. Eier at et veldig kjent tuning firma hadde trimmet sin n47 motor og kjedet røyk. Han betalte ingenting for den jobben. Så man må ikke ha BMW tuning for å få det dekket. Og ja jeg vet veldig godt om det problemet med at kjede ryker på N47. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i det du sier der. Eier at et veldig kjent tuning firma hadde trimmet sin n47 motor og kjedet røyk. Han betalte ingenting for den jobben. Så man må ikke ha BMW tuning for å få det dekket. Og ja jeg vet veldig godt om det problemet med at kjede ryker på N47. 

Det strider med BMWs sine interne retningslinjer noe som står svart på hvit på alle serier med N47 motoren. Finnes i TIS. 

Når BMW verkstedet skal få refundert reparasjonen av BMW sentralt i Skandinavia (Sverige) kan de glemme en refusjon om BMW sentralt blir gjort kjent med at bilen er trimmet utenom BMW sitt performance programm. Har gjort det samme på min og kjenner retningslinjen her veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det strider med BMWs sine interne retningslinjer noe som står svart på hvit på alle serier med N47 motoren. Finnes i TIS. 

Når BMW verkstedet skal få refundert reparasjonen av BMW sentralt i Skandinavia (Sverige) kan de glemme en refusjon om BMW sentralt blir gjort kjent med at bilen er trimmet utenom BMW sitt performance programm. Har gjort det samme på min og kjenner retningslinjen her veldig godt.

På tilbakekalling (teknisk aksjon) har det ingenting å si om bilen er tunet. På garanti eller goodwill blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tilbakekalling (teknisk aksjon) har det ingenting å si om bilen er tunet. På garanti eller goodwill blir det noe helt annet.

Dette er goodwill fra BMW sin side og ingen tilbakekalling, hvor har du det fra? Tilbakekallinger er som regel kun hvis det har med sikkerhet å gjøre e.l og BMW har ingen offisiell tilbakekalling på N47 motoren. Følger med på dette jevnt og trutt via tyske KBA som er ansvarlig for å formidle tilbakekallinger eller initiere de. Det er det tyske biltilsynet. Om BMW eller andre produsenter har en tilbakekalling inne vil det dukke opp her. Eneste oppfordring tiltilbakekalling mot BMW for 3 serien er mot elektronikken på servotronic/ele servo men der har BMW ikke foretatt seg noe. Den har vært kjent siden 2012. BMW Norge kjenner ikke til det eller vil ikke uttale seg.

Spør BMW selv om de dekker noen garanti eller tilbakekalling om du tuner bilen utenfor BMW sitt programm. De tilbakekaller bilen slik de leverte den fra seg til markedet og ikke tunet. Om den er tunet må det være BMW sitt eget program. 

https://www.kba-online.de/gpsg/jsp/gpsg1.jsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil, jeg jobber med dette daglig.

Det er en tilbakekalling/ teknisk aksjon som sier at registeret skal kontrolleres/byttes ved neste verkstedbesøk på omtrent samtlige N47 før 2009.

Ok er med på det er en aksjon fra BMW. Hver bil skal ha en evt. aksjon inne på det gitte vin, kjenner det relativt godt.

Men er ikke helt med på at BMW sentralt vil godkjenne en refusjon fra et autorisert BMW verksted om en reparasjon på slitt kjede eller stramming hvis bilen er tunet utenfor BMW sitt program eller andre BMW ikke anerkjenner. I såfall er praksisen forskjellig fra verksted til verksted. Det kan selvfølgelig hende jeg tar feil men det er det jeg har fått beskjed fra BMW sentralt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil, jeg jobber med dette daglig.

Det er en tilbakekalling/ teknisk aksjon som sier at registeret skal kontrolleres/byttes ved neste verkstedbesøk på omtrent samtlige N47 før 2009.

forstår det slik at du jobber på BMW? jeg kontaktet Bavaria i Stavanger i juli, tilfeldigvis den dagen den tidligere aksjonen gikk ut og de ventet på en ny. Er det denne aksjonen du kjenner til? Jeg fikk "ingen aksjon" på min bil/VIN da jeg spurte om den nye aksjonen som kom sentralt fra BMW. Nå skal det sies at min bil er produsert 09/09, så regner med den er derfor den faller utenfor.

Er det VIN-avhengig hvilken bil de sjekker, siden det "kun" er omtrent samtlige med N47 før 09?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om trådstarter blir noe klokere av diskusjonen deres.. :-s

Helt vanlig etter "jåleriet" til KRapp. Mye tekst, lite vettig.

Til TS, få kjørt aksjonen du. Deretter tar du kontakt med TRF, som lager oppsett til budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...