chrisj Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Hei. Bilen har begynt å stige rett over halveien uten stopp på temp måleren og fortsetter opp helt til man stopper bilen. Byttet først termostat, og deretter vannpumpe, og har fortsatt samme problemet. Nå ser jeg at den elektriske kjølevifta har slutta og gå, og får høre litt forskjellige meninger. Noen sier den skal gå hele tiden og det bare har med AC og gjøre. Andre mener det er nødvendig at den går for å hindre bilen i og overopphete seg. Hva annet kan det evt. være? Og etter den har blitt litt varm og jeg skrur den av og på igjen går den veldig slapt, venter til den er kald igjen så er den helt fin. Så om man kan forhindre at den overstiger normal temp så skal den jo være fin, men lurer da på. Hvor begynner jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Viskosevifta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Hvis du kjøret i normal hastighet og den går varm så har det fint lite med vifta å gjøre. Om vannpumpa og termostaten er nye har du antaglivis luftet for dårlig. Symptomet på det er at varmeapparatet ikke blåser varmt enda bilen koker. Mariuse34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Den elektroniske viften er i utgangspunktet kun for ac, men den starter også når motoren blir for varm. Altså over normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 (endret) Sjekk den elektriske hjelpepumpen. Det skal dure i motorrommet når tenningen er på. (når motoren er stoppet) For det er en elektrisk pumpe i tillegg til den mekaniske. Du kan ha fått delvis tett kjølesystem hvis den elektriske hjelpepumpen har vært defekt lenge. Var kjølevæske nivået lavt når den ble varm? Edit: Husk også at ved lufting må tenningen være på slik at den elektriske pumpen går. Og lufteskruene må være oppe. Endret Oktober 9, 2015 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisj Skrevet Oktober 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2015 Sjekk den elektriske hjelpepumpen. Det skal dure i motorrommet når tenningen er på. (når motoren er stoppet) For det er en elektrisk pumpe i tillegg til den mekaniske. Du kan ha fått delvis tett kjølesystem hvis den elektriske hjelpepumpen har vært defekt lenge. Var kjølevæske nivået lavt når den ble varm? Edit: Husk også at ved lufting må tenningen være på slik at den elektriske pumpen går. Og lufteskruene må være oppe. Skal sjekke om det er noe lyd der. Kjølevæske nivået har vært på topp, har også luftet ordentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisj Skrevet Oktober 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2015 Den elektroniske viften er i utgangspunktet kun for ac, men den starter også når motoren blir for varm. Altså over normalt. Den starter ikke i det hele tatt, så da kan vel dette være grunnen til at bilen ikke holder temp vel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Ting som ofte skaper temptrøbbel er som nevnt luftbobler. Byttet du vannpumpe og så kom problemet eller omvendt? Er det nok kjølevæske? Koker på tomgang eller uansett hastighet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Den elektroniske viften er i utgangspunktet kun for ac, men den starter også når motoren blir for varm. Altså over normalt. Den starter ikke i det hele tatt, så da kan vel dette være grunnen til at bilen ikke holder temp vel? Det er ikke den som er årsaken til at motoren blir varm. Husk at den viften, og den pumpen jeg snakker om er to forskjellige deler. Den viften som Otis nevner er bare en nødløsning hvis motoren blir varm. Motoren skal til vanlig ikke være avhengig av den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisj Skrevet Oktober 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2015 (endret) Ting som ofte skaper temptrøbbel er som nevnt luftbobler. Byttet du vannpumpe og så kom problemet eller omvendt? Er det nok kjølevæske? Koker på tomgang eller uansett hastighet? Har ikke blitt noe bedre etter lufting.. I starten var det bare på tomgang. Da byttet jeg fra vann til kjølevæske, og tok et par turer uten problemer. Så kom problemet tilbake, da byttet jeg termostat. Det hjalp ingenting. Virket ikke som det var noe sirkulasjon i vannet, så byttet vannpumpe. Nå er det vann igjennom, men den blir fortsatt like fort varm. Samme om jeg kjører eller står stille. Det er ikke den som er årsaken til at motoren blir varm. Husk at den viften, og den pumpen jeg snakker om er to forskjellige deler. Den viften som Otis nevner er bare en nødløsning hvis motoren blir varm. Motoren skal til vanlig ikke være avhengig av den. Ok, skal sjekke ut med denne pumpen, men en nødløsning på at motoren ikke blir varm hadde vært veldig fint nå. Det er kanskje ikke det som er årsaken, men det vil bli bedre av å bytte den mener du? Vil uansett ha AC anlegget i orden så bytter nok den. Om pumpen durer, vifta går, og den fortsatt blir varm. Kan det bare være lufte feil da? Endret Oktober 9, 2015 av chrisj Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Om motoren blir for varm nå i disse tider så er det noe grunnleggende feil med motoren eller luft i systemet. Den ac vifta hjelper kun på nedkjøling når motoren blir meget varm, som sjeldent oppstår om du ikke kjører med henger på 2 tonn igjennom death Valley på det varmeste tidspunktet. Ja, det er satt på spissen. Men ja, den ac vifta må være ok før ac faktisk vil virke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisj Skrevet Oktober 14, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2015 Men ja, den ac vifta må være ok før ac faktisk vil virke. Nå fungerer AC varmen, men vifta står fortsatt stille. Har bestilt ny vifte uansett, så bytter den ut så den ihvertfall kan hjelpe til om det skulle bli krise varmt. Husk at den viften, og den pumpen jeg snakker om er to forskjellige deler. Hører ingen lyd fra noe pumpe når jeg skrur på tenningen, men den blir ikke varm lenger Hei. Har nå bestilt vifte, men det rareste er at vifta mi fortsatt ikke går, men luftet kjølesystemet på nytt. Ikke noe sånn hokuspokus lufting som alle snakker om, men helt normal lufting. Etter dette ble den ikke varm lenger, og AC apparatet fungerer som det skal. Kanskje greit og bytte vifta selvom ac fungerer, om vifta også skal hjelpe til og kjøle ned i verste tilfeller.(?) Bilen mistet også kraft på et par sylindere imens den ble for varm. Da ville den nesten ikke gå. Om jeg ventet til den ble kald igjen, og skrudde på igjen da gikk den på alle igjen. Nå blir den ikke varm lenger, men nå går alle sylindere, men den går veldig dårlig. Skal prøve og bytte plugger i morgen, og da satser vi på at alt er i orden. Hvis ikke så hører dere vel fra meg. ps: er det noen som vet om en E39, da jeg trenger et par smådeler til. Hyl ut om noen har: - Ballast (xenon) h. foran - ABS/ASC sensor h. bak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 14, 2015 Share Skrevet Oktober 14, 2015 Det er ikke sikkert det er defekt AC vifte, det kan også være kabelbrudd til vifta. AC vifta går jo kun om det er veldig varmt ute og du står på tomgang eller kjører sakte. Sålenge det er kaldt ute og du ikke ber om for kald luft inni bilen er vifta i ro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 14, 2015 Share Skrevet Oktober 14, 2015 Men den mekaniske vifta, som sitter på vannpumpa med en viskosekobling, er den med rundt når motoren blir varm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisj Skrevet Oktober 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2015 (endret) Men den mekaniske vifta, som sitter på vannpumpa med en viskosekobling, er den med rundt når motoren blir varm? Den ser ut til å gå uansett. Det er ikke sikkert det er defekt AC vifte, det kan også være kabelbrudd til vifta. AC vifta går jo kun om det er veldig varmt ute og du står på tomgang eller kjører sakte. Sålenge det er kaldt ute og du ikke ber om for kald luft inni bilen er vifta i ro. Jeg kjørte AC på full varme både på tomgang og ved kjøring, men den sto fortsatt stille. Bestilt er bestilt, så bytter den om det blir noe mer problemer. Endret Oktober 15, 2015 av chrisj Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå