Gå til innhold

E53 4.4 vs Cayenne S vs (RX400h)


BingoBonzo
 Share

Anbefalte innlegg

Skal ha meg en godt brukt bensin suv/sav og har foreløpig landet på 2,5 kandidater. Med 2,5 mener jeg at kona har satt foten ned for RX400h siden hun ikke liker utseendet. Hun vil aller helst ha E53, mens jeg lefler litt med Cayenne..

 

Litt bakgrunn; har alltid kjørt BMW (tidligere biler har vært E39, E61, E91, F01) og har nå bestilt oss I3. Nå ønsker jeg en eldre suv/sav for litt daglig småkjøring + plass til familien og utstyr til ski- og slalombakker. Budsjett er under 300K.

 

Er klar over at denne typen biler med en del km og år baken vil ha et kostnadsnivå mtp service og reparasjoner, penger blir satt av for dette, men er opptatt av at det ikke blir for mye. Drivstofforbruk i denne sammenhengen/sammenligningen er uinteressant for min del.Vi snakker om biler fra 2003-2007 sånn cirka.

 

Cayenne scorer bra på tester rundt lite feil, men har kanskje veldig dyre servicekostnader?

E53 er jo den gamle kongen, men har muligens slitt med en del feil på de tidligere modellene?

 

Erfaringer tas i mot med åpne armer, skal se på en Cayenne S + en E53 i morgen for prøvekjøring, kommer selvfølgelig med tilbakemelding på dette!

 

Er det ting som jeg bør være ekstra påpasselig på når det gjelder disse bilene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du alltid har kjørt BMW så synes jeg du skal fortsette med det, med ett budsjett på 300 000 kr får du en veldig god X5 4,4 facelift. Har har om mye stygge regninger på havarerte girkasser og gåen luftdemping på Cayenne, fæl å se på er den også. E53 er enkel og solid, for ikke å snakke om veldig tidløs i designet.

Liker forøvrig at du skal kjøpe elbil og ha bensinsluker SUV ved siden av, er sånn det skal være ;) Vi har selv to BMWer i tillegg til en kjønnsløs elbil (E-Up), bare for å demonstrere at jeg ikke er miljøvennlig pga elbilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du alltid har kjørt BMW så synes jeg du skal fortsette med det, med ett budsjett på 300 000 kr får du en veldig god X5 4,4 facelift. Har har om mye stygge regninger på havarerte girkasser og gåen luftdemping på Cayenne, fæl å se på er den også. E53 er enkel og solid, for ikke å snakke om veldig tidløs i designet.

Liker forøvrig at du skal kjøpe elbil og ha bensinsluker SUV ved siden av, er sånn det skal være ;) Vi har selv to BMWer i tillegg til en kjønnsløs elbil (E-Up), bare for å demonstrere at jeg ikke er miljøvennlig pga elbilen :P

Samme her, Nissan Leaf og BMW645. God kombinasjon. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagens prøvekjøring fullført!
 

Det ble kjørt 1 stk E53 4.4 + 2 stk Cayenne (250HK, dessverre klaffet det ikke med 340HK).

 

E53 (sports-understell):

  • Herlig motor og vannvittig lyd, bilen så også veldig bra ut, norsk bil med en eier, alle servicer
  • Dessverre mye stylte og badekar følelse i svinger, mer enn det jeg hadde regnet med
  • Fikk i løpet av 30 minutter to Check-Control meldinger, den ene var lite olje (oljeskift er gjort for
    3-4 uker​ siden) og den andre var Self-levelling suspension deactivated (ukjent hvorfor)
  • Så vi gikk derfra med ikke helt topp inntrykk

Cayenne 1:

  • USA import, meget lite utstyr (helt basic, uten PDC, klima osv)
  • Så meget bra ut
  • Tight og fin, betraktelig bedre kjøreegenskaper enn E53, selvfølgelig litt badekar følelse her også
    (det er jo tross alt suv), men god å kjøre
  • Første gangen i Porsche for min del, positivt!
  • God motor, har greit med HK, men ikke overflod

Cayenne 2:

  • Tysklands import, litt mer utstyr som Navi, stor hifi, PDC, klima og litt annet tjafs
  • Så også bra ut, kun mindre handlevognmerker
  • Meget tight og fin, kanskje hakket strammere enn Cayenne 1 (de har samme fjæringssystem)
  • Litt lyd fra hjullager og en defekt PDC sensor, begge skal byttes før salg
  • God motor, har greit med HK, men ikke overflod

Kjapt oppsummert; Cayenne seiler opp som en god og p.t. bedre kandidat enn E53. Kan jo også bli spennende å
prøve en ​V8 Cayenne som jeg håper å få gjort snart.

 

post-64950-0-53044600-1444501859_thumb.j

post-64950-0-07474700-1444501881_thumb.j

post-64950-0-56620800-1444501923_thumb.j

post-64950-0-49408300-1444501943_thumb.j

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otis: Du har nok rett, jeg synes E53 ser eldre ut på veldig mange områder, både innvendig og utvendig. Cayenne virker som hakket mer moderne bil.

For meg er bagasjerom og plass viktig, der er Cayenne mye bedre enn E53.

 

E53 virker, utifra dagens prøvekjøring, som hakket eldre og mindre kjørevillig enn Cayenne som jeg testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ser du på preface E53 når budsjettet ditt mer en nok holder til en skikkelig grom facelift E53 med 4,8IS motoren på 360 hester? Dette er da 100 ganger bedre enn en småslapp Cayenne med sur Audi V6er, faceliften ser en del friskere ut også. Facelift 4,4 pleier å ligge til rundt 200 000 kr, er ingen til salgs nå merklignok da det alltid pleier å ligge en håndfull facelift V8ere ute.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=64976772&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, dette er verdifullt!

 

Det er som du sier Fredrik 90 få E53 facelift ute + den eneste som er på markedet nå befinner seg utenfor Bergen.

Men har relativt god tid, kom sikker flere etterhvert og nå kommer jeg definitivt til å huske på å se etter LCI utgaven :-)

 

Men slipper fortsatt ikke Caynne, den kjørte betraktelig bedre enn X5, og den med V8 så burde den gå omtrent like friskt
som E53 4.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mye X5 og Cayenne i forbindelse med jobb og Cayenne er ubrukelig sammenlignet med X5 i mine øyne. X5 er kongen over SUV når det kommer til kjøreegenskaper :) dog MÅ den være tight i hjulopphenget, hvis ikke merkes det alt for fort.

Og X5 burde være facelift, ZF6HP girkassa er MYE bedre sammenlignet med både 5L40E (pre-lift 3.0d og 3.0i) og 5HP24 (4.4i).

Cayenne er rett og slett en oppstrekt Touareg, og styringen samt chassiset er milevis bak X5. Men de har fine motorer og girkasser, det skal de ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, dette er verdifullt!

Det er som du sier Fredrik 90 få E53 facelift ute + den eneste som er på markedet nå befinner seg utenfor Bergen.

Men har relativt god tid, kom sikker flere etterhvert og nå kommer jeg definitivt til å huske på å se etter LCI utgaven :-)

Men slipper fortsatt ikke Caynne, den kjørte betraktelig bedre enn X5, og den med V8 så burde den gå omtrent like friskt

som E53 4.8.

Hvis du har god tid så ha for all del litt is i magen, følg med litt så dukker det støtt og stadig opp 4,8IS utgaver. Det som er litt kult med disse er jo at den nesten er litt "M light", se bare på speedometeret f eks. I fremtiden så kommer dette til å bli en veldig ettertraktet utgave av E53, nærmeste man kommer M på disse bilene :) Cayenne S med 340 hester er nok ikke like rask som X5 4,8IS, Cayenna er faktisk over ett sekund bak på 0-100 (6,1 for X5 og 7,2 for Cayenne S). Du må i såfall over på Cayenne Turbo for å få en bil som går bedre enn X5 4,8IS, men selv der er det kun snakk om 0,5 sekunders forskjell. 4,8en var en vanvittig kapabel SUV når den kom, den ble roset opp i skyene av en samlet bilpresse og hadde ekstremt gode kjøreegenskaper.

Ville nok fått prøvd en 4,8IS før du tar noe endelig valg, den er veldig annerledes i både effekt og understell enn en vanlig 4,4. Jeg har kjørt en del 4,4 samt en liten prøvetur med en 4,8IS, er stor forskjell på disse to etter det jeg fikk erfart :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill dette her!!

 

Ja, ser at det er en del tøffe detaljer på LCI E53. Skal definitivt teste 4.8is + CS 4.5 før jeg tar en bestemmelse. Går nok ikke for en turbo-versjon,
enda mere ting som kan ryke + at behovet er ikke tilstede, dette skal bli en familietraktor med litt morro-faktor på toppen.

 

Godt å høre at det er endringer i understellet på E53 ift før/etter LCI, var mildt sagt skuffet over såpass kraftig krenging i lav hastihet i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at Porsche Cayenne har veldig høye driftsutgifter og delepriser. Turbo har et helt sjukt forbruk, med 1.7 på pen langkjøring.

4.5 S som du vurderer har hatt en god del problemer med motorhavari (produksjonsfeil), og byttemotor er jo ikke gratis. Hadde aldri turt å gamble på en S...

3.2 V6eren er en av potetene til VAG som heller ikke har vært problemfri, men det er nok et bittelitt tryggere valg.

Hadde selv valgt en X5 4.8. Mye penere å se på utvendig og innvendig, grom lyd og det er flere alternativer når du skal handle slitedeler/ha service.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...