Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hadde bilen min på EU kontroll her om dagen, og fikk beskjed om at jeg må til biltilsynet for å få registret hjulene jeg har satt på i vognkortet. Dette fordi de var utenfor en 5% grense i forhold til originaldimensjon eller noe slikt.

Spørsmålet er om jeg kan får problemer med å få godkjent hjulene, og om noen har erfaringer rundt dette.

Dimensjonen er: Foran 245/35-20,  Bak 285/30-20

Skrevet

Det er 5% grense på hjuldiameter frå org ja :)

Usikker på korleis det blir med godkjenning over/under denne dimensjonen, men eg meiner at speedometeret vil vise litt feil ved for stort avvik? Korleis ein kalibrere denne må du nok spørre ein annen om :P

Skrevet

Såvidt jeg kan se er ikke disse utenfor 5%, så det stemmer ikke.

Det er nok så enkelt at dimensjonen ikke står oppført i vognkort, eller noe annet sted på bilen.

Skrevet

245/35/20 er org dim for F10/11, så ingenting er i nærheten av av 5% avvik fra rulleomkrets, men orginalt er det 275/30/20 dersom du har bredere dekk bak.

Har du vinterdekk i org. dimensjon er kanskje det greiest i ha de montert ved EU-kontroll.

Skrevet

F11 er vel ikke i utgangspunktet godkjent med bredere dekkdimensjon bak enn foran i originaldimensjon (enkelte har 20" M550d-felgene med tilhørende dekkdimensjon på alternativ dimensjon tror jeg). Statens Vegvesen pleier å henge seg opp i slike ting, så antakelig vil det bli et problem...

Hadde satt på vinterhjul (dersom du har dette i original dimensjon eller med lik dimensjon foran og bak), eventuelt bare tatt EU-kontrollen et annet sted. Har aldri vært noe problem på mine biler at det er bredere dekk bak enn foran så lenge dimensjonen er innenfor 5 % av originaldimensjonen, selv om ikke fremkommer av vognkortet at det er tillatt med bredere dekkdimensjon bak.

Skrevet

Kva dimensjon står det i vognkortet ditt FredrikE?

Her ser dere hva som står i vognkortet.

Har liggende 4 vinterhjul med 245/40/19, så det er kanskje like greit å sette disse på før visning. Hadde vært kjekt og fått alt på stell i vognkortet selvsagt. Må uansett til biltilsynet for å få godkjent den med senkesettet. Har TUV papirene, så regner med at det bør gå greit...

post-44838-0-55167900-1445896788_thumb.j

Skrevet

Ganske spesielt at de ikke har godkjent dette, når til og med 275/30-20 står i vognkortet. Ser for meg mange kan få seg en overraskelse om dette vil være den nye praksisen fremover.

...men om de fortsatt mener det er snakk om 5% avvik tror jeg de må lære seg å regne.

Skrevet (endret)

Kan heller ikke se at det er 5-prosentregelen det er snakk om. Fant et skriv som kan være aktuell, siterer: Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Hva nå det måtte bety? Problemet kan være at du har endret dimensjonen bak, uten å endre dimensjonen foran tilsvarende i forhold til godkjent dimensjon i vognkortet.

eventuelt bare tatt EU-kontrollen et annet sted.

Etter de nye reglene for PKK innført i år, er det ikke lenger mulig å gjenta kontrollen andre steder. Har du fått feil som du mener ikke er korrekt, er veien nå å klage til Statens vegvesen, eller be om ny vurdering av de konkrete feilene på etterkontrollen.

Ganske spesielt at de ikke har godkjent dette, når til og med 275/30-20 står i vognkortet. Ser for meg mange kan få seg en overraskelse om dette vil være den nye praksisen fremover.

Mulighetene for overraskelser er mange på den utvidede EU-kontrollen som nå er startet. For eksempel har mange installert xenon-lys på biler som ikke er godkjent for dette, det vil si at de må ha lyktespyler og automatisk høydejustering. Der ligger det an til kjøreforbud. Jeg ser det dessuten som sannsynlig at det kommer krav om at endringer i bilens infotainmentsystem må være gjort av autorisert montør. Med så avansert sikkerhetselektronikk som det er i moderne biler, og dens sterke integreringen mot infotaintmentsystemet, er det en reell fare for fatale konsekvenser på veien hvis noe er gjort feil. Allerede i dag vil det kunne bli snakk om regress dersom ulykker kan spores tilbake til slike modifiseringer.

Endret av Basse Lusk
Skrevet

Gi meg gjerne et eksempel på hvordan bytte av bilens CD-spiller (og/eller navigasjon osv.) kan føre til en fatal konsekvens om dette er gjort feil.

Skrevet (endret)

Jeg har ingen konkrete eksempler. Det jeg tenker spesielt på, er at endring/oppgradering av hardware ofte krever programmering av bilens operativsystem. Her antar jeg det kan gjøres mange feil. Du vet sikkert hva du gjør, og de som kjenner deg stoler nok på kunnskapen din, men skal alle andre være rimelig trygg på arbeidet du gjør, krever det en objektiv sertifisering. Myndighetene og forsikringsselskapene kommer ikke til å la ditt gode navn og rykte erstatte en sertifisering.

Sammenlign kravene til sertifisert elektriker og rørlegger for den minste endring av fast installasjon i hus og hjem.

Endret av Basse Lusk
Skrevet

Det krever ikke programmering nei, men det man nettopp har montert kan ha manglende funksjonalitet om dette ikke gjøres. På en mediaspiller har dette normalt null og niks å si for bilens øvrige funksjonalitet, så nå kommer du igrunn bare med svada.

En bilradiomontør (som i mine øyne vil være en autorisert montør) har nok veldig, veldig liten kjennskap til programmering av slike ting på f.eks. BMW.

En annen sak er at de færreste som tar EU-kontroll har kunnskap nok til å si om en bil har ettermontert original radio eller ikke.

Skrevet

Hei, I vognkortet på min er disse dimensjonene oppgitt.

På min f10 er det også 18" som "hoveddimensjon" og som alternativ har jeg 17", 19" (som du ikke har av en eller annen grunn) og 20". 

Men hos meg er aksel 2 oppgitt til ET30, og ikke ET44 som det er med 275 bakdekk og breiere felg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...