MH434 Skrevet Oktober 26, 2015 Share Skrevet Oktober 26, 2015 Har i senere tid lagt merke til ved oppstart kald motor, at det siver ut litt blårøyk av eksosen. Bilen har dpf delete og org software utenom deaktivering av dpf, Skiftet nylig også ut alle glødeplugger. Hadde oljeskift på 88000km, nå har den gått 91k. Forrige eier bytta veivhusfilter på rundt 70k km, så trur ikke det er problemet. Men det jeg har lagt merke til, er at potta har litt oljesøl i seg, spesielt det ene røret. Forrige eier kjørte uten dpf, uten å ha deaktivisert det i noen måneder, men det har kanskje ikke noe å si? Forslag til hva det kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 26, 2015 Share Skrevet Oktober 26, 2015 Det er nok ikke oljesøl, men diesel som er blandet med sot. Det vil jeg anta er pga dpf delete uten å kode det bort. Pussig nok så var det likedan på en annen bil som jeg har sett på i helga, og jeg lurer på egentlig akkurat det samme! Så om noen kan komme med mer info? TRF? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MH434 Skrevet November 5, 2015 Forfatter Share Skrevet November 5, 2015 Hei igjen, Litt mere info å komme med, så håper dere kan komme med noen innspill. Ryker blågrått ved kaldstart, ikke mye men litt gjør det. Hvis jeg står på tomgang en stund(varm motor) og drar avgårde igjen, så ryker det littegrann. Står i servicehefte at veivhusfilter er bytta på 65k tror jeg det var.. men kanskje lurt å bytte så en er sikker. Bilen går godt, lavt drivstoff forbruk og ikke minka på peilepinnen etter 3k km. Syns det ville være rart at turboen synger siste værs allerede på 90k km. Injektorer er vel også tidlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 5, 2015 Share Skrevet November 5, 2015 Ikke uvanlig når du tar bort dpf og da spesielt på kald motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MH434 Skrevet November 5, 2015 Forfatter Share Skrevet November 5, 2015 Takker.. En annen ting også, er at eksosen lukter som en gammal Ferguson i - 10 grader. Men det er kanskje normalt når en tar bort dpf? Ser også at det er litt 'gris' nede på plastdekselet under turboen mot radiatorn, ikke store området. For meg kan det se ut som det svetter utifra det nederste røret som går inn i radiatorn, for meg så det ut som den slangen/røret kom fra EGRn... Kan detta ha noe betydning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 5, 2015 Share Skrevet November 5, 2015 Når man tar bort dpf blir det litt sånn gammel diesel lukt. At det drypper olje er vel at turbo slipper igjennom olje fra tetningene? Min slipper også igjennom olje, så det lekker litt fra det venstre røret inn på ic, sett forfra ned i motorrommet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MH434 Skrevet November 5, 2015 Forfatter Share Skrevet November 5, 2015 Når man tar bort dpf blir det litt sånn gammel diesel lukt. At det drypper olje er vel at turbo slipper igjennom olje fra tetningene? Min slipper også igjennom olje, så det lekker litt fra det venstre røret inn på ic, sett forfra ned i motorrommet. OK. Er det noe som er greit å fikse, den oljedryppinga? Så jeg trenger ikke å bekymre meg for den blårøyken? Takker for svar folkens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 5, 2015 Share Skrevet November 5, 2015 Blårøyk tyder vel på litt mye diesel som slipper igjennom uforbrent? Har hatt oljedrypp siden jeg kjøpte bilen, 2 år siden og det er jevnt med drypping. Antar det er noenlunde normalt. Men jeg følger med. Om det blir for mye, så lam det tyde på turbo, utifra hva jeg har forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet November 6, 2015 Share Skrevet November 6, 2015 (endret) Dette kan vel også være oljedampen fra veivhus? Ihvertfall hos meg så går oljedampen fra veivhus sammen med frisklufta fra luftfilter inn i kompressorhuset til turbo. Min turbo ble helt tørr ut fra kompressorhus mot IC etter at jeg la veivhusdampen åpent ut under bilen og plugga igjen hullet på innsugsrøret mellom luftfilter og turbo. Denne oljedampen drar en med seg gjennom IC og helt opp til innsuget hvor den blander seg med eksos fra EGR. Eventuelt kan en bruke catchtank for det blir dråper av denne oljedampen når den kondenserer. Jeg ser det drypper en dråpe og to på garasjegulvet fra den åpne åndinga jeg har under bilen. Endret November 6, 2015 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 6, 2015 Share Skrevet November 6, 2015 Joda, HPI, du har jo rett. Jeg tenkte på at TS kanskje hadde fjernet EGR, og da er det grunn til bekymring... Men jeg selv har EGR aktiv, og da er det vel oljedamp det snakkes om for min del. Som en liten notis, så kan jeg tenke meg å fjerne EGR jeg også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 6, 2015 Share Skrevet November 6, 2015 Er vel en blanding av litt olje fra veivhusvent (ikke unormalt) og sen dieselinjeksjon da du ikke har fjernet logikken som styrer DPF oppvarming/regenerering. Motoren må sikkert tro mye rart hvis du ikke har gjort noe med koding. Da tipper jeg den vil regenerere hver 500km for det skjer om sensorene feiler (eks. difftrykkmålerne i eksosrøret før og etter) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MH434 Skrevet November 6, 2015 Forfatter Share Skrevet November 6, 2015 Dpf er kodet vekk. Mindre lyd fra turbo etter jeg gjorde det. Syns det er tøff lyd i bilen, utenom på tomgang, da blir det sånn freselyd fra bakpotta + at det lukter fælt! Men da virker vel ting til å være iorden da, selv om det ryker litt blått.. Takker for hjelpen sålangt quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 6, 2015 Share Skrevet November 6, 2015 Men jeg ser at du skriver blårøyk ved oppstart, og det kan vel kanskje være dårlige glødeplugger? Går den litt rufsete på kald motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MH434 Skrevet November 6, 2015 Forfatter Share Skrevet November 6, 2015 6 plugger ble byttet nå nylig. Men den ryker også med varm motor når en drar avgårde etter en stund på tomgang. Ikke store oljeforbruket, knapt at du ser det på peilepinnen etter 3k km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MH434 Skrevet November 6, 2015 Forfatter Share Skrevet November 6, 2015 Kan ikke si den går rufsete, men den går jo litt hardere enn varm motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå