TRF Skrevet November 2, 2015 Skrevet November 2, 2015 (endret) Det med lang og kort veg er noe missforstått (noe engelskmenn som la ut om dette som om det var det samme som lang og kort trakt etter gasspjeld på bensin bim). Men her er en korrekt beskrivelse, og det hele handler altså mest om å endre tverrsnitt, som endrer hastighet, som bedrer fyllingsgrad og swirl med den aktuelle løsningen. http://bimmers.no/blog/4/entry-10-swirl-flaps-myter-og-fakta/ Jeg går ikke veldig inn på hva "swirl" er for noe der, men "swirl" er altså luftas "rotasjon" om man vil. Dette er svært viktig på en diesel, og ved å øke hastigheten gjennom swirlporten (som beskrevet) får man også bedre swirl. Viktig(!) å huske det jeg skriver dog, dette er lagt for å øke VE på lave turtall og lav last, og dermed også swirl. Med en gang du har litt høyere turtall, eller gir mer bare litt gass, så må disse åpne da de ville vært ett hinder. Endret November 2, 2015 av TRF-Racing
ahj Skrevet November 2, 2015 Skrevet November 2, 2015 Det med lang og kort veg er noe missforstått (noe engelskmenn som la ut om dette som om det var det samme som lang og kort trakt etter gasspjeld på bensin bim). Men her er en korrekt beskrivelse: http://bimmers.no/blog/4/entry-10-swirl-flaps-myter-og-fakta/ Veldig intressant. Så det er egentlig ikke noe forskjell om man har et innsug med og et uten på samme motor.
TRF Skrevet November 2, 2015 Skrevet November 2, 2015 Ikke med tanke på effekt eller kjørbarhet nei. Den ekstra potensielle luftmassen er der for å kunne kjøre mer EGR. Dette er også klart beskrevet i BMWs egne dokument. ahj reagerte på dette 1
quandt1960 Skrevet November 3, 2015 Skrevet November 3, 2015 Ang "swirl flaps". Jeg tror ikke x16d/x18d har dette, men de forskjellige x20d versjonene virker å ha det. Her sjekket 2011 316d og 320d på GS. Vet ikke om det er likt på alle årsmodeller. Det er vel uansett som nevnt over en forbedret versjon uten de samme problemene som på tidligere motorer. Mekaniske forskjeller mellom x16d/x18d og x20d som jeg har funnet så langt er da: -swirl flaps -turbo -injektorer Eneste som er spesifisert i manualen til N47 motoren er at høyeffektsutgavene, altså N47D20O0/1/2, har elektrisk aktuerte swirls, dvs de vandrer 5%-95% stilling. Som TRF påpeker ble dette diskutert litt i en annen tråd du sikkert kan lete etter. I tillegg har laveffektsutgavene (N47D20U0) en annen AGR kjøler, magnetventiler og common rail gen 2 med maks 1600 bar drivstoffinnsprøyting til rail mot piezo injektorer gen 3 og 1800 bar på høyeffektsutgavene, drivstoffsystemet er litt annerledes med at nedre effekt lekker diesel tilbake til tank mens høyeffekt tilbake til CP4.1 pumpen sitt innløp. Det fordi piezoinjektorene behøver å ha litt mottrykk for å kunne åpne godt nok. Så er det litt forskjeller med utstyrsmengde på bilen og om det er manuell eller automat. Andre har sikkert skrevet om det men swirlflaps er i grunnen kun for å virvle til luften for at motoren klarer å gjennomføre en mer effektiv forbrenning ved at du får en mer homogen luft/drivstoffblanding og bedre utslippstall. Dette er turtalls og lastavhengig, orker ikke gå innpå mer detaljer. ahj reagerte på dette 1
TRF Skrevet November 3, 2015 Skrevet November 3, 2015 Heldigvis er jeg ikke avhengig av en manual, og det som jeg har skrevet over her er riktig. Om du skal diskutere det enda en gang, KRapp/FJPopp, så foreslår jeg at du tar det i den tråden der vi allerde har diskutert dette. 16d/18d bruker forøvrig samme CP4 pumpe som 20d, men som du sier solenoid injektorer på 16d/18d. 5-95% er forsåvidt PWM signalet, akkurat som med EGR, hvor 5% er helt stengt, ikke 5% åpen.
quandt1960 Skrevet November 4, 2015 Skrevet November 4, 2015 Heldigvis er jeg ikke avhengig av en manual, og det som jeg har skrevet over her er riktig. Om du skal diskutere det enda en gang, KRapp/FJPopp, så foreslår jeg at du tar det i den tråden der vi allerde har diskutert dette. 16d/18d bruker forøvrig samme CP4 pumpe som 20d, men som du sier solenoid injektorer på 16d/18d. 5-95% er forsåvidt PWM signalet, akkurat som med EGR, hvor 5% er helt stengt, ikke 5% åpen. Smart du TRF, kjør på! Som man sier på tysk, zerlegt und erlebt.
CrZyWiz Skrevet November 4, 2015 Skrevet November 4, 2015 (endret) Smart du TRF, kjør på! Som man sier på tysk, zerlegt und erlebt. Heller tvilsomt i ditt tilfelle. Endret November 4, 2015 av CrZyWiz quandt1960 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå