Gå til innhold

E39 - LED baklykt oppgradering for pre-facelift biler.

B. Sveigdalen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 2000 modell E39 som desverre er laget noen måneder før faceliftintroduksjonen, så den har de gamle typen baklykter med vanlige pærer. Kunne gjerne tenkt meg å hatt LED baklyktene, da de rett og slett ser mer moderne ut, og understreker bilens noe tidløse design. Helst med grå blinklys, da jeg har grå blink foran og på sidene.

Uansett; det som finnes på markedet når det gjelder LED ettermontering virker til å være dyrt. Skal jeg ha lykter med grå blinklys, med ledningsnettet som skal til, er de på den litt kostbare siden. http://www.ebay.com/itm/181280755431?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Det finnes en billigere variant til litt over 3000,- men her mangler så klart ledningsnettet.

Så spørsmålene er:

• Kan ledningsnettet skaffes separat, eller kan man lage noe selv for dette? Det betyr komponenter som gjør at bruk av LED baklyktene ikke trigger lampesjekken.

• I tilfelle ledningsnettet / adapter kan lages eller skaffes løst, kan man rett og slett kjøpe LED baklyktene fra en faceliftbil og installere dem? Jeg mener jeg har hørt at de har litt annerledes form, slik at utsparingene i bilen må endres litt. Da utelukker det trolig disse, så sant det ikke bare er en lettere justering av hullene.

• Har noen noe slik til salgs? Enten ettermonteringslyker, helst med grå blinklys, ledningsnett til dem eller en link til hvor ledningsnett / adapter kan skaffes separat.

På forhånd takk for all input!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et annet alternativ, ja. Vil tro at pæresjekken uansett ikke registrerer at LED stripene ryker, selv om man bruker ledningsnettet som kommer med Hella lyktene. Kobles pæresjekken ut for spesifikke pærer, eller må den kobles ut for godt for alle pærene på hele bilen? Da blir det mindre aktuelt.

Men er det ikke også noe med at ledningsnettet som kommer med Hella lyktene har en slags spenningsstabilisator, slik at man unngår blafring i LED stripene? Jeg mener at det blir en slags blafring / synlig variasjon i lysstyrke når LED stripene lyser dersom man bare kobler dem på 12V'n som gikk til de gamle glødepærene. Jeg vet at ledningsnettet forhindrer blinkingen man får når LED lampene ikke står på. Men det er vel pæresjekken som lager den blinkingen, og den blir jo borte dersom man kobler ut denne slik du foreslår.

Hadde vært artig å hørt fra noen som har prøvd å montere original facelift LED baklykter på en pre-facelift E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blafringen kommer av pære sjekk på varm pære.. På min 03 mod er pære sjekk deaktivert på kjørelys bak, sånn er det fra fabrikk. Tror ikke det er noe annet. Om jeg aktiverer sjekken mener jeg at pærene blafrer og blinker. Tror jeg testa det en gang..

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å kjøpe å kjøpe Hella sitt ettermonteringskit hvor du får med ballastene, ledningene og lyktene fra KOED.

http://www.koed.no/no/Catalog/Car/BMW/E39/Lim/520i%20M52/ECE/L/M/19970400/0010/20/0/154/    (del nr 3 her)

Vet ikke hva du legger i grå blink? Mener du sotet eller? Kanskje koed kan ordne det også, vet hella leverte det tidligere.

Koed selger også ledningene og ballastene løst, men det lønner seg sjeldent å kjøpe med mindre du får lyktene ekstremt billig.

Endret av Poppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva disse ballast greiene skal gjøre, men så vidt jeg vet har jeg ikke sånt orginalt.
Men pæresjekken er der i mot deaktivert. Aktiverer jeg denne så flimrer de når bilen går, og blinker når lysa er av..
Akkurat som ettermontert lykter..

Noen som vet hva de skal gjøre? Skal de funke som motstander for og slippe og deaktivere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva disse ballast greiene skal gjøre, men så vidt jeg vet har jeg ikke sånt orginalt.

Men pæresjekken er der i mot deaktivert. Aktiverer jeg denne så flimrer de når bilen går, og blinker når lysa er av..

Akkurat som ettermontert lykter..

Noen som vet hva de skal gjøre? Skal de funke som motstander for og slippe og deaktivere?

Regulerer vel spenningen inn til LED delen av lykten siden den bruker mindre strøm og hindrer at pæresjekken tror det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blafringen kommer av pære sjekk på varm pære.. På min 03 mod er pære sjekk deaktivert på kjørelys bak, sånn er det fra fabrikk. Tror ikke det er noe annet. Om jeg aktiverer sjekken mener jeg at pærene blafrer og blinker.

Ok, så dersom dette er tilfelle, så er det kanskje ikke pæresjekk på faceliftbilene med LED. Det er mulig at BMW bare tok en spansk en der. 

Vil anbefale å kjøpe å kjøpe Hella sitt ettermonteringskit hvor du får med ballastene, ledningene og lyktene fra KOED.

http://www.koed.no/no/Catalog/Car/BMW/E39/Lim/520i%20M52/ECE/L/M/19970400/0010/20/0/154/    (del nr 3 her)

Vet ikke hva du legger i grå blink? Mener du sotet eller? Kanskje koed kan ordne det også, vet hella leverte det tidligere.

Koed selger også ledningene og ballastene løst, men det lønner seg sjeldent å kjøpe med mindre du får lyktene ekstremt billig.

Med "sotet", mente jeg de med grått blinklys, slik som i linken i den første posten min. Det er Hella lykter, så Hella laget disse retrofit lyktene også med gråtonede blinklysene. Minuset er at disse koster 5800,- med frakt fra USA. Med moms blir det 7200,-, så det er jo helt uaktuelt. Fant noen til 3000,-, men der mangler ledningsnettet. Så mulig jeg klarer meg med hvitt blinklys også.

Rådet ditt er forøvrig tatt til etterretning. Så inntil videre prøver jeg å skaffe retrofit lyktene, skal høre hva Koed kan levere. Det virker liksom mest riktig på entusiastbilen. Hadde dette vært gamle E39'n, hadde det bare fått blafret og blinket i vei. \:D/

Takker for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo postet en bilde av boksene som lyktene dine kom i, Poppy. http://i.imgur.com/EtdXW5Y.jpg

Fra bildene på boksen ser det jo ut som om disse kommer i tre utgaver, vanlig, grå blink og helt hvittonet lykt. Desto mer jeg ser på det, jo mer heller jeg mot at jeg vil gå for den vanlige med hvit blink. Den grå blir litt rar når resten av lykta ikke er tonet og kanskje spesielt malplassert på en lys bil som min. Har grå blink foran og på sidene, men der blir det annerledes. Vi får se, skal poste bilder når jeg får noe på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei. Så ikke denne før nå.

Interessant. Så en LCM3 passer uten problemer i en 2000 mod. E39? Husker jeg prøvde å bytte ut lysmodulen i '96 E39'n min for en del år siden, som en del av feilsøking. Selv om den gamle modulen så noe forskjellig ut fra den nye, bla. kjøleribber som stakk ut under og aluminumshus, så passet kontaktene. Og alt virket, bortsett fra at det automatiske kjørelyset ble borte og håndbrekk/bremsevæskelampa ble stående og lyse hele tiden. Prikken for mismatch kilometerstand kom selvfølgelig på, men disse tingene er vel bare en programmeringssak for den med rette utstyret(?)

Det var ikke lysmodulen som hadde feilen den gangen, så jeg tok den ut igjen. Men jeg har faktisk denne modulen liggende hjemme enda, skal sjekke om det kan være en LCM3. Ellers ser jeg disse selges på eBay for 3-400,- så kanskje en >LCM3 i kombinasjon med originale facelift LED lamper er et enklere alternativ enn Koed lampene, så sant man har pluggen? Har du prøvd dette selv, Nils Magnus, og vet sikkert at dette virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en "LCM-III o. LWR" jeg har liggende hjemme. Mener å huske at denne kom fra en 1999 eller 2000 modell i sin tid, så da kan det hende at det allerede sitter en LCM3 i bilen min. Men må uansett ha lampene, pluggene og noen til å programmere, så det blir noe styr med dette også. Jeg får se hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...