patrikskauen Skrevet November 9, 2015 Share Skrevet November 9, 2015 (endret) Heisann alle BMW-folk! Har etter litt tid bestemt meg for å lage min egen prosjekt tråd jeg også. Nøyaktig hvorfor jeg bestemte å begynne denne tråden nå vil jeg komme litt tilbake til senere i denne posten, men tenker det kan være greit med en introduksjon først. IntroduksjonMitt navn er da Patrik Skauen, jeg er 18 år gammel og fikk førerkort på bursdagen min tidligere i år (10. april). Jeg har så lenge jeg kan huske vært mer enn gjennomsnittlig (VELDIG!!) interessert i biler og det var da naturligvis et stort øyeblikk da jeg endelig skulle få lappen og min egen bil. Jeg begynte å lete etter biler så tidlig som høst 2013 og kom da frem til at det var BMW jeg skulle ha. Det var noe med hele karakteren ved BMW bilene som fanget oppmerksomheten min og det var ikke snakk om noe annet enn BMW. Etter mye frem og tilbake mellom modeller endte jeg til slutt på E46. Og blant E46'ene var det spesielt coupe karosseri med rekkesekser og manuell girkasse som appellerte til meg. Jeg hadde også følgende med på ønskelisten: Sportsseter, M-tech2, multifunksjonsratt. Jeg har alltid vært en veldig bestemt og målrettet person. Når jeg først bestemmer meg for noe eller får en idé, fullfører jeg hva nå enn idéen måtte være. Dette betydde da at jeg var fast bestemt på E46 med de kravene jeg hadde stilt til tross for mitt begrensede budsjett på 75.000kr. Igjen så betydde dette at listen over aktuelle biler var ganske liten. Jeg tror ikke det er å overdrive om jeg sier at jeg satt 4+ timer daglig på finn.no, AutoDB og kjøp-/salgssider på Facebook på jakt etter bil. I løpet av en 3 måneders periode var jeg og besiktet, prøvekjørte og vurderte 5-6 forskjellige biler. Hver gang endte det med at bilen ble solgt rett før jeg skulle kjøpe den eller at det var mangler/feil som selger ikke hadde opplyst om. Etter mange hundretalls timer og mil, når så og si alt håp om å få ønskebilen var borte, fikk jeg en henvendelse fra en i Gjøvik. Han hadde en E46 til salg som oppfylte de fleste kravene/ønskene mine. Dagen etterpå dro min far og jeg nordover. Heldigvis kjørte vi hver vår bil på vei tilbake! Jeg satt bokstavelig talt med et bredt smil hele veien hjem, da jeg endelig hadde fått tak i en bil. Ikke hvilken som helst bil, det var nemlig min bil, ingen andres. Bilen: Det jeg hadde handlet i Gjøvik var en BMW E46 320Ci 2000 modell. Det var også en Individual modell, som vil si at både eksteriør og interiør er av en spesiell og sjelden sort som BMW produserte en begrenset mengde modeller med. Bilens spesifikasjoner og egenskaper: BMW E46 Coupe M52tub20 Skarabsgrønn Metallic - lakk // Scarab green - scarabäusgrün Soft Nappa: Ecru - interiør med sportsstoler og sort taktrekk Sportsratt m/multifunksjon Manuell 5-speed 220.000km Importert til Norge i 2005 Originalt Hi-Fi lydsystem Originalt sort taktrekk m.m. Bilen var et godt utgangspunkt og allerede første dagen som eier av E46 var listen en full A4 side med forskjellige planer. Motgang og nedtur: Min far og jeg var i Gjøvik på en søndag. Allerede dagen etter, på mandag, hadde jeg opplevd hvor frekke folk er på en bilparkering. Jeg kjørte bilen til skolen og var ekstatisk over å ha eierskap til en BMW. Og når jeg skulle ta med to kompiser for å vise de mitt innkjøp viser det seg at noen har kjørt inn i siden på bilen min og ripet opp/bulket omtrent 2/3 av bilens lengde. Det var ingen personer å se på P-plassen, heller ingen lapp med kontaktinfo til personen som stod bak dette. Jeg ble forbanna og følte at min lille verden gikk i oppløsning. Dagen etterpå fikk jeg en biloppretter jeg kjenner til å takstere skaden for meg, og kostnaden på utbedring kom på svimlende 25.000kr. Dette var en veldig stor sum for meg på det tidspunktet da jeg hadde brukt mange måneders sparepenger på bilkjøp bare få dager tidligere. Jeg nektet å gi meg så lett, så jeg satt straks i gang med oppsparing for å reparere bilen (Hadde dessverre ikke full-kasko, kun del-kasko forsikring). Etter mye arbeid og strenge regler for pengebruk hadde jeg råd til å reparere bilen og fikk gjort dette vesentlig raskt. Igjen var jeg strålende fornøyd når jeg fikk bilen tilbake fra bilopprettingen og tenkte at nå kunne jeg endelig begynne på den lange listen med planer for bilen. Det fikk jeg også gjort og en hel del ting ble gjort frem til det nok en gang smalt. Denne gangen stod jeg parkert utenfor minibanken for jeg skulle ta ut penger til betaling av bildeler (Ja, man kan trygt si at over 90% av inntekten min gikk til bildeler og oppgraderinger på denne tiden). I det jeg taster koden på bankomaten hører jeg det smelle bak meg. Jeg snur meg og legger merke til en Opel Corsa som står med bakfangeren sin plantet inn i venstre forskjermen og felgen min. Denne gangen fikk jeg riktignok skrevet skademelding da jeg var til stede under selve sammenstøtet. Corsaen hadde påført betydelige skader på forstillingen min, samt forskjermen og felgen. Det ble heldigvis dekket av forsikringen og nok en gang kunne jeg fortsette på planene mine. Men uflaksen skulle ikke ende der. Det er ca. en uke siden den siste hendelsen tok sted nå og det er nettopp denne hendelsen som har ført til at jeg starter opp denne tråden. Jeg hadde vært på 4-hjulskontroll hos en jeg kjenner for å få spissingen riktig og verkstedet var inne på et industrifelt. Etter 4-hjulskontrollen vendte jeg hjemover for å få skrudd litt mer på bilen før jeg måtte ta kvelden. Jeg kom riktignok aldri så langt som hjem den kvelden. På vei ut av industrifeltet var det en nokså krapp høyresving. Denne hadde ganske dårlig sikt da det var en del trær og busker i grøften til svingen. Så man kan si det var med stort sjokk jeg innså at en motgående lastebil hadde kuttet svingen og okkuperte store deler av kjørefeltet mitt. Naturligvis ville jeg IKKE frontkollidere med lastebilen, så på instinkt prøvde jeg å holde meg så langt høyre det gikk for å unngå dette. Men avstandene ville ikke gå opp, så begge dekkene på høyresiden av bilen min gikk utafor asfaltkanten og like etter forsvant helebilen ned i grøften også. Jeg hadde et møte med en metallgjerde i bunnen av grøften før alt stoppet opp. Jeg tror aldri jeg har bannet så mye i mitt liv på 2 minutter som det jeg gjorde etter jeg hadde innsett hva som hadde hendt. Jeg fikk etterhvert roet meg litt og ringte så etter hjelp. Og nå kommer grunnen til at jeg starter denne tråden: Helt fra første sekund som eier av E46'en min har jeg hatt en visjon på hvordan jeg vil den skal bli. Visjonen min er en totalrenovert E46 (altså i samme, hvis ikke bedre stand enn det den var i ut av fabrikken), med ordentlig god og lav stuk og et bestemt utseende på karosseriet. Etter den siste smellen så har jeg altså kommet frem til at jeg skal begynne på visjonen min, og som jeg nevnte over så er jeg av den bestemte og målrettede sorten... Så mens mange har prøvd å råde meg til å gi opp hele bilen og heller kjøpe en ny en, er jeg nå mer motivert og bestemt på å gjøre "ferdig" E46'en enn noen gang før. Ja, jeg kommer til å tape masse penger på det. Ja, det kommer til å ta lang tid på stundent inntekten min. Ja, det kommer til å være mange utfordringer. Men jeg nekter å gi opp på denne bilen, den fortjener bedre enn det. Prosjektet: Som jeg nevnte over kommer det til å ta ganske lang tid, da jeg er en student på fulltid og har skole 5 ganger i uken fra 8:00 til 15:30, men heldigvis skal det mer til enn litt skolegang for at jeg gir meg. Jeg jobber for øyeblikket som deltidsansatt på Infografikk AS, men leverte i dag ut jobbsøknader på 3 andre steder. Så forhåpentligvis har jeg 2 jobber om ikke alt for lenge - der en av de er på bensinstasjon så jeg kan jobbe natt (utenfor skoletid). Kort oppsummert så er planene for bilen å totalrenovere alt som er å renovere. Alt av understell og chassideler skal enten byttes ut eller sand-/glassblåses og lakkeres opp igjen. Jeg har planer om å gjøre et motorbytte til M52tub28 og deretter legge til litt pustehjelp. Har ikke helt bestemt meg for om det blir turbo eller kompressor ennå. For å ta vare på den sentimentale verdien i bilen så skal jeg beholde skinninteriøret slik det er, selv om det er litt slitt visse steder (men for all del ikke ødelagt). Hele teppet skal renses innvendig og nye gulvmatter skal erstatte de slitte stoffmattene. Skal også få satt inn en Dynavin D99 eller Avin Avant 2-din spiller, men utenom det så er interiøret faktisk relativt ferdigstilt. Har jo tross alt gjort en hel del der allerede. Skal også få byttet ut M-tech2 fronten med M3 fanger med en type carbon splitter/leppe. M3 sideskjørt skal på. Hjulbuene bak skal valses og breddes. Bakfangeren må byttes ut til en ny M-tech2 og deler av høyresiden på rettes etter grøfteturen. Skal også få på CSL bakluke og M3 panser. Hele bilen skal til slutt lakkeres og pr. idag så har jeg et lite dilemma i forhold til farge. Skal jeg beholde originaliteten i bilen og lakkere i individual-fargen Skarabsgruen metallic? Er faktisk ganske forelsket i denne fargen. Var litt skeptisk i starten, men den har vokst på meg. Eller skal jeg gå for Aegeansblue Metallic eller LeMansblue - to av de absolutt fineste fargene jeg vet om på E46? Trenger heldigvis ikke å bestemme meg helt ennå for den biten da det blir en god stund til. Det er i hovedsak alt jeg ville ha med i denne første posten på tråden min. Jeg gleder meg ekstremt mye til å komme i gang med dette prosjektet nå og er klar for å ta i mot alt av tips, råd og teknikker for å bli en bedre mekaniker og karosseriarbeider. Jeg har ikke så alt for mye erfaring da jeg bare er 18 år gammel, men alle må jo begynne et sted. Jeg tror det blir veldig interessant og en lærerik opplevelse med et slikt prosjekt og jeg håper et par andre på forumet her kanskje vil følge med på det som måtte skje fremover også. Vil avslutningsvis legge ved litt bilder av bilen fra da jeg kjøpte den ved siden av bilder fra sånn den så ut i senere tid før det gikk i grøften. Får også beklage for et ganske langt innlegg, men som du kanskje skjønner om du har lest så langt så er bil virkelig noe jeg brenner for! Takk for meg! Her er noen bilder (Jeg hadde allerede byttet til M-tech2 fanger og montent coilovers i de første bildene): Endret Desember 27, 2015 av patrikskauen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet November 9, 2015 Share Skrevet November 9, 2015 Makan til uflaks, aldri morro det der når man er 18. Har heldigvis ikke opplevd noen skader på mine biler. Men sta, det er du f... meg. STÅ PÅ!!! Denne tråden kommer jeg til å følge med på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patrikskauen Skrevet November 9, 2015 Forfatter Share Skrevet November 9, 2015 (endret) Makan til uflaks, aldri morro det der når man er 18. Har heldigvis ikke opplevd noen skader på mine biler. Men sta, det er du f... meg. STÅ PÅ!!! Denne tråden kommer jeg til å følge med på. Jeg kan hvertfall ikke si jeg har vært ekstremt heldig nei, haha... Jo takk! Den som gir seg er en dritt, sier man vel? Endret November 9, 2015 av patrikskauen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 10, 2015 Share Skrevet November 10, 2015 Så ut som en veldig flott bil. Skjønner at du vil beholde denne. Er en smule E46-fanatiker selv Fine fargekombinasjoner, og den grønnfargen ser man ikke ofte. Tror faktisk jeg ville beholdt den. Planene høres veldig like ut som de jeg hadde selv, så du kan jo ta en titt på min forrige, i signaturen under. Litt tips og triks til enkelte mods, hvordan det ser ut i praksis o.l. Men har du bilder av skadene og evt liste over det du vet må byttes? Mange som kan hjelpe og rådgive, og ikke minst sitter på mange deler, som ikke nødvendigvis ligger ute for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet November 10, 2015 Share Skrevet November 10, 2015 Snakker om uflaks ja Men du har nå i alle fall beholdt motet og pågangsmotet. Og fortsett med det. Bilen er jo nydelig. Fantastisk fargekombo som jeg ville beholdt uansett om du liker godt de to blåfargene. Denne er man jammen ikke hver dag. Og sammen med interiøres så var dette for meg en innertier Stå på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wrnr1 Skrevet November 10, 2015 Share Skrevet November 10, 2015 Fantastisk fint stykke BMW som jeg definitivt vil følge videre! Men er det mulig å ha så mye uflaks? Tror iallfall jeg ville ha gått over til full kasko etter hvert som ting blir gjort med bilen! Kjører selv en simpel 318d sedan, men til og med jeg har full kasko xD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patrikskauen Skrevet November 10, 2015 Forfatter Share Skrevet November 10, 2015 (endret) Så ut som en veldig flott bil. Skjønner at du vil beholde denne. Er en smule E46-fanatiker selv Fine fargekombinasjoner, og den grønnfargen ser man ikke ofte. Tror faktisk jeg ville beholdt den. Planene høres veldig like ut som de jeg hadde selv, så du kan jo ta en titt på min forrige, i signaturen under. Litt tips og triks til enkelte mods, hvordan det ser ut i praksis o.l. Men har du bilder av skadene og evt liste over det du vet må byttes? Mange som kan hjelpe og rådgive, og ikke minst sitter på mange deler, som ikke nødvendigvis ligger ute for salg Mange takk! Ja, er noe spesielt med denne grønnfargen - spesielt med tanke på hvor få det finnes av den. Har sett en del på din tråd nå, fantastisk fin bil må jeg si! Blir nok opptil flere turer innom den om jeg trenger litt hjelp eller tips til diverse Har ikke noen bilder av skadene foreløpig. Vet forøvrig at den hel del av forstillingen må repareres, et par mindre bulker langs høyresiden må rettes, bakfangeren må byttes, mulig noe har gått i bakstillinger også. La merke til det på vei til skolen idag når jeg kastet et blikk på bilen, det er mer camber på høyresiden enn venstre og den virker litt "slapp" bak. Må også lakkere opp hele siden, men skal jo hel-lakkeres så venter med lakkering til alt skal taes. Må også erstatte den bjelken som holder bakfangeren da den har sprekt opp. Endret November 10, 2015 av patrikskauen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patrikskauen Skrevet November 10, 2015 Forfatter Share Skrevet November 10, 2015 Snakker om uflaks ja Men du har nå i alle fall beholdt motet og pågangsmotet. Og fortsett med det. Bilen er jo nydelig. Fantastisk fargekombo som jeg ville beholdt uansett om du liker godt de to blåfargene. Denne er man jammen ikke hver dag. Og sammen med interiøres så var dette for meg en innertier Stå på! Takk takk Pågangsmotet er på plass vettu! Den største hindringen her er vel studentøkonomien min, haha... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patrikskauen Skrevet November 10, 2015 Forfatter Share Skrevet November 10, 2015 Fantastisk fint stykke BMW som jeg definitivt vil følge videre! Men er det mulig å ha så mye uflaks? Tror iallfall jeg ville ha gått over til full kasko etter hvert som ting blir gjort med bilen! Kjører selv en simpel 318d sedan, men til og med jeg har full kasko xD Hyggelig å høre! Ja, tydeligvis er det mulig Jeg håper hvertfall nå, men all uflaksen så langt, at jeg har brukt opp og blitt ferdig men mine uheldige hendelser. Ja, det blir definitivt å gå over til fullkasko nå. Hadde del-kasko opprinnelig fordi prisene på forsikring som 18-åring var skyhøye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 10, 2015 Share Skrevet November 10, 2015 (endret) -snipp- Ja, okei! Er en hel del å gjøre, da! Jeg har f.eks. en original M-tech II diffuser i kjelleren (for 2 endestusser). Veldig flassete, sort lakk, men den er ellers hel og pen. Har også en sort/mørk hattehylle med elektrisk rullegardin. Har et par dører i karbonsort, med heis, motor og vinduer. Har alle lokariskjermene til M3. Sikkert litt annet dill også! Bare gi en lyd hvis du trenger noe av dette, så blir det svært billig for deg Endret November 10, 2015 av Thundercoil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patrikskauen Skrevet November 10, 2015 Forfatter Share Skrevet November 10, 2015 Ja, okei! Er en hel del å gjøre, da! Jeg har f.eks. en original M-tech II diffuser i kjelleren (for 2 endestusser). Veldig flassete, sort lakk, men den er ellers hel og pen. Har også en sort/mørk hattehylle med elektrisk rullegardin. Har et par dører i karbonsort, med heis, motor og vinduer. Har alle lokariskjermene til M3. Sikkert litt annet dill også! Bare gi en lyd hvis du trenger noe av dette, så blir det svært billig for deg Ja, blir en del arbeid fremover kan du si Såpass ja! Du hører fra meg om jeg trenger noe vettu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R4F431 RAFAEL Skrevet November 10, 2015 Share Skrevet November 10, 2015 Veit korsen ditta føles [emoji33] banning og steiking. Eine sekunded ville eg rive av hode på hjorten det andre så var eg lei meg over bilen. Men eg kom meg på beina igjen eg og. Faceliftet den og [emoji106] Sendt fra mobilen med gigantiske pølsefingrer og småtaster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 10, 2015 Share Skrevet November 10, 2015 Flott E46 du har! Veldig riktige modifikasjoner så langt også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patrikskauen Skrevet November 10, 2015 Forfatter Share Skrevet November 10, 2015 Flott E46 du har! Veldig riktige modifikasjoner så langt også Takk takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patrikskauen Skrevet November 10, 2015 Forfatter Share Skrevet November 10, 2015 Da var første bestilling av deler unnagjort. Bestilte en god del forskjellig til forstillingen, hovedsaklig høyresiden. Målet mitt nå er å få bilen kjørbar på så kort tid som mulig. Jeg trenger virkelig en bil for å komme til frem og tilbake bra skole, jobb og andre steder. Skal også få kjøpt med en vinterbil/bil nr2 som jeg skal bruke om vinteren og ellers når E46 står i deler - men må i første omgang bare få satt sammen E46 igjen Om noen vet om en grisebillig E36 316/318/318is som er EU-ok så får dere skrike ut. Begynner å demontere forstillingen i morgen da jeg har fri fra skolen også kommer de nye delene ganske raskt forhåpentligvis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå