Gå til innhold

SVINDEL ALARM


Rune M2-touring
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Artikkelen(sånn cirka vertfall)

 

ROMERIKE: Politiet etterforsker nå fire saker hvor en 19-åringen mistenkes for bedrageri i forbindelse med kjøp av bruktbil. Disse guttene tror enda flere kan ha blitt lurt.

 

Jeg føler meg litt dum egentlig, sier Vegard Lindmoen (21)

De tre andre som sitter i baksetet nikker og sier seg enige. For kort tid siden kjente ikke disse fire guttene hverandre. Men etter å ha blitt svindlet og forsøkt svindlet av en og samme person, står de nå sammen for å få rettferdighet

 

Ante ugler i mosen

Historiene er skremmende like. Vegard Lindmoen (21) fra Raufoss, Martin Vaslestad (20) fra Strømmen, Mikael Karlsen (21) fra Slåstad og Kim André Kanestrøm (23) fra Arnes har alle blitt kontaktet av 19-åringen, som har vist interesse for å kjøpe bilene deres. -Jeg hadde hørt at han ikke var til å stole på, men hadde tenkt til å gi han en sjanse. Alle kan forandre seg, sier Vaslestad. Han var den eneste av gutta som ante ugler i mosen tidlig nok til at 19-åringen ikke fikk gjennomført svindelen han forsøkte på i starten av 2015. - Det var først da jeg kom i kontakt med de andre et år senere at jeg forsto hva han hadde prøvd på, forklarer Vaslestad.

 

En fellesnevner for de ulike hendelsene er at det har gått fort. 19-åringen ønsker gjerne å hente bilene samme kveld som han tar kontakt.

 

- Han sa at han ikke styrte økonomien sin selv, men at moren skulle overføre penger for ham. Jeg ba om å få en kvittering fra nettbanken, og fikk dette tilsendt på melding, sier Kim André Kanestrøm. 19-åringen fikk dermed lov til å ta med seg bilen. Dagen etter oppdager Kanestrøm at en annen bileier etterlyste sin bil på Facebook - den samme bilen 19-åringen hadde kommet til Kanestrøm i dagen før. Oppgjøret for Kanestrøms bil hadde fortsatt ikke kommet inn på konto. Han svarer heller ikke på telefonen. To dager senere får Kanestrøm en melding på Facebook om at 19-åringen ønsker å heve kjøpet, og at bilen står plassert på en adresse på KIøfta. Bilen sto ulåst og med nøklene i passasjersetet. Den hadde kjørt rundt 60 mil siden jeg solgte den, forklarer Kanestrøm.

 

14. desember 2015 selger Mikael Karlsen en BMW 320 til 19-åringen. To dager senere får han en telefon fra politiet om at bilen er krasjet og forlatt ved stedet. -Jeg har lært at jeg aldri skal gi fra meg noe før jeg har pengene på kontoen, sier Karlsen Også Vegard Lindmoens bil fikk materielle skader etter dagene i 19-åringens hender. Deler av interiøret var blitt revet ut, og kilometertelleren viste rundt 200 mil mer. -Jeg etterlyste bilen på Facebook og fikk den heldigvis raskt tilbake. vi som har blitt svindlet har hjulpet hverandre hele veien. Hadde det ikke vært for Facebook hadde nok

mange av bilene fortsatt vært borte i dag, mener Lindmoen.

 

Politiet etterforsker

 

Politiadvokat Sindre Stuve ved Øst politidistrikt, Romerike, bekrefter at det foreligger flere anmeldelser for bedrageri.

 

Vi har mottatt totalt fire anmeldelser der framgangsmåten er den samme som den du beskriver. vi har startet etterforskning, og i en av sakene foreligger det nå en siktelse. Trolig går det her mot en hovedforhandling eller eventuelt en tilståelsessak, opplyser Stuve.

- Hva bør folk være spesielt oppmerksomme på når de skal selge eksempelvis bruktbil?

-Det er viktig at man ikke overleverer varen før man er sikker på at man har fått pengene. Dersom man er presentert for en kvittering, kan det være lurt å ringe banken for å få verifisert at den er ekte, sier Stuve.

 

19-åringen har fått oppnevnt Lillestrøm-advokat Dag Svensson som sin forsvarer.

Da RB snakket med Svensson mandag kveld kunne han ikke si noe om hvordan hans klient stiller seg til straffskyld.

- Jeg har ennå ikke snakket med han så det får jeg komme tilbake til ved et annet tidspunkt, sier Svensson.

 

Store verdier er på spill - pass på

 

Biler er attraktive objekter for svindel. Det er store verdier på spill, uttaler Unni Scheslien i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet ber folk som skal selge og kjøpe biler om å være på vakt. Regiondirektør
Unni Scheslien, som er sjef for Romerike, Hedmark og Oppland, uttaler:

- Når en bil skifter eier er det store verdier på spill. Det gjør det dessverre også attraktivt for svindlere.

Forbrukerrådet anbefaler begge parter om å forsikre seg om at de får det de skal, samme hvor sympatisk den andre måtte virke.

- Du har ikke pengene før du har sett beløpet på din egen konto, det er derfor den folk må sjekke.

Scheslien sier at dersom en har mistanke om
svindel, bør en kontakte politiet samt varsle markedsplassen som ble brukt.

 

_____________________________________________________

 

Denne saken er derimot om Daniel Knudsen som det har florert innlegg av på facebook.

Endret av Poppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis flere som har svindel som inntektskilde. Flott at dere legger det ut her. De utnytter alle muligheter ved nettbank utenom bankens åpningstider. Viser fram kvittering for overføringer, for deretter å stoppe transaksjonen når de har sikret seg noe av verdi.

Svindleren jeg ble utsatt for prøvde seg også på dette. Han sendte melding om at han ønsket å betale meg tilbake (etter at jeg informerte om at jeg ville kontakte hans far, og legge alt ut på nett), og at hele beløpet var lagt til forfall neste dag. Han kunne gjerne sende kvittering på SMS. Jeg svarte da at det kun var penger på konto som hadde noen betydning for meg. Og pengene kom selvfølgelig aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 13.1.2016 at 7.49, Rune M2-touring skrev:

Tydeligvis flere som har svindel som inntektskilde. Flott at dere legger det ut her. De utnytter alle muligheter ved nettbank utenom bankens åpningstider. Viser fram kvittering for overføringer, for deretter å stoppe transaksjonen når de har sikret seg noe av verdi.

Svindleren jeg ble utsatt for prøvde seg også på dette. Han sendte melding om at han ønsket å betale meg tilbake (etter at jeg informerte om at jeg ville kontakte hans far, og legge alt ut på nett), og at hele beløpet var lagt til forfall neste dag. Han kunne gjerne sende kvittering på SMS. Jeg svarte da at det kun var penger på konto som hadde noen betydning for meg. Og pengene kom selvfølgelig aldri.

Har det skjedd noe mer her da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.1.2016 at 7.49, Rune M2-touring skrev:

Tydeligvis flere som har svindel som inntektskilde. Flott at dere legger det ut her. De utnytter alle muligheter ved nettbank utenom bankens åpningstider. Viser fram kvittering for overføringer, for deretter å stoppe transaksjonen når de har sikret seg noe av verdi.

Svindleren jeg ble utsatt for prøvde seg også på dette. Han sendte melding om at han ønsket å betale meg tilbake (etter at jeg informerte om at jeg ville kontakte hans far, og legge alt ut på nett), og at hele beløpet var lagt til forfall neste dag. Han kunne gjerne sende kvittering på SMS. Jeg svarte da at det kun var penger på konto som hadde noen betydning for meg. Og pengene kom selvfølgelig aldri.

Det rasshølet som svindlet meg gjorde det samme, det hjalp med noen trusler om at jeg hadde en onkel som jobbet i økokrim som synes slike svindelsaker var veldig spennende... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe nytt i denne saken. Har bare fått tilbakemelding fra informerte kilder i området om at han er en kjeltring som skylder penger over alt. Bruker alt av penger på å ruse seg. Siden vedkommende er i selvdestruktiv modus, er det lite håp om at han noen gang i fremtiden vil klare å gjøre opp for seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...