Evopower Skrevet November 15, 2015 Skrevet November 15, 2015 (endret) Har akkurat kjøpt meg en E60 520ia 2004 modell. Bilen er veldig tight og fin. Gått 136.000 dokumenterte kilometer. Jeg har 5 ting jeg lurer på. Har leita på forumet, uten å finne helt konkrete svar. Derfor samler jeg alt i en tråd her: 1: Automatkassa oppfører seg merkelig. Den ligger å jager på turtall mellom 2-2500 omdreininger i oppoverbakker. Den er nesten aldri under 2000 uansett så lenge gassen er på. Noen ganger er den innom 2-3-4-1-3-2 giret iløpet av 5 sekunder hvis jeg skal akselerere opp en bakke... Andre ganger er den nesten helt perfekt. Fant kvittering i hanskerommet fra i fjor. Der har verkstedet byttet olje og filter på kassa fordi den slurer på nevnte turtall. Tydeligvis har det ikke hjelpt. Jeg har søkt litt på forumet her og de fleste sier at det er converteren. Men jeg tror ikke det er det. Siden den tar godt fra stillestående og når den får Lock up. De jeg har snakket med her borte, sier at det er enheten i kassa med elektronikk og magnetventiler som pleier å ryke på de tidlige E60 bilene. Jeg hadde bilen på diagnose. Der kom feilmeldingen "gear 1-2" opp. Mekanikeren sa at det var nok den nevnte enheten. Denne skulle visstnok åpne for trykk inn på converteren sa han, men ikke vet jeg. På de automatkassene jeg har skrudd på, så er converteren ren mekanisk. Hvor skulle det være sammenheng mellom kassa og converteren i så fall?Jeg må sikkert bytte den delen i kassa. Vanskelig å finne brukt? Ny ligger de på 25.000 kr. Først da finner jeg ut om også converteren er gåen. Den koster 10.000 kr. Noen som har erfaring med dette? 2: Dekktrykk kontrollen i iDrive. Her velger jeg "set tyre pressure". Deretter står det bare "initializing". Betyr det at systemet prøver å finne dekktrykket, men at sensorene i felgene mangler? Der er originalfelgene på bilen så vidt jeg vet. Nye dekk ble lagt på i 2012. Mulig disse sensorene ble fjernet da ilag med nye ventiler? 3: Follow me home lights: Her kan jeg velger i iDrive hvor mange sekunder dette skal stå på etter at bilen er parkert. Men lysene slår seg bare av på vanlig måte når jeg slår av motoren. Siden det er en option, så burde det vel fungere også? Hvordan finner jeg ut noe mer rundt dette? Diagnosen viste ikke feil på lys systemet. 4: Automatiske viskere. Når jeg ikke kjører på automatikk, kan jeg velge vanlig fart og rask fart på viskerne. Intervallfunksjonen finnes ikke/virker ikke. I automatikk så trodde jeg man kunne endre intensiteten på senoren ved hjelp av intervall knappen. Men ingen forskjell. Noen som vet om jeg skal kunne kjøre intervall når automatiske viskere er slått av? 5: Olje og veivhusventilasjon. Har lest meg frem til at veivhusventilasjonen og toppdekselpakningen må byttes på M54. Derfor er det bestilt. Det er olje på bunnpanna. Dette kommer sikkert fra veivhuset eller toppakningen. Jeg byttet akkurat olje nå, til Castrol Edge 5w-30 som denne bilen skal ha og alltid har hatt. Men jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke Castrol 5w-40 eller Mobil1 New Life 0w-40 på disse motorene? Vurderer å bruke Mobil1 0w-40 på vinterhalvåret og Castrol 5w40 på sommerhalvåret. 5w-30 blir for tynt ved varm motor i mine øyne. Endret November 15, 2015 av Evopower
Reef89 Skrevet November 15, 2015 Skrevet November 15, 2015 (endret) Velkommen til den flotte E60 verden. Alle spørmålene dine finnes svar på her inne, men kan svare deg litt kort og enkelt 1. Gåen converter er litt kjent på E60 (selv har blitt byttet på min (garanti) etter jaging på turtall. Men en oljeskift er ikke nok. Det må flushing til, det er litt annen jobb. Mange her inne har fått løst treg giring, jaging osv. med en flushing. 2. initializing betyr at den "søker" og oppdateres seg. Dette kan i mange tilfeller gå veldig lang tid. På min må den resettes to ganger ved hver dekkskift altså til vinter og til sommerdekk igjen. Jeg gidder ikke å vente på fullføresle så det er bare å trykke resett og så kjøre. Så etter en stund er det ok. 3. "Følg meg hjem lys" må du aktivere selv når du slår av bilen, du må da dra til deg langlys spaken, så blir lysene tent i de antall sekunder som er stilt inn. 4. Du er endrer sensitiviteten på regnsensoren ved og stille på hjulet, det er ikke veldig lett og se forskjellen, men jeg merker det på min at hvis for eks knappen står helt nede på minimum så kommer det mer vann på ruten før vindusviskere slår over enn når den for eks. står midt på. 5. Siden din ikke er gått så langt så ville jeg fremdeles brukt 5 30 olje når den bikker 200 000 så kan en gå over til 5 40. Jeg har gjort det sånn etter at den bikket 200 tusen. Endret November 15, 2015 av Reef89
Evopower Skrevet November 15, 2015 Forfatter Skrevet November 15, 2015 Takker for svar Ja E60 er gode biler å kjøre. Merker stor forskjell når jeg bare har eid E28 tidligere. Mer behagelig å kjøre, samtidig mer som kan gå galt. Må nok uansett en tur til RATS å få sjekket girkassen, evt finne brukt converter eller girkasse på huggeren. Siden den henger på gira. Fra 1 til 2 gir så holder noen ganger igjen opp til 4000 omdreininger før den skifter. Så jeg TROR det er noe mer enn bare converteren.
hanzhe Skrevet November 16, 2015 Skrevet November 16, 2015 2. Mener å ha lest du MÅ kjøre for å få systemet til å gå over fra initializing til å være aktivt. Otis reagerte på dette 1
Weltzin Skrevet November 16, 2015 Skrevet November 16, 2015 Takker for svar Ja E60 er gode biler å kjøre. Merker stor forskjell når jeg bare har eid E28 tidligere. Mer behagelig å kjøre, samtidig mer som kan gå galt. Må nok uansett en tur til RATS å få sjekket girkassen, evt finne brukt converter eller girkasse på huggeren. Siden den henger på gira. Fra 1 til 2 gir så holder noen ganger igjen opp til 4000 omdreininger før den skifter. Så jeg TROR det er noe mer enn bare converteren. Har du prøvd Finnviken? er ikke han en guru på automatkasser?
Hpi Skrevet November 16, 2015 Skrevet November 16, 2015 Når det gjelder automatkassen din så ville jeg prøvd å bytte solenoid for 1-2. Denne sitter i ventilhuset som igjen sitter i girkasse. Hele ventilhuset sitter i girkassen og solenoiden som setter converter i lock-up sitter også i ventilhuset. Derfor er det en sammenheng mellom converter og girkasse. Her står det endel om å skifte solenoider. http://5series.net/forums/diy-do-yourself-14/kylebs-6hp19-service-thread-137584/ Om du ikke får hjelp hos Finnvik kan jeg anbefale Automatgearservice i Bergen, har brukt de selv. Det er veldig langt til Rats når du bor i Haugesund
Evopower Skrevet November 22, 2015 Forfatter Skrevet November 22, 2015 (endret) Takker for gode svar Den gjør-det-selv tråden hjalp veldig I dag låste girkassa seg fullstendig i nødmodus. Står nå låst i 1 gir. Merket det på turen i dag at den ble mer og mer rotete i girskiftene før det var full stopp. Jeg vet ikke hvor mye det er å spare. En solenoid koster 1000 kr. Når man først ha r det nede, bytter man alle 6. Så 6000 kr, pluss frakt og moms ved import. Så har man arbeidet. Ifølge den tråden er dette noe jeg klarer selv. Spørsmålet er jo om et spesialverksted tar f.eks 7000 kr for jobben (da med garanti) at ikke det lønner seg likevel. Men la oss si at det er hele Mechatronicen som må byttes, da er jo solenoidene bortkastet, siden de følger med den nye Mechatronicen.Her må jeg nok bare levere bilen inn, få dem til å bestille nytt, og bare ta regningen når den kommer... 30k pluss.Skal høre med Finnviken først. Han er god på girkasser. Men RATS er nok de beste i landet, hvis det har noe å si. Ingen problem å dra bilen over fjellet på henger for min del Endret November 22, 2015 av Evopower
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå