Gå til innhold

Dårlig varme i E39 528i / Termostaten? Heater control valve?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Skaffa meg nylig bil.  :bmw:

Men har visst kjøpt med meg et par problemer.  :grin:

 

Når bilen står på tomgang, så kan motortempen gå i det røde, uten at det er kommet varme i kupéen

Da er slangen som går inn i radiatoren fra motoren varm, og den som går ut av radiatoren og inn i motoren kald.

Hvis jeg hopper inn i bilen og kjører et stykke, så synker motortempen til det normale, der pila peker rett opp.

Da er begge slangene blitt varme, og varmeanlegget begynner å fungere, det kommer varme i kupéen.

 

Vet noen ka som kan være galt?

Det kan merkes at det har vært -15 og -17 mens jeg har prøvd å undersøkt. Hvis det har noe å si.

 

Har jeg en dårlig termostat her?

Hva med en varmeapparatsolenoid?

 

 

aaaugust

Skrevet

Kan hende det bare er luft i systemet. Ettersom kjøling på m52 er vanlig problem så hadde jeg byttet både vannpumpe termostat og termostathus om det er ukjent når det er byttet sist. Ellers er lufting det billigste og enkleste å starte med.

Skrevet

Forige eier sa at han hadde bytta vannpumpe og lufta skikkelig.

Viskosekobling er også byttet nylig

 

Men jeg kan vel prøve å lufte på nytt? Hvis det ikke er for tungvint.

 

Termostat og termostathus er ikke byttet som jeg vet om.

Skrevet

Termostat setter seg som regel fast i åpen posisjon når den er dårlig, så du vil heller få en bil som ikke når driftstemp. Hvis du først bytter den så er det greit å bytte huset i samme slengen da disse kan få små sprekker med tiden og begynne å lekke.

 

Det høres mest ut som at det kan være en luftboble som setter seg fast når du står på tomgang og sirkulasjonen ikke er så høy.

Skrevet

O.K

Men varme kommer først i kupéen etter jeg har begynt å kjøre, og ikke etter oppstart, uansett hvor lenge den står.

Så når jeg får sirkulasjon så kommer varmen i kupéen. styrer termostaten også varmeanlegget?

Skrevet

Termostaten åpner bare opp når temperaturen er høy nok slik at kjølevannet går gjennom radiatoren, bør ikke ha noe å si på varmeanlegget.

Skrevet

Garantert luft i systemet, enkelt å fikse.

sett nøkkelen i posisjon 2 og løsne lufte skruen, sett all varme på bånngass og 32 grader. vent litt så skru lufteskruen igjen, kjør bilen varm og prøv. går det ikke så prøver du bare igjen. Det er den enkleste og billigste måten å fikse problemet ditt på ;)

Skrevet

Lite kjølevæske eller luft i systemet... same same, but different....

Skru ut lufte skruen på radiator og termostat huset, og fyll på væske til det kommer ut av disse. Selv om ekspansasjons tanken fort ser full ut, bare fortsett å fyll. Når det kommer væske ut av lufte skruene, skru disse igjen, og senk væske nivået noe i ekspansasjons tanken.

Skrevet

Hei, slenger meg på denne  :-k  Gjelder det samme for dieselmotor? e39 525d (2002), hvor finner jeg isåfall lufteskruene det snakkes om?

Skrevet

Fant lufteskruene, kom raskt ut fra den første på slangen, men på lufteskruen på termostaten kunne jeg ikke se kjølevæske en gang, før jeg startet motoren, da kom det ut bittelitt der. Skal det være slik eller må jeg har mer kjølevæske?

Skrevet

Sjekk også at den elektriske hjelpepumpen går. Den skal du høre når du setter på tenningen, uten å starte motoren. Hvis denne pumpa har vært defekt lenge, kan det ligge avleiringer eller luft langt inne i systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...