aaaugust Skrevet November 22, 2015 Skrevet November 22, 2015 Hei. Skaffa meg nylig bil. Men har visst kjøpt med meg et par problemer. Når bilen står på tomgang, så kan motortempen gå i det røde, uten at det er kommet varme i kupéen Da er slangen som går inn i radiatoren fra motoren varm, og den som går ut av radiatoren og inn i motoren kald. Hvis jeg hopper inn i bilen og kjører et stykke, så synker motortempen til det normale, der pila peker rett opp. Da er begge slangene blitt varme, og varmeanlegget begynner å fungere, det kommer varme i kupéen. Vet noen ka som kan være galt? Det kan merkes at det har vært -15 og -17 mens jeg har prøvd å undersøkt. Hvis det har noe å si. Har jeg en dårlig termostat her? Hva med en varmeapparatsolenoid? aaaugust
E.C. Skrevet November 22, 2015 Skrevet November 22, 2015 Kan hende det bare er luft i systemet. Ettersom kjøling på m52 er vanlig problem så hadde jeg byttet både vannpumpe termostat og termostathus om det er ukjent når det er byttet sist. Ellers er lufting det billigste og enkleste å starte med.
aaaugust Skrevet November 22, 2015 Forfatter Skrevet November 22, 2015 Forige eier sa at han hadde bytta vannpumpe og lufta skikkelig. Viskosekobling er også byttet nylig Men jeg kan vel prøve å lufte på nytt? Hvis det ikke er for tungvint. Termostat og termostathus er ikke byttet som jeg vet om.
E.C. Skrevet November 22, 2015 Skrevet November 22, 2015 Termostat setter seg som regel fast i åpen posisjon når den er dårlig, så du vil heller få en bil som ikke når driftstemp. Hvis du først bytter den så er det greit å bytte huset i samme slengen da disse kan få små sprekker med tiden og begynne å lekke. Det høres mest ut som at det kan være en luftboble som setter seg fast når du står på tomgang og sirkulasjonen ikke er så høy.
aaaugust Skrevet November 22, 2015 Forfatter Skrevet November 22, 2015 O.K Men varme kommer først i kupéen etter jeg har begynt å kjøre, og ikke etter oppstart, uansett hvor lenge den står. Så når jeg får sirkulasjon så kommer varmen i kupéen. styrer termostaten også varmeanlegget?
E.C. Skrevet November 22, 2015 Skrevet November 22, 2015 Termostaten åpner bare opp når temperaturen er høy nok slik at kjølevannet går gjennom radiatoren, bør ikke ha noe å si på varmeanlegget.
aaaugust Skrevet November 22, 2015 Forfatter Skrevet November 22, 2015 Hva tror du feiler varmeanlegget da, hvis jeg bare får varmluft etter bilen er kommet i gang å kjøre?
Random Hero Skrevet November 23, 2015 Skrevet November 23, 2015 Garantert luft i systemet, enkelt å fikse. sett nøkkelen i posisjon 2 og løsne lufte skruen, sett all varme på bånngass og 32 grader. vent litt så skru lufteskruen igjen, kjør bilen varm og prøv. går det ikke så prøver du bare igjen. Det er den enkleste og billigste måten å fikse problemet ditt på
Kure Skrevet November 23, 2015 Skrevet November 23, 2015 Lite kjølevæske eller luft i systemet... same same, but different.... Skru ut lufte skruen på radiator og termostat huset, og fyll på væske til det kommer ut av disse. Selv om ekspansasjons tanken fort ser full ut, bare fortsett å fyll. Når det kommer væske ut av lufte skruene, skru disse igjen, og senk væske nivået noe i ekspansasjons tanken.
Otis Skrevet November 23, 2015 Skrevet November 23, 2015 Meget viktig det randomhero sier. Full varme, men viften kan stå på minimum.
sondre Skrevet November 25, 2015 Skrevet November 25, 2015 Hei, slenger meg på denne Gjelder det samme for dieselmotor? e39 525d (2002), hvor finner jeg isåfall lufteskruene det snakkes om?
Otis Skrevet November 26, 2015 Skrevet November 26, 2015 Bortimot, men diesel lufter seg selv bedre. Lufteskruer er på egr kjøleslangen.
sondre Skrevet November 26, 2015 Skrevet November 26, 2015 Fant lufteskruene, kom raskt ut fra den første på slangen, men på lufteskruen på termostaten kunne jeg ikke se kjølevæske en gang, før jeg startet motoren, da kom det ut bittelitt der. Skal det være slik eller må jeg har mer kjølevæske?
MrBrum Skrevet November 27, 2015 Skrevet November 27, 2015 Sjekk også at den elektriske hjelpepumpen går. Den skal du høre når du setter på tenningen, uten å starte motoren. Hvis denne pumpa har vært defekt lenge, kan det ligge avleiringer eller luft langt inne i systemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå