Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei folkens, 

jeg vil gjerne ha noen råd fra dere: 

Vi har en 520d (e61) 2007-modell som har gått 150.000. Norsk modell, garantert kilometer. 

Hvor lenge er det "trygt" å beholde bilen mht. reparasjonsutgifter? 

Har allerede måttet skifte turbo + hele A/C-anlegget, lås i vindu i bakluke ++ (heldigvis alt på bruktgarant). Nå har den rulla og gått fint de siste par årene. Kjører rundt 10.000 /året, mye langkjøring. 

Selge nå mens jeg fortsatt får litt for den (120-130.000?) eller satse på at den ruller og går 30-40k til uten de store problemene? 

Har ikke noe lyst på ufortusette utgifter i 15-20.000 klassen. Da er det bedre å selge og kjøpe noe nyere. 

Hvor solide er disse maskinene? 

Håper på noen synspunkter - kvalifiserte eller ikke!

Hilsen
Espen

Endret av Grenadier
Skrevet

Det skummle med disse motorene er registeret, men om du holder litt øye med dette og fortsetter med godt vedlikehold så kan du fint kjøre denne til over 200 000 km. Som du seier så har bilen fungert bra de siste to år, kan ikke se at det skal være ruinerende å beholde denne i noen år til så lenge du opprettholder samme bruksmønster og vedlikehold.

Ved en pris på 130 000 kr så er dette mye bil for pengene, du har mer bruksnytte enn hva markedsverdien på bilen tilsier.

Skrevet

Registerkjedet som blir nevnt over er i hovedsak et problem på N47-motorene, jeg regner med at du ikke har den ettersom du har en 2007-modell.

Er det automat eller manuell?

På en bil som er 8-9 år gammel kan det vel alltids dukke opp en utgift eller to på 10 000 kroner, men man kan jo ikke være sikker på at det er bedre på en 5 år gammel bil.

Skrevet

Registerkjedet som blir nevnt over er i hovedsak et problem på N47-motorene, jeg regner med at du ikke har den ettersom du har en 2007-modell.

Kan fortsatt være N47 selv om det er en 2007 modell, men ettersom N47 kom i E60/61 i September 2007 så er nok sannsynligheten stor for at det er en M47 ja. En bekymring mindre i såfall :)

Skrevet

Kan fortsatt være N47 selv om det er en 2007 modell, men ettersom N47 kom i E60/61 i September 2007 så er nok sannsynligheten stor for at det er en M47 ja. En bekymring mindre i såfall :)

Var ikke denne setningen litt selvmotsigende? :)

Du sier at det kan være en N47 på vedkommendes 2007 modell, men at N47 ikke kom før 09/2007 - altså på 2008 modeller.

Ellers er jeg for øvrig helt enig med deg at denne bilen trolig har større bruksverdi enn markedsverdi. 150.000km er ingen kilometerstand å frykte på en moderne bil, og vi kan jo blant annet vise til Tommis (SweetBMW) 2007 520d med M47D20 som har gått 447.000km. Nå har riktignok denne fått en byttemotor da bilen var gått 100.000-200.000km (?), men den originale turboen har den sannelig benyttet frem til nå. Imponerende!

Skrevet (endret)

Jeg er minst bekymret for motoren, egentlig. Er vel sjelden den som ryker på moderne biler. Men hjuloppheng, elektronikk, starter, dynamo osv osv... mye som kan begynne å feile på en 8-9 år gammel bil (og en del har altså feila allerede). Så før eller siden blir det jo et øknomisk spørsmål - om ikke det lønner seg å ha litt mer billån, men en nyere bil, og kanskje med garanti. 

Kompis av meg kjører en 320d, riktignok ca. 2004-modell. For et par år siden var det Arne Gulbransen (verkstedet) som stakk av med hele feriebudsjettet hans. Tette diesldyser... Er sånne overraskelser jeg ikke er rigga for. 

Endret av Grenadier
Skrevet

alle 4 dysene gikk tett samtidig? 

For øvrig får man refurbished dyser til rett over 1000kr stk, og om du ikke gjør det selv, noen kroner for montering og koding av nye. Sett at de ikke sitter bom fast bør det vel være en kurant jobb å gjøre selv. 

Skrevet (endret)

Mulig det må ha vært noe mer da. Han måtte ut med 30.000 kroner. Til meg nevnte han dyser. 

En kollega med en E60 måtte forresten ut med flere titalls tusen kroner (på samme verksted) etter at han hadde unnlatt å bruke brekket i bilens levetid... hele systemet hadde visst størkna fast!

Endret av Grenadier
Skrevet

Mulig det må ha vært noe mer da. Han måtte ut med 30.000 kroner. Til meg nevnte han dyser. 

En kollega med en E60 måtte forresten ut med flere titalls tusen kroner (på samme verksted) etter at han hadde unnlatt å bruke brekket i bilens levetid... hele systemet hadde visst størkna fast!

De summene som presenteres for å ordne håndbrekket høres ut som fantasi priser.

Skrevet

Selvmotsigende? Har alltid trodd at Oktober var måneden BMW gikk over til ny årsmodell.

Det har alltid vært måned 09 (september) helt til BMW endret dette til måned 07 (juli) i 2012.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...