Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dekk og felg guru'er. Begynner å tenke på sommerdekk allerede. Har alltid vært uheldig med dekk og felg kombi. Blir som regel ubehagelig å kjøre. Kjører følgende 535d 2005 m/ 19" 245/35 foran og 275/30 bak. Byttet dekk i sommers pga styringen føltes ut som å sloss med en innsmurt belgisk kringle. Etter jeg fikk bytta dekk, så sa han fyren at felgene mine var (sitert fra dekk montør) "fucka" Styringa og bilen føltes bedre etter dekkskift. Men fortsatt ikke betryggende. Tenkte derfor for å slå til på noen felger som jeg kan få bra pris på.

20" 245/30 & 285/25 fungerer de, eller blir det noe skraping, kan ikke kjøre over dumper etc. Vil at hjulene skal fylle hjulbuen uten å skrelle den :)

Takker for hjelp fra proffene

Legger med bilde av hvordan felgene skal se ut og hvordan jeg vil at de skal se ut på bilen. Ps bilen er ikke senket, itginal all the way.

Skrevet

Det er innpress og felgens bredde som avgjør om det  vil skrape borti eller ei, så spørsmålet ditt er nok ikke så enkelt å svare på.

Skrevet

245 og 275 er helt kurante bredder for E60. 245/35-19 og 275/30-19 er faktisk godkjent alternativ dimensjon, og kunne leveres originalt.

Hvorvidt det vil skrape avhenger av følgende faktorer:

1. Senking. (Mer enn 50-60mm så kan det bli trøbbel).
  2. Innpress. (Originalt er ca 20. Blir det for lavt, stikker hjulet lenger ut, og kan skrape i hjulbuen ved belastning. Er det for høyt kan du ta borti demper/fjær).
  3. Omkrets. (Denne må ikke avvike med mer enn 5% fra original rulleomkrets. En grei kalkulator finner du her).

Store hjul på helt originalt understell kan ofte se litt pussig ut. Det bør helst kombineres med sportsunderstell eller annen senk for å se harmonisk ut. Generelt går komforten ned sammen med dekkprofilen, men 35-profil fungerer helt greit på en E60 etter min mening. Det handler imidlertid mye om personlige preferanser her. Runde felger og gode dekk blir viktigere jo "råere" dimensjon du har.

Skrevet

245/30 og 285/25 vil være en god kombinasjon, og jeg har selv kjørt endel med dette. Du kan også vurdere 295/25 bak uten problemer.

Disse vil likevel ikke ta noe større plass enn de du har, da rulleomkretsen er tilnærmet lik (noe den skal være). Om du tenker på utover vil det som nevnt være felgens mål som avgjør dette, og ikke om du har 19" eller 20".

Skrevet

Vil at felgene skal fylle, men fortsatt ha plass til å kjøre normalt og bak felgene skal "konkave" innover hvis dere skjønner. Liker den looken. Felgene jeg fikk bra pris på er avantgarde m510 i svart og bilen er "midnight blue" tror det blir perfekt miks.

Skrevet

Jeg ville revurdert sorte felger hadde jeg vært deg. Det høres tøft ut, og ser tøft ut på bilder, men i virkeligheten "forsvinner" de, slik at man like gjerne kunne kjørt rundt på stålfelger.

Om du ønsker mørke felger vil jeg heller anbefale en mørk gråfarge (antrasitt e.l.).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...