JonasD Skrevet Desember 10, 2015 Share Skrevet Desember 10, 2015 (endret) Jaja, hadde egentlig ikke planer om å lage noen tråd på denne.. Men så er det jo ganske artig å se tilbake på i ettertid. Dette er en 90 mod som er godkjent med 3,5l turbomotor, 850 bremser og understell. Den har heller ikke noe ladetrykksbegrensing i vognkortet. Jeg kjøpte denne bilen i Mars i år. Hadde sendt noen meldinger til eieren et år eller to tidligere om han ville selge den. Plutselig dukket annonsen opp på bimmers og jeg måtte bare slå til. Under annonsetiden kjørte han istykker toppakninga, så jeg og et par kompiser dro nedover og henta den med henger. Fikk med et lass med deler da motoren var demontert og sjekka etter toppaknings raset. Da bilen var kommet hjem begynte monteringa.. Fikk omsider montert sammen motoren, etter mye tull med umerka ledninger og coiler. Under kinninga hørtes en forferdelig klikkelyd (mekaninsk lyd).Vi turte ikke å starte motoren. Antok det kunne være rådebank, eller feil montert regkjede, så da var det bare å plukke ut motoren etter en sjekk. I det motoren var ute av bilen begynte vi å demontere girkassa da vi plutselig fant feilen. Det hadde da altså knekt av ei tann på startkransen på svinghjulet.. Noe letta kan du si, så jeg fant meg et nytt svinghjul som var lettere enn det gamle, bestilte ny 765 trykkplate og 6 puk sinter clutch. Monterte alt sammen og fikk start på bilen. Var virkelig herlig å få bilen kjørbar! Og bilen virket bra. Slet med noe feiltenning og for mye turbotrykk. Så toppakninga gikk nok en gang. Endte opp med å bytte pluggledninger, electromotive coiler, og turbotrykkskrana. Demonterte toppen igjen og bytta en pianotråd i blokka samt ny toppakning. Deretter har bilen fungert utmerket i hele sommer. Bytta kjapt om til BBS RS felgene for å se hvordan det ble.. Tidligere fra GS treffet på Bud. Endret Mai 13, 2017 av JonasD Amarios og Evenol reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Desember 10, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2015 Den var visst benka til 507whp og 834wnm på 1,1 bar da jeg kjøpte den. Stolte ikke helt på effekten når jeg fikk den kjørbar. Den gikk heller ikke på tomgang når motoren var kald. Så bestemte meg for å få den mappa om. Knakk en bolt i diffopphenget under mappinga. Det er visst et kjent problem på disse bilene, fikk fiksa det midlertidig og fullførte mappinga. Resultatet endte på 430 hk og 673 nm på ca 1 bar. Bilen ble noe annerledes å kjøre. Gikk penere og ikke minst gikk på kaldstart. Men slet med at pluggene sota ned. Sannsynligvis for mye bensin på lave turtall som kunne til det. Men bilen gikk bedre enn før og funka bra. Helt til jeg ble vant med effekten... Havnet da i den ondre sirkelen.. Gamle motoren til JAAS performance, Klett Racing osv osv.. ble lagt ut til salgs på facebook. Komplett motorpakke med girkasse sprut og map. Endte opp med å kjøpe denne. Bestemte med for å ta bilen skikkelig. Ut med gamlemotoren, strippe motorrom for ledninger og deler, maskerte opp og sendte bilen til lakk. Lakken i motorrommet var ekstrem dårlig.. Der hadde det vært lakkert med sprayboks. Etter en grundig vask med kraftvask og HT, så var jeg kommet på stålet flere plasser.. Tilbake fra lakk. Godbiten som sto å venta Turboen type BW372 passa ekstremt dårlig.. Panseret ville ikke på heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Desember 10, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2015 Jeg trodde jo da at dette skulle bli en snug fit. Blokka fra nymotoren er fra E28 så det ene motorfestet ville ikke passe, så det må sveises. Grenrøret, turboen og downpipen passet heller ikke når motoren hadde rett vinkling. Oljefilterhuset som går nedover tok borti styresnekka. Et alternativ var å bruke det oljefilterhuset på gamlemotoren, men da ville ikke innsuget passe.. Så da ble det fort endringer i planene når bilen ble sendt til JAAS for div arbeid. Etter en samtale med Jørgen så bestemte vi oss for å bruke turbo oppsettet på gamlemotoren, en PT6766BB, med ferdigsveisa grenrør og dp. Jeg hadde heldigvis et M5 turbo innsug som kommer til å bli brukt ilag med det gamle oljefilterhuset. Dysene blir også bytta fra 1260cc til 830cc dyser. Så blir det en ny mapping etterhvert. Kommer med en specliste senere. På vei til Surnadaln.. Beklager forresten for dårlige bilder.. Er tatt med Iphone 5 med noe rusk på linsa, så på noen bilder kan det se ut som lakken har skader.. Det stemmer forsåvidt ikke. Torek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Desember 10, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2015 (endret) Bunndel: B35 veiv Eagle H-profil råder Wiseco 92,50mm stempel med 7,3:1 i komp Coopering pakning Balansert veiv Vektjusterte stempel og råder Nye råde og veivlager Topp: Splitter ny b35 topp med store innsugsventiler Ny Z55 kam Forsterkede vippearmer (Heavy duty) Stage 2 dobble ventilfjærer Maks portet av Tore Østhus @ Auto Trim Endret kjølekanal for enda bedre flow Jaas PF custom innsug PT6766BB 3,5" downpipe 46mm precision wastegate Tilton 7,25" 3 plata clutch E39 M5 6 trins kasse omsveisa Electromotive Tec2 Datasprut Bensin blir 2x bosch 044 pumper, Nuke BTR, PPF fuelrail og 830cc siemens deka dyser. Endret Mars 9, 2016 av JonasD Torek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Desember 10, 2015 Share Skrevet Desember 10, 2015 Feit E34! Rått oppsett også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 10, 2015 Share Skrevet Desember 10, 2015 Utrolig rå bil uten tvil. Her må du oppdatere ofte.Varmer en e34 entusiast.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlendmelk Skrevet Desember 10, 2015 Share Skrevet Desember 10, 2015 Følger med! Ser nesten hjem til meg der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommyheimberg Skrevet Desember 10, 2015 Share Skrevet Desember 10, 2015 Liker virkelig den bilen:), heftig mottor du har kjøpt og:),men skal du bruke gamle mottoren og så ha turboen fra den nye iver?. Ossen oppsett av innmat osv var det på den gamle mottoren? Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Desember 10, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2015 Takker! Nei, det blir å bruke ny motoren med turbo oppsettet fra gamle motoren. Gamle motoren ligger inne på en salgsannonse her på forumet. Må endre litt på den siden jeg skal bytte turbo osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris11slett Skrevet Desember 10, 2015 Share Skrevet Desember 10, 2015 Blir nok knall etter en tur hos JAAS pøs på med bilder! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW E30 325 Skrevet Desember 11, 2015 Share Skrevet Desember 11, 2015 Følger med her:) Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Desember 11, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2015 Skal komme med flere bilder etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paugen92 Skrevet Desember 13, 2015 Share Skrevet Desember 13, 2015 Rått oppsett! Syns bilen ser finere ut uten m3 flap på spoileren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Desember 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2015 Finere ja, men ikke tøffere. Vært på utkikk etter acs spoiler i et halvt år, før det endelig dukket opp et her på bimmers. Så plana var jo å bruke flappen, er ikke så mange som har det. Jeg synes det ser fett ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torek Skrevet Desember 13, 2015 Share Skrevet Desember 13, 2015 Jeg synes også det ble kult med flappen! E34 har verdens kjedeligste bakende, men den ble mye bedre nå Dette her blir gromt!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå