Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Den får nok strøm fra webastoen ja, pinne 6 i 6 pin kontakten.

Jeg prøvde og kjøre min på benken, men den ga ikke liv til pumpa. Jeg fikk dog feilkode på "communication on vehicle spesific bus", og "dosing pump" eller noe sånt.. 
Da var pumpa kobla til pinne 6 sånn det skal være (og sånn det funker på det universale kretskortet jeg har).
Men dette ville ikke funke på bmw sin. Rart at jeg fikk feilkode på pumpa da, for den virker. At den ikke har kommunikasjon med bilen er jo greit.. Men jeg burde jo ikke få feilkode på pumpa for det..
Alt funker da, når det er montert i bil.

Her er koblinsskjema for pumpen på webasto ecu, fra 01 og fremmover. Ser ut til at den går direkte fra kontakten på webastoen, og til kontakten på pumpa. Så burde ikke være noe problem og måle etter brudd der. :)
 

Webasto ECU.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne å så selv og er jo bare pinne 6. Var ikke noe brudd på ledningen fra webasto og til pumpen. Pumpen lever når jeg kjører 12v rett på den. Når jeg måler strøm fra webasto til pumpen så får jeg bare 0,7 volt. Frykter at jeg må ha nytt kretskort. Til bw50 er ikke det det enkleste å få tak i :(

Webastoen gjør alt som den skal ellers. Den forrige jeg hadde den levde helt sitt eget liv mens her ser det ut til at den bare ikke vil gi strøm til pumpen.

Det er og den webastoen man ikke kan ta diagnose på såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skaffet meg en lik webasto som jeg hadde. Den startet en gang og nå er den dau. Har testet de 3 webastoene jeg hadde liggende og hjernen er kaputt på alle 3. Ingen av de vil gi bensin til drivstoffpumpen. Ellers starter de ikke eller viften går kun i 2 min.

Siden denne webastoen er av den eldre typen og ikke er helt lett å få tak i så funderer jeg på å gå til anskaffelse av en nyere webasto.

Den typen jeg har er orginal bmw men den har ikke noe kommunikasjon med bilen annet enn at den får 12v og et "wake up" signal. Ingen k bus eller annen kommunikasjon.

Jeg lurer på om jeg kan sette inn en ganske ny universell webasto om jeg skifter kontaktene og slangene nede med webastoen. 

Noen forslag til en relativt ny webasto som kan passe greit her? Må ikke være svindyr heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig og bytte til annen type da? 

Er det en som er montert fra fabrikk og tilpasset bilens system? 

 

Må vel være thermo top c bensin eller noe sånt? Eller er det E den heter kanskje.. Vet ikke om man får ecu tilpasset bmw der da.. Må vel kanskje bytte noe annet som styrer denne også? 

 

Hvilken årsmodell er bilen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet med den nyere typen er at den gjerne går på bus, forskjellige festepunkter, feil åpning til eksos, feil plass for kjøleslanger. Det beste er jo bare å kjøpe ny hjerne fra en av de mange på ebay. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du får bare 0.7 volt til pumpen, det er når den går? Og pumpa skulle vært i drift? Den pulser vel strømmen til pumpa denne sånn som andre.. Så du vil vel aldri få målt konstant strøm uansett.. :) ecu ser jo veldig lik ut de nyere..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har nå går hvertfall ikke på noe bus signal. BIlen er 05/98 modell så den har den gamle typen webasto og ikke Thermotop C som de fleste andre. Kun 12v og wake up og et feedback signal om jeg ikke tar feil. Ene hjernen min er helt dø. Og de 2 andre vil ikke gi strøm til pumpen. 

Jeg finner ikke noe styreenhet til som garantert funker til Thermo top S/BW 50 på ebay eller andre steder. Derfor jeg var inne på tanke om en Thermotop E eller lignende. Slanger kan jo modifiseres og samme med eksosen. Så lenge styeenheten klarer seg med et wake up signal. 

Slik ser diagrammet for webastoen min ut:

webasto 1.PNGwebasto 2.PNG

Den får wakeup(pin 1 x764) og et annet signal fra bilen. Pin 4(x764). Når den gikk prøvde jeg å gi 12v på den og da stoppet den. Så tror det kan være noe stop signal.

Jeg gidder hvertfall ikke kjøpe en fjerde webasto som ikke funker. De jeg kjøper av aner jo ikke tilstanden på webastoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer lesestoff :) Slik jeg forstår det så trenger IHKA modulen kun strøm fra webastoen for å vite at den er igang og når den skal stoppe osv. Vist de nye universelle bruker samme opplegg med kun strøm så skal det vel være ganske greit. Gjerne forklar meg hvordan det fungerer om jeg har feil :) 

 

webasto 3.PNG

webasto 4.PNG

webasto 5.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg får hjelp til å fikse ecuene nå. Tenker at da skal problemet løse seg. Men det hadde vært morro å fått en Thermo top E til å funger som orginalt i bilen og.

http://www.ebay.com/itm/WEBASTO-THERMO-TOP-E-BENZIN-TAUSCHHEIZGERAT-ERSATZHEIZGERAT-TAUSCH-HEIZGERAT-NEU-/290954692928?hash=item43be404940:g:TT0AAOSw9N1VwdGz

Denne her ser ut til å være av den universelle typen. Samme kontakter og alt. Men tysken min er dårlig så vet ikke hvilke software den kjører og om det er noe bus eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...