Sebb9 Skrevet Desember 17, 2015 Skrevet Desember 17, 2015 Har byttet motor i E34en min, motoren hadde stått en stund, så var mye tikking når jeg startet den, har kjørt den varm nå og har blitt mye bedre, men er en lyd jeg er litt usikker på, kan høres litt ut som rådebank. Noen som kan høre om det er rådebank eller bare løfterne? https://youtu.be/hQ73QYKeWUQ Det er også litt vibrasjon på forskjellige turtall, merker hele bilen vibrerer, på f.eks. 1000 og 3000 rpm, men ikke noe på 2000, hva kan det være?
lagunilla Skrevet Desember 17, 2015 Skrevet Desember 17, 2015 Høres ut som rådebank på video en i hvertfall. Nappa du ut sikring til bensimpumpa før du startet motoren?
Sebb9 Skrevet Desember 17, 2015 Forfatter Skrevet Desember 17, 2015 (endret) Ja, hadde oljetrykk før jeg starta den. Er forresten en M50B25TU, kan det være vanosen som lager den lyden? Den kommer og går litt, ville ikke rådebank vært mer konstant? Tenkte å kjøpe ett stetoskop på biltema i morgen, hvor skal jeg lytte for å finne ut om det er rådebank? I siden på blokka, bunnpanna? Endret Desember 17, 2015 av Sebb9
Radical Skrevet Desember 17, 2015 Skrevet Desember 17, 2015 Det der hørtes absolutt ikke ut som rådebank. Man er somregel aldri i tvil når man hører rådebank. høres mer ut som vanos, lett skjørtebank eller noe i den duren. syns personlig ikke det hørtes ut som en farlig lyd. Har opplevd rådebank flere ganger, og dette minner ingenting. vegard89, E.C. og Morty999 reagerte på dette 3
E.C. Skrevet Desember 17, 2015 Skrevet Desember 17, 2015 Helt enig med Radical, min M52 høres også ca. sånn ut. Har du rådebank og gir litt gass så vil det høres ut som om noen banker med et jernrør på blokka. Radical reagerte på dette 1
Sebb9 Skrevet Desember 17, 2015 Forfatter Skrevet Desember 17, 2015 (endret) Blir ikke værre når jeg gir gass, forsvinner nesten, eller overdøves av tikking. Ser biltema har ett elektronisk stetoskop, skal prøve å bruke det som mikrofon når jeg filmer. Skal også ta en prøvetur, og så skifte olje og filter, hvis ikke det er spon der, blir motoren friskmeldt Endret Desember 17, 2015 av Sebb9
Radical Skrevet Desember 17, 2015 Skrevet Desember 17, 2015 da er det hvertfall ikke rådebank Bare ta ett langt skrujern og benytt som stetoskop. gjør så si samme nytten.
janerik171187 Skrevet Desember 17, 2015 Skrevet Desember 17, 2015 hadde en fæl ulyd i min m50b25 og, viste seg å være 2 løse plugger stramma (bytta alle 6) så forsvant ltyden og bilen ble piska på rudskogen 3dager på radd etterpå uten problemer. lurte fælt på hva det var, men var heldigvis enkelt, så verdt å sjekke
Sebb9 Skrevet Desember 17, 2015 Forfatter Skrevet Desember 17, 2015 Takk for tips, skal skjekke pluggene, og prøve å lytte litt rundt forbi. Kosta 169,- for det elektroniske stetoskopet, tror jeg kjøper det, mest fordi jeg liker dingser Noen tips til hva vibrasjonen kan være? Motor og gir fester er gode, og jeg så ikke noe ubalanse i veivhjulene. Leste at viskosekoblinga eller vifta kan lage vibrasjon, begge er gamle, men mangler ikke noe blader, så skal prøve å skru den av i morgen. Men kan det bare være at motoren har stått lenge og ikke går helt rent?
Sebb9 Skrevet Desember 18, 2015 Forfatter Skrevet Desember 18, 2015 Var ingen løse plugger, men hørte på motoren med stetoskop i dag, lyden høres veldig godt rundt vanos enheten, høres ikke ut som banking, mer som slakk i tannhjul, så ble en liten bestilling hos beisan systems Det elektroniske stetoskopet fra biltema kan forresten anbefales, kunne sikkert hørt det samme med ett skrujern, men var absolutt verdt 169,-
E.C. Skrevet Desember 18, 2015 Skrevet Desember 18, 2015 Regner med at du bestilte både lageret og o-ringene, hele pakka med andre ord. Husk at du må ha kamverktøy for å låse kammene når det er prat om enkelvanos, men det vet du muligens allerede
MrBrum Skrevet Desember 18, 2015 Skrevet Desember 18, 2015 Jeg lærte av en mekaniker av "gamle skolen" en gang at hvis det er rådebank, vil du høre det hvis du pirker litt på gassen....så turtallet øker bare litt. Når den da faller til tomgang igjen vil du høre...."klukk klukk klukk..." nedi der. Bra forklart? Hvis det hadde vært så slarkete så du ville hørt det hele tiden, tror jeg ikke du ville vært i tvil engang. Ville nok raklet mye mere.
Sebb9 Skrevet Desember 18, 2015 Forfatter Skrevet Desember 18, 2015 Bestillte lager og o ringer, skal også bestille de fjærgreiene fra bmw eller koed, har ikke helt satt meg inn i alt enda, leste bare kjapt gjennom guiden til beisan systems. Holder det med ett sånn verktøy som dette?
E.C. Skrevet Desember 19, 2015 Skrevet Desember 19, 2015 Ny toppdekselpakning og en pakning til selve vanosen er på sin plass, er vel også noen skruer som bør byttes. Holder med det du har på bildet der, men det kan hjelpe med en sånn:
Eirik Paulsen Skrevet Januar 3, 2016 Skrevet Januar 3, 2016 Det der høres langt ifra ut som rtådebank. Jeg hadde samme tikking på min når jeg byuttet motor til vanos. Hvilken olje bruker du? på tynn olje vil vanosen tikkke slik som det! 10w40 skal fikse det problemet gjorde hvertfall det for meg, eks 5w30 er for tynn olje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå