Gå til innhold

Fikk bot på 4000 for solfilm, nå går jeg til tingretten


BMWguruen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått en bot for solfilm av rutene mine. Jeg har aldri brutt vegtrafikkloven før og jeg har heller aldri blitt straffedømt av politi tidligere. Jeg kjøpte bilen slik den var med soting på begge siderutene og frontruta.(svakt tonet) Jeg har fått avslag på alle klagene og statens vegvesen opprettholder vedtaket. Jeg mener boten er altfor høy (4000.-) og jeg har valgt å gå til tingretten.

Er det noen der ute som har erfaring på dette temaet? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er tydelig på dette, det er ikke lov med noen som helst film på ruter foran b-stolpe. Om bilen har dette når du kjøpte den er vel ikke noe som fritar deg fra loven.

Å kjøre med solfilm på ruter foran b-stolpe er en kalkulert risiko du selv tar. Om du ikke visste bedre er på din kappe slik jeg ser det.

Du kan jo fremme økonomisk kompansasjon fra selger av bilen evt, men tviler på at du kommer noen vei med det også.

 

Å ta dette til tingretten kan sikkert vært artig, men tror du må regne med betale mer en 4000,- når saken er ferdig.

 

 

Men sånn sett burde du kanskje fått en advarsel om å fjerne dette + visning innen rimelig tid fremfor bot. Spørs jo kanskje hvordan du oppførte deg når du ble stoppet osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg ikkje tar feil så er det vell så og så mykje lys som skal passere gjennom glasset framme. kommer ikkje nokk lys gjennom så blir det ulovlig. Trekker man gjennomsiktig plast over siderutene trur ej neppe man får nokke bot for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at selv blank film er ulovlig. Men jeg er usikker på akkurat dette.

Selv skulle jeg gjerne hatt solfilm hele veien, men har valgt å ikke ta frem ruter pga risiko for å bli stoppet er høy om dagen.

 

Kompis måtte fjerne på sin E61 for 1 års tid siden, men han fikk ikke bot. Han fikk mangellapp og måtte vise bilen innen 4 uker.

 

Har en følelse at dette er noe de prioriterer mye om dagen i teknisk kontroll, siden det er eksplodert i biler med solfilm foran. Men her kan jeg sikkert ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står her hva som er lov. :)

 

 

Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

Hvorvidt blank film blir definert som "solfilter" er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er tydelig på dette, det er ikke lov med noen som helst film på ruter foran b-stolpe. Om bilen har dette når du kjøpte den er vel ikke noe som fritar deg fra loven.

Å kjøre med solfilm på ruter foran b-stolpe er en kalkulert risiko du selv tar. Om du ikke visste bedre er på din kappe slik jeg ser det.

Du kan jo fremme økonomisk kompansasjon fra selger av bilen evt, men tviler på at du kommer noen vei med det også.

 

Å ta dette til tingretten kan sikkert vært artig, men tror du må regne med betale mer en 4000,- når saken er ferdig.

 

 

Men sånn sett burde du kanskje fått en advarsel om å fjerne dette + visning innen rimelig tid fremfor bot. Spørs jo kanskje hvordan du oppførte deg når du ble stoppet osv.

Jeg var ikke ute etter personlige meninger. Jeg var mer ute etter erfaringer og informasjon med juridisk tyngde. Kanskje jeg har lagt tråden i feil kategori.

Endret av BMWguruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg ikkje tar feil så er det vell så og så mykje lys som skal passere gjennom glasset framme. kommer ikkje nokk lys gjennom så blir det ulovlig. Trekker man gjennomsiktig plast over siderutene trur ej neppe man får nokke bot for det.

 

Mener å ha hørt at selv blank film er ulovlig. Men jeg er usikker på akkurat dette.

Selv skulle jeg gjerne hatt solfilm hele veien, men har valgt å ikke ta frem ruter pga risiko for å bli stoppet er høy om dagen.

 

Kompis måtte fjerne på sin E61 for 1 års tid siden, men han fikk ikke bot. Han fikk mangellapp og måtte vise bilen innen 4 uker.

 

Har en følelse at dette er noe de prioriterer mye om dagen i teknisk kontroll, siden det er eksplodert i biler med solfilm foran. Men her kan jeg sikkert ta feil.

 

Det står her hva som er lov. :)

 

 

Hvorvidt blank film blir definert som "solfilter" er vanskelig å si.

Det jeg spekulerer i, er om boten på 4000 kroner er for høy. Alle som jeg kjenner som har hatt solfilm på rutene selv, eller kjenner noen som har/har hatt det, har ikke fått bot, men et pålegg om å fjerne solfilmen. Jeg synest selv at det er helt bak mål å sette boten til 4000

Endret av BMWguruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det du fikk, du har ingen sak i mine øyne. Det er ikke lov med solfilm på vinduer foran b-stolpe.

Du tok selv en risiko ved å kjøre med solfilm foran, din bil ditt ansvar.

Meldingen din består av moralprek og antagelser. Jeg var mer ute etter førstehånds erfaringer og som sakt informasjon med juridisk tyngde. Ikke tro at jeg krangler. Jeg bare sier det sånn som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen moralpreken fra min side, synes moderat solfilm burde være lov.

Svarer bare på om du synes det er feil med 4000 i bot/gebyr for bruk av solfilm. og da skrev jeg at det ikke er lov med solfilm.

 

http://www.sunnhordland.no/article/20151008/NYHENDE/151009799

 

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article7640593.ece

 

http://www.itromso.no/nyheter/article497769.ece

 

I disse dokumenterte tilfellene varierer bot/gebyr fra 2000 til 4800. Kommer nok helt an på kontrollør og humøret hans/hennes hva du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ingen sak her, og det vil mest sannsynlig ende opp med å koste deg enda mer enn 4000kr. Angående summen har jeg fått forklart av representant for SVV at det er 2000kr per rute som er ulovlig sotet, så det stemmer vel overens med ditt tilfelle.

Hvorvidt alle representantene fra SVV praktiserer likt er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen moralpreken fra min side, synes moderat solfilm burde være lov.

Svarer bare på om du synes det er feil med 4000 i bot/gebyr for bruk av solfilm. og da skrev jeg at det ikke er lov med solfilm.

 

http://www.sunnhordland.no/article/20151008/NYHENDE/151009799

 

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article7640593.ece

 

http://www.itromso.no/nyheter/article497769.ece

 

I disse dokumenterte tilfellene varierer bot/gebyr fra 2000 til 4800. Kommer nok helt an på kontrollør og humøret hans/hennes hva du får.

Jeg sier ikke at å få bot for solfilm er feil.... Jeg mener at 4000 ikke er i tråd med lovverket. Jeg trengerikke å bli fortalt at det er min feil at loven ble brutt.. det vet jeg allerede fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kva har egentlig staten i bevis mot deg? bilder? filmen som var på? 

 

Vist dei ikkje målte kor mykje lys som kommer gjennom, korsen kan dei vite at det er ulovlig eller ikkje?

 

Er rimlig sikker på det er noen grenser på kor mykje glasset framme kan være sotet. Siden volvoen til min stemor har fabrikksotet sideruter framme, men det er så vidt det er noe. men du ser forskjell på siderutene og frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et gebyr av vegvesenet, de kan vel ikke kreve inn men bilen kan fort bli begjært avskiltet. Er nok 2000 pr rute.

Og nei det er ikke lov med film. Bare slepphendte kontrollører som tillater det. Jeg hadde en E46 fra USA med film foran som ble godkjent. Fortsatt ikke lovlig av den grunn.. Forskjellige kontrollører yter forskjellig behandling. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...