04530dat Skrevet Januar 14, 2016 Share Skrevet Januar 14, 2016 Har nettopp byttet til nytt originalt 110Ah batteri (registrert), da bilen begynte å få lav spenning kort tid etter start. Det gamle ble faktisk 11 år gammelt! Så nå har jeg funnet ut at min 2004 E61 530d lider av "trenger 10-30 minutter før den plutselig begynner å lade" syken. Dvs. etter "overnatting" er det sånn, når den først har begynt å lade kan den godt stå 2-3t og likevel lade fra start. Lite lysten på ny dynamo til 7-8k så har lyst å prøve å skifte bare regulatoren, den sitter jo relativt lett tilgjengelig for å skifte. Den gamle er en Valeo TG17C010, merket 14V.Trodde faktisk at alle "norske" biler ladet med mer enn 14V, men bilen ble importert fra Tyskland i sins tid. Har funnet en erstatning på eBay:http://www.ebay.com/itm/ARG144-ALTERNATOR-Regulator-BMW-330-d-xDrive-635-730-3-0-D-E63-E64-E90-E91-E92-/251836598884?hash=item3aa2a18a64:g:YvYAAOSweW5U3Ij0 Den skal passe, men er spesifisert til 14.5V. Noen litt mer kyndige enn meg som gidder evaluere om dette er OK i norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Januar 14, 2016 Share Skrevet Januar 14, 2016 (endret) Hadde ikke bekymret meg nevneverdig om jeg hadde økt ladespenninga på en bil fra 14 til 14.5V jeg i alle fall. Jo kaldere det er jo høyere bør man ha ladespenningen - så dette virker jo å være en perfekt "Norgeskonvertering" av bilen. Tidligere mente vel NAF at ladespenning under 14.4v var "feil" på bilen når de laget tilstandsrapporter? Endret Januar 14, 2016 av Fuzzy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 14, 2016 Share Skrevet Januar 14, 2016 http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Januar 14, 2016 Share Skrevet Januar 14, 2016 Rart om ikke regulatoren er styrt elektronisk. Jeg har en 120d fra 2005 og på den varierer ladespenningen etter ladetilstand på batteri og temperatur. Ved ekstrem kulde har den vært godt over 15V. Jeg ville blitt overrasket hvis E6x var mindre avansert, men jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 14, 2016 Share Skrevet Januar 14, 2016 Den skal være det mener jeg. Det er vel også en av tingene som gjør at nytt batteri må kodes/registreres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
04530dat Skrevet Januar 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2016 (endret) Stemmer, ved -10C har jeg sett den helt oppe i 15.2V (som egentlig er litt for høyt). Leste en plass at ladespenning skal økes med 0.2V per 10C nedover, så 14.4V ved +20C gir da 15.2V ved -20C. Skjønner egentlig ikke hvorfor disse regulatorene er merket med en "nominell" spenning hvis ladespenning hele tiden styres utenfra. Takk for link forresten, nyttig info. Endret Januar 15, 2016 av 04530dat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
04530dat Skrevet Januar 27, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2016 (endret) Da er ladespenningen tilbake Det var altså laderegulatoren som var blitt litt "lazy". Den gamle var merket TG17C010 , så kjøpte denne (Valeo) regulatoren: http://www.ebay.com/itm/251836598884 Problemet var altså at bilen ikke ladet fra start. Den trengte 10-30 min før den begynte å lade. Med det 11år gamle original(!) batteriet og i -10C holdt jo ikke det... Det manglet ikke på feilmeldinger etter en stund, for å si det sånn.. Det endte med en utgift på ca. 700,- inkl frakt fra utlandet. "Noe" mindre enn de ca 10-12.000,- verkstedet skulle ha (ny 170A dynamo..). Skiftet i tillegg også batteriet til nytt original 110Ah. Det kom på 1.800,- (+CarlyBMW batteri reset lisens til 95,-) men etter 11 år måtte jo det skiftes uansett. Gikk greit å skifte regulatoren uten å løsne dynamo. I gleden over å være kvitt rekkeviddeangsten har jeg laget en DIY på skifte av ladregeulator for E60/61 diesel (er kanskje likt på bensin?). Dette er jo ikke særlig avanserte greier, og bør være innafor for de aller fleste å gjøre selv. Sjekk at den nye regulatoren er helt lik den gamle og at tilkobling, skruehull etc. passer. Monter den gamle regulatoren, fest den med de gamle boltene. Montering skjer åpenbart i motsatt rekkefølge, og like åpenbart er det at tilkobling av batteriet er det siste man gjør (etter å ha forsikret seg om at de 2 lederne for B+ kontakten er forsvarlig tilkoblet). En ting som ikke fremkommer av bildene er å sjekke tilstand for kabelsko på de to B+ lederne. Jeg pusset mine med sandpapir for å være sikker på god kontakt. Skal tross alt gå en del Ampere gjennom der... Start opp bilen og sjekk spenning, med et multimeter eller evt. en "dings" i sigarettenneren. Jeg kjøpte en slik (på vei ut av salg ifølge www.biltema.no) dings fra Biltema. Endret Januar 27, 2016 av 04530dat awt og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ceo92 Skrevet Januar 10, 2017 Share Skrevet Januar 10, 2017 Bra DIY:) skal gjøre det samme på min. Håper det fikser problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå