Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

uumm. så jeg kan bli fucked der.

leser litt om antenne greiene, bruker vel original antenna, men det står noe om 12v egen antenna feed. vil dette booste originalen?

Jeg har dab fra før. Da popper vel resterende kanaler opp på dab på skjermen og ikke på sat radio som nevnt tidligere av awt.

Endret av 530xda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB-funksjonen du har fra før kan du egentlig bare glemme. Du vil ikke få opp DAB+-kanaler her uansett hvordan du vrir og vender på det (uten å bytte CIC). mObridge stilles inn slik at den kommer opp som satelittradio på CIC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, 

Jeg har kjøpt Dension Gateway med bluetooth, dab og hele pakken, men syns menyen er forferdelig. Er dette noe som kan programmeres? Eller finnes det et helt annet system som er mye bedre? 

 

Bilen er en e46 med 16:9 navigasjon.

Endret av Lassi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en 2005 E61 med CCC. Kjøpte Dension 500S BT i fjor, men den synes jeg er ustabil. Fikk byttet enheten, men den nye oppfører seg på samme måte. 1 av 10 ganger jeg vil bruke Dension så henger den seg. Har en sak gående med Dension nå, da enheten ikke vil oppdatere seg til nyeste firmware. Har prøvd med tre ulike USB-minnepinner. Til slutt dukket riktig firmware-nummer opp under info på skjermen, men avspilling av mp3 på USB-pinne fungerer ikke (fungerte med tidligere firmware, men vil nå ikke fungere selv etter jeg har degradert, så kodingen av bilen regner jeg med er OK) og handsfree fungerer så dårlig at mottaker av samtale mener det høres ut som jeg snakker inn en boks. Inntil jeg/Dension/Bilradiospesialisten finner en løsning på dette så ser jeg etter andre alternativer for DAB+ i min bil. Folieantenne i frontruta ønsker jeg å unngå så langt det lar seg gjøre og hvis det blir tredjeparts DAB+utstyr i bilen så funderer jeg på å gjemme antennen i bakspoileren eller inni støtfanger, dette har jeg sett noen eksempler på at har fungert bra.

Hvis noen har løsningen på problemet med min Dension så blir jeg veldig glad for en tilbakemelding. FM har jeg gitt opp, sliter med dårlig mottak. Begynner å bli lei av å høre på Spotify nå, det eneste som fungerer med min Dension for øyeblikket.

 

Edit: Jeg ser at denne posten kanskje heller hører hjemme under "teknisk" i og med at jeg har problemer, men jeg håper den kan være et eksempel på at ikke alt trenger å fungere knirkefritt - selv om man går for et velrenommert merke. OP må bare gi en lyd hvis jeg skal flytte posten. :)

Endret av robert.kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ser etter en DAB+ (og helst også Bluetooth A2DP) for min 2006 X3 (E83) 2.5i. Bilen har kun ”Radio BMW Business CD” og ikke navi/iDrive eller CD-skifter. Jeg ønsker en løsning hvor minst mulig er synlig og gjerne med betjening via knappene på rattet.

Er det noen som har innspill på hva jeg skal velge og hvilket firma som kan anbefales i forhold til installasjon i Oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal jeg åpne dashbordet for å sette inn både harddisk og dab+.

finner noen gode bruksanvisninger men er åpen for tips av verktøy til selve den store trim listen. Det må vel bli en slags plast kniv av den harde typen? det sto ingenting om hvilken vei jeg skal bryte, men finner vel ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min stefar har en e38 740 med navigasjon, usikker på hva enheten heter. Er det Dension eller intravee som er veien å gå da? Han ønsker alt skjult og att knappene i bilen fortsatt kan brukes til å styre radioen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intravee fremstår som det beste produktet, men det er veldig vanskelig å få tak i DAB-modulen til denne, i tillegg er det dyrt.

Har ingen erfaring med Dension sin DAB-løsning til disse bilene, og har heller ikke funnet så mye, så vanskelig å gi noe svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
On 12. juni 2016 at 12.59, awt skrev:

Man setter dip switchene til satelittradio, kobler den til og koder inn $655 (satelitt-radio) i bilens VO.

Jeg gjorde dette i går, og det fungerer i grunn greit nok.

IMG_0750_zpsax6h7lzs.jpg

 

Er vel samme sytem jeg må ha i min E60 fra oktober 2009 med CIC(idrive proff) å kun usb i hanskerommet.

Så da kommer spørsmålet. Hvor enkelt er det å montere dette? må det trekkes masse kabler eller? å hvor kan en gjemme antennen? Å vil den kode seg sjøl eller må en ha noen til å kode bilen etter montering?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på øyet som ser, men om man aldri har tatt i noe slikt kan det nok virke litt komplisert. Må ikke trekkes noe særlig med kabler, men antenneledningen må jo legges slik at den kommer til et vindu e.l. Jeg har antennen på høyre siderute i bagasjerommet, men kommer nok til å se på andre antenneløsninger etterhvert som er mindre synlige.

Bilen må kodes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, awt skrev:

Det kommer litt an på øyet som ser, men om man aldri har tatt i noe slikt kan det nok virke litt komplisert. Må ikke trekkes noe særlig med kabler, men antenneledningen må jo legges slik at den kommer til et vindu e.l. Jeg har antennen på høyre siderute i bagasjerommet, men kommer nok til å se på andre antenneløsninger etterhvert som er mindre synlige.

Bilen må kodes.

Nå har jeg en E60. Så da må det vel bli bakruta. Men en sådan antenne i bakruta vil jo se noe for jævli ut. Så frister på ingen måte dette. Vil Bavaria kode bilen for en? å hva vil dette evt koste?

Mistenker at dette sammen med mitt bluetooth problem kan ende med å koste en goe del mere enn jeg er villig til å legge i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original løsningene til CCC/CIC er de like elendige på å navigere i kanaler som disse 1din spillerene som har dab? tenker da på om man må velge "bånd" og gå inn/ut for å finne riktige kanaler på de forskjellige "båndene"? 

Vurderer nesten å bruke nettradio fremfor dab om det ikke blir brukervennlig engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, barsjef skrev:

Nå har jeg en E60. Så da må det vel bli bakruta. Men en sådan antenne i bakruta vil jo se noe for jævli ut. Så frister på ingen måte dette. Vil Bavaria kode bilen for en? å hva vil dette evt koste?

Mistenker at dette sammen med mitt bluetooth problem kan ende med å koste en goe del mere enn jeg er villig til å legge i dette. 

De fleste av disse antennene er ganske anonyme, så om du limer en slik antenne helt nede ved listen eller noe tror jeg ikke dette vil irritere deg så mye. Alternativt kan man eksperimentere litt med antenner fra f.eks. 6-serie cab (disse er montert i støtfangeren), men spørs om det ikke koster mer enn det smaker. Tviler på at Bavaria kan/vil programmere dette, men det finnes endel privatpersoner her inne som sikkert kan hjelpe med den biten.

Nå vet jeg ikke hvilket bluetooth-prosjekt du har hatt, men går man til verksted med slike ting koster det som regel mer enn det smaker. Holder man på selv derimot, er det stort sett bare delekostnadene.

2 timer siden, minim skrev:

Original løsningene til CCC/CIC er de like elendige på å navigere i kanaler som disse 1din spillerene som har dab? tenker da på om man må velge "bånd" og gå inn/ut for å finne riktige kanaler på de forskjellige "båndene"? 

Vurderer nesten å bruke nettradio fremfor dab om det ikke blir brukervennlig engang. 

Litt usikker på hva du mener, men om du ser på filmen må man inn i en "mappe" (riks, lokal osv.) for å velge kanal. Hvorvidt det er det samme vet jeg ikke, men akkurat det irriterer meg ikke. Det som derimot irriterer meg litt er at man må søke på ny etter kanaler om man kjører langt, dette burde vært løst i 2016.

Ellers mener jeg web-radio-appen i BMW apps er milevis bedre enn DAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...