Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Tja, kanskje det, men så er det også den desidert beste løsningen. Om du tenker på de prisene du selv skrev på forrige side (20-30K), stemmer nok ikke dette helt med virkeligheten om det kun er selve CIC-en man bytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle høre hva BMW(Bavaria) kunne tilby, angående DAB+

Må si det var lite de kunne tilby, faktisk ikke noe. Men de skal ha ros for å svare raskt på mail da.

Svar fra de var.

Hei vi har ikke noe originalt Dab + og vi vet heller ikke om dette er noe som vil komme foreløpig.

 

Når det er sagt finnes det uoriginale løsninger som fungerer, til montering av dette vil jeg anbefale Bilradiospesialisten på Forus . De kan stereo og har forskjellige løsninger. Ring de og få et tilbud.

 

Dette var Bavaria på Forus(Stavanger)

 

For meg egentlig ganske utrolig al den tid dette jo må berøre ganske mange av deres biler, men er det lite vilje til å finne løsninger, ja da blir vel dette resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Bilradiospesialisten idag.

De skulle ha 7500kr for ferdig montert Fistune dab+ unit. De sa det tok de 3 timer å montere denne.

Kan det virkelig stemme at det tar et proff verksted så lang tid?

Er det noen som kan legge ut en enkel veiledning på hvordan en montere denne mObridge i bagasjerommet på E60 med CIC? Har ingen lyst å begynne på jobben med å demontere masse lister å annet fra dashbord for å gjemme den bak der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fistune og mObridge er tilnærmet identiske når det kommer til montering. Jeg synes tre timer kanskje var litt i overkant, men tiden går den.

En enkel veiledning vil være å finne frem til bluetooth-modul i bagasjerommet, og koble seg til denne. Jeg antar egentlig du er ute etter en litt mer avansert veiledning som innebærer hvordan man demonterer deksler og slikt, og det tar en stund å skrive.

Dette er også ting man gjerne kan finne utav selv ved å benytte veiledninger fra andre ting.

Det er forøvrig bare en list som må fjernes fra dashbord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, awt skrev:

Fistune og mObridge er tilnærmet identiske når det kommer til montering. Jeg synes tre timer kanskje var litt i overkant, men tiden går den.

En enkel veiledning vil være å finne frem til bluetooth-modul i bagasjerommet, og koble seg til denne. Jeg antar egentlig du er ute etter en litt mer avansert veiledning som innebærer hvordan man demonterer deksler og slikt, og det tar en stund å skrive.

Dette er også ting man gjerne kan finne utav selv ved å benytte veiledninger fra andre ting.

Det er forøvrig bare en list som må fjernes fra dashbord. :)

Om det er enkelt å koble seg til via bluetooth  modulen å denne sitter i bagasjerommet, så er vel dette løsningen ja.

 

Når det gjelder lister på dashbord å ellers inne i bilen, så har jeg passe dårlig erfaring med disse fra tidligere mercedes biler. Sitter plutselig med lister uten klips å må da ut å kjøpe nye til en halv arm hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte den løsningen selv, da jeg syntes det var greiest, men det blir litt hipp som happ.

Det er mulig å knekke klips hos BMW også, men bruker man litt vett når man demonterer er det sjeldent et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, awt skrev:

Jeg valgte den løsningen selv, da jeg syntes det var greiest, men det blir litt hipp som happ.

Det er mulig å knekke klips hos BMW også, men bruker man litt vett når man demonterer er det sjeldent et problem.

Ser ut ifra tegninger/diagram at bluetooth boksen bør sitte over/på siden av venstre hjulbue bak i bilen. Så da er det vel bare å koble seg inn på fiber kablen der. Samt finne en måte å feste boksen på. Får gå å tømmer bilen bak i mårå å se hvordan det ser ut. Er vel en plass der også en kan koble seg på strømmen så boksen får liv eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, barsjef skrev:

Ser ut ifra tegninger/diagram at bluetooth boksen bør sitte over/på siden av venstre hjulbue bak i bilen. Så da er det vel bare å koble seg inn på fiber kablen der. Samt finne en måte å feste boksen på. Får gå å tømmer bilen bak i mårå å se hvordan det ser ut. Er vel en plass der også en kan koble seg på strømmen så boksen får liv eller?

Jeg koblet meg inn på strømmen til bluetooth-modulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, awt skrev:

Jeg koblet meg inn på strømmen til bluetooth-modulen.

Fine. Da høres det ut som en enkel løsning. 

Ser at det er en bra bunt med ledninger som går inn på bluetooth enheten.

Klippet du bare å montere inn forgrening eller?

Å passer disse støpsler som er brukt på fiber til de kabler som leveres med mObridge?

Men så de skrev at antenne ikke kunne monteres på ruter med varmetråder. Om det stemmer blir det jo omtrent umulig å montere på en E60. Blir ikke aktuelt å montere på frontruta, å alle sideruter sitter jo på dør, så ikke noen løsning det heller.

Bluetooth.jpg

Endret av barsjef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min E60 kjøpte jeg en kostbar Funke antenne som skulle være noe av det beste. Jeg limte den i bakruta og det tok bare en uke til den konka. Det samme med den som jeg fikk i erstatning, men den rakk jeg ikke engang å lime fast før den konka. Varmetrådene var ikke i bruk.

Fikk tak i en på ebay som er klistret på bakruta nedover alle varmetrådene, like godt mottak som den 6 ganger dyrere Funke antenna og den har virket i 5 måneder nå.http://www.ebay.com/itm/Universal-Glass-Mount-Active-DAB-Car-Radio-Aerial-Antenna-FAKRA-for-BMW-/301874685025?hash=item4649222461:g:tWkAAOSwFNZWw912

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, barsjef skrev:

Ser at det er en bra bunt med ledninger som går inn på bluetooth enheten.

Klippet du bare å montere inn forgrening eller?

Å passer disse støpsler som er brukt på fiber til de kabler som leveres med mObridge?

Støpselet som følger med mObridge er likt som på bluetooth-dingsen ja, men mulig du må bytte om på hvordan de to ledningene ligger i fiberkontakten.

Når det gjelder strømmen kan man enten koble til med strømtyver eller lage til en adapterdings, der man tar ut pinnene fra kontakten som er, setter disse i en ny, og lager til noe mellom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...