Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, awt skrev:

Støpselet som følger med mObridge er likt som på bluetooth-dingsen ja, men mulig du må bytte om på hvordan de to ledningene ligger i fiberkontakten.

Når det gjelder strømmen kan man enten koble til med strømtyver eller lage til en adapterdings, der man tar ut pinnene fra kontakten som er, setter disse i en ny, og lager til noe mellom her.

Ok. Får prøve finne ut hvilken som er inn/ut på dingsen da. DAB boksen må vel inn før bluetooth som jeg skjønte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, awt skrev:

Det har ingenting å si hvor på fiberkretsen denne monteres, så den kan monteres både før og etter.

Ok. Men hvilken av de 3 fiber kontakter tok du ut å koblet på dab boksen? Ser jo ikke ut som det står noe på disse inn/utganger. Så uten teknisk innsikt blir det vanskelig å vite hva som er inn/ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å gå til innkjøp av DAB utstyr til min nåværende 2din spiller. Hvor anbefaler dere å montere antennen? Denne skal monteres i en e46 stasjonsvogn. Skal jeg bare dra den til høyre siden av frontruten sammen med der de fleste drar GPS antennen, eller kan det forårsake forstyrrelser?  Eller er det noen andre steder i bilen jeg kan oppleve bedre dekning?

 

http://graviton.no/produkt/klar/bilstereo-tilbehor/diverse/eonon-dab-modul-v0036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var dab+ modul bestilt til 2din spilleren fra eonon. Bestilte fra graviton, slipper å vente på at de skal sende fra kina også lever jeg i trua at det er lettere å håndtere ett defekt produkt derifra enn fra kina. Spent på hvordan dekningen er på bygda, tror det kan være noen "dabhull"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte dab+ (tiny audio c11) i min 1996 e36 med blaupunkt cd43 spiller :)

Dab-boksen er hardlinket inn på fm-antennen, så lyden er krystallklar :)

IMG_20160918_142130.jpgIMG_20160918_142137.jpgIMG_20160918_161215.jpgIMG_20160918_161220.jpgIMG_20160918_161228.jpg

Synes det funker veldig bra i bilen, eneste minus er at der ikke er RDS (viser kun dab+) og at det kun følgte med passiv antenne, skulle helst hatt aktiv, men dette er mulig å skifte i ettertid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer fra BMWN. Laster opp priser på oem løsning etterpå.

Som dere alle vet så begynner nedstengningen av FM båndet 1. januar 2017 (datoene for når nettet stenges avhenger av hvor i landet det er, se vedlagte informasjon fra Medietilsynet).  Vi har i en periode nå jobbet for å finne alternativer for våre BMW modeller som ikke er utstyrt med DAB+ fra fabrikk.
 
Vi har i utgangspunktet 2 hovedløsninger:

  1. BMW original DAB+ radio
  2. DAB+ adapter


BMW Original løsning.
Vedlagt følger en oversikt over delenr til våre forskjellige modeller som vi vet fungerer, hovedsakelig til biler nyere enn 6 år, I oversikten er det også listet opp priser ferdig montert.
 
På andre modeller må det lages et PUMA case for å få en detaljert oversikt over delebehov.
 
For å kunne levere dette til en akseptabel pris har vi, i samarbeid med BMW NE, fått redusert prisene vesentlig. Vi har beregnet en monteringstid på 5 timer og en timekost på 1200/t i våre priskalkyler.
Siden vi ikke har noen offisiell monteringsbeskrivelse på denne type jobber, er monteringstiden noe usikker.
 
DAB+ Adapter
Dette er en rimeligere løsning som nok passer best til våre eldre BMW modeller.
En av de tekniske utfordringene med uoriginale DAB+ adaptere er problematikken rundt evt oppdatering av bilens software.
Vi har derfor valgt å konsentrere oss om de helt enkle adapterne som ikke kobles til bilens systemer. Dette fører naturlig nok til at funksjonaliteten og betjeningskomforten ikke er på linje med en original radio.
Modellene vi har testet ligger alle i underkant av 2000 kr og har en monteringstid på opptil 1 time.  
 
Vi har testet følgende adaptere.

  • AudioDab
  • MediaDab HD
  • SmartDab

 
AudioDab og MediaDab løsningene skiller seg lite fra hverandre, og krever på enkelte av våre modeller en fjernkontroll. Et av ankepunktene mot AudioDab og MediaDab løsningen er at man ikke direkte ser ønsket radiokanal.  SmartDab baserer seg på en litt annen løsning. Her kreves det en smartphone som kobles til bilen via enten FM båndet eller med en AUX kabel.
En app på tlf viser alle tilgjengelig kanaler og bytte av kanaler skjer enkelt via appen.
De har alle OK signalmottak og lyd.
 
Basert på tilbakemeldinger fra dere, ønsker vi å satse på den originale BMW DAB+ radio løsningen.
Et DAB+ adapter kan være OK for eldre biler, men vil ikke bli lagerført av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lister de opp en original løsning som med 5 timer a 1200kr + moms Som da blir 7500kr bare i montering. Så kommer pris på utstyret i tillegg. En skal være jævla glad i å høre på P4 for å bruke kanskje 25000kr på ny radio til bilen.

 

De andre løsninger er jo totalt jalla, fjernkontroll på klisteret dashbord?? Ikke få opp kanaler på display??

Andre løsning med mobil. Skal en da sitte å fikle med mobil når en kjøre?? Bare det å oppfordre til å bruke en sådan løsning viser hvor seriøse de er. Gu fader sier nå bare jeg.

 

Å når så BMW svarte meg på mail for litt over en uke siden at de ikke hadde noen løsning. jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...