Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Otis skrev:

Så prisen hos strandveien i dag. 14500,- ferdig montert for dab+ da er det head unit bytte og mer. For f1x. 

De har ikke til e6x. 

Da var altså ikke dette til alle bilene som det ellers ble sagt tidligere. Altså kun en løsning til nyere biler.

jaja hadde vel egentlig ikke trodd noe annet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod vel rundt seks år gamle biler i det første skrivet, og det er over seks år siden e6x gikk ut av produksjon.

Jeg synes derimot at alle biler med CIC burde fått denne muligheten, men jeg forventet egentlig ikke at e6x ble blant disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure på hva de vil gjøre med alle brukt biler de har inne som ikke har DAB+ å ikke kan få denne original løsning.

Skal de da montere uoriginale spillere eller svære dashbord monterte adaptere med stygg antenne i frontruta??

Eller skal de sette ned prisen med 30-40k på alle de biler, da de jo selges uten fungerende Radio. 

Må jo bli ekstrem dårlige innbytte priser når folk kommer med bil eldre enn 2010.

Tror faktisk ikke noen har tatt innover seg hvilke konsekvenser denne idiotien generere.

Nei får nesten håpe dama klare total krasje bilen i vinter. Så slipper en å tenke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW tar vel knapt innbytte på biler som er eldre enn fem år, så da er ikke det et problem. :D

Jeg er faktisk imponert over at BMW kommer med den løsningen de har kommet med, jeg ser ikke for meg at Mazda har dette f.eks. Hvordan Audi og Mercedes ligger an her aner jeg ikke, men tviler på det er noe bedre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg spurte et merkeverksted her om dagen om muligheten å få dab-radio når man har eksisterende bmw business radio (ikke skjerm). Fikk svar tilbake at det pt. ikke fantes noen alternativer som de anså som gode nok for tilkobling mot original radio, og at alternativene pt. var  å bytte radioen til en uoriginal radio med DAB+ eller å kjøpe en DAB+ løsning som kobles til via AUX eller radiomodulering med et eget styrepanel og skjerm.

Så jeg tror jeg sitter litt på gjerdet foreløpig og venter litt.. må da utvikles noen flere løsninger etterhvert som vi nærmer oss stenging av FM-nettet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sesam skrev:

Jeg spurte et merkeverksted her om dagen om muligheten å få dab-radio når man har eksisterende bmw business radio (ikke skjerm).

 

Disse spillerene har ingen annen tilkobling enn aux, så om du skal beholde denne har du ikke så mange valg. Muligens AutoDab-fungerer (denne gir deg FM-kanal og kobles til via antenneledningen, samt at den kontrolleres via rattknappene).

Ellers vil et godt alternativ være å bytte til radio professional. Disse kan man benytte mange av de samme adapterene som til iDrive-systemene med. Man får også radio professional med innebygget DAB+ (mener jeg på, ikke helt fått bekreftet dette), men disse er det nok langt mellom på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, awt skrev:

[...]Man får også radio professional med innebygget DAB+ (mener jeg på, ikke helt fått bekreftet dette), men disse er det nok langt mellom på bruktmarkedet.

Jeg kan bekrefte at man fikk radio professional med DAB+. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg kan bekrefte at man fikk radio professional med DAB+. :)

Da er det liten tvil om hva som vil være den beste løsningen. Jeg har ikke sjekket opp i hva disse koster nye, men jeg tviler på man er langt unna om man først skal kjøpe en brukt professional, og deretter f.eks. en Kufatec-sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For å dra den inn på sporet igjen så kan jeg spørre om følgende:

Jeg har CIC med DAB idag og antar at jeg bare trenger anskaffe en CIC med DAB+ og bytte denne med min eksisterende.

Spørsmålet er hvordan vet jeg om ny enhet virkelig er DAB+, det snakkes om produksjonsdato, men kan dette leses av fra enhetene på noe vis?

Min har relativt nye kart, må dette lastes inn på nytt eller er disse lagret andre steder? 

Koding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet dessverre ikke dette, men sjekker man opp delenummeret mot f.eks. realoem og denne er produsert etter 09/2010 skal den ha DAB+.

Kartene er lagret på harddisken inne i CIC-en. Det går an å flytte denne over, men det er ikke helt rett frem. Vil likevel anbefale deg å gjøre det, for om du bare bytter CIC må du få aktivert navigasjonen på et vis (emulator eller script-aktivering).

Har du hørt med BMW om de kan ettermontere dette (slik som ble nevnt for noen tider tilbake)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...